Bacalaureat 2013. Un text de tip argumentativ despre nimic anume

„Liceu, cimitir al tineretii mele”, zicea Bacovia, fara sa banuiasca, tristul, ca din cimitirul tineretii poti ajunge direct la circa de politie.

Azi de dimineata, cand oamenii legii – ce-mi place expresia asta! – au inceput sa salte elevi din usa liceului, pentru a-i aduce mai aproape de preocuparile lor comune, banii si sutienele, mi-am dat seama cat de invechite au devenit bancurile cu politisti. Politistii de azi nu mai fenteaza scoala; o ancheteaza de-a dreptul.

Despre bacalaureat sa scriu si eu, mi-am spus. Cum era subiectul al II-lea la limba romana? Scrie un text de tip argumentativ despre… Despre ce?

Despre „perlele” elevilor, subiect care refuza sa se invecheasca, as putea sa scriu. Cea mai mare placere a romanului e sa rada de prosti. De-aici, probabil, si pasiunea dezvoltata de unele publicatii de mare respiratie intelectuala, gen Can-Can sau Libertatea, pentru astfel de exemple de prostie servite pe tava. Dar ce sa scriu despre ele? Caut pe google si observ cum, coplesiti de importanta educatiei nationale, jurnalistii isi incep articolele despre perle cu expresii precum „profesorii (…) s-au distrat copios cand au corectat…” (hotnews) sau „profesorii s-au distrat teribil cand au inceput corectarea…” (jurnalul.ro) Ma apuca gandurile: de ce s-au distrat profesorii? Un profesor pe care-l distreaza prostia elevului e ca un doctor pe care-l amuza esecul operatiei. Eu, daca as mai fi fost ziarist, as fi cerut sanctionarea celui care s-a distrat pe seama perlelor. Sau poate ca profesorii nu s-au distrat, era doar o expresie nejustificata, cum se folosesc adesea prin ziare…

Citeste si:  Despre greseli si (ne)marturisiri

Si mintea ma duce la altceva: de ce perle? De ce nu prezinta ziarele un elev care a rezolvat cu ingeniozitate o problema de analiza matematica? De ce discutam despre nefericitul absolvent care a scris ca modelul sau in viata este Gigi Becali, de ce nu incercam sa stabilim impreuna daca F este sau nu o primitiva a lui f?

As putea sa scriu despre copiat. Dar am mai scris si anul trecut aici. Raman la parerea de atunci: inca de cand te obliga sa memorezi ceva, sistemul de invatamant din Romania te face copiator, te face plagiator. Diferenta intre cel care scrie din memorie ce a spus cutare si cel care se ajuta de o fituica pentru a face acelasi lucru e doar de metoda.

Ma intorc la Gigi Becali, Catalin Botezatu, Daniela Crudu, Oana Zavoranu – diverse personaje pe care elevii le-au citat drept modele in viata. Aici n-a mai fost pe copiate si uite ce-a iesit! As putea sa scriu despre asta, dar am o problema: nu stiu nici pana acum cine mi-ar fi putut fi model in viata. Sau de ce. Arghezi? Ar insemna sa ma calugaresc cat de curand. Marin Preda, si sa mor de beat? Nichita Stanescu, si sa fiu un curvar? Regele Carol, si sa il urasc pe tata ca nu m-a facut print?

As putea sa scriu despre subiecte. Cine dracului le alege, de atatia ani, de iese mereu cu scandal? Dar ele sunt facute dupa chipul si asemanarea unei programe tampe, care a pierdut contactul cu realiatea. Limba romana in liceu inseamna sa studiezi o droaie de autori minori si inutili, tratandu-i cu aceeasi importanta ca pe cei cativa scriitori adevarati pe care i-a produs natiunea. Si sa nu-l uitam pe Eminescu, desigur. Gramatica nu se studiaza in liceu, decat daca esti la filologie. Presupunand ca ai apucat sa inveti toate regulile de ortografie in gimnaziu, ai sanse mari sa le uiti pana dai bacul, prea preocupat de stilistica lui Negruzzi sau personajele lui Sadoveanu.

Citeste si:  Nationalistii au leacul homosexualitatii. Totul sta in dieta!

Sigur, te poti afirma la capitolul limbi straine. Ce-ai facut? Engleza, franceza? Foarte bine. O sa-ti foloseasca doar ca sa citesti instructiunile de folosire a samponului. Si-o sa-ti para rau, cand o sa vrei sa emigrezi, ca n-ai invatat suedeza, norvegiana sau olandeza, rusa, chineza sau araba.

Paroles, paroles, vorba cantecului, dar nu ne opreste nimeni sa iubim profilul real. Stiti ca exista examen scris la chimie? Sau la fizica? E ca si cum ar fi examen scris la educatie fizica, din punctul meu de vedere. Descrieti miscarea antebratului in aer atunci cand efectuati o aruncare cu mingea. Termenul „bacalaureat” si varianta alintata „bac” sunt frantuzesti. In Franta, ai cel putin un proiect de sustinut. Daca dai bac-ul la chimie sau fizica, vei avea proba practica. La noi, importanta e sa ai baza teoretica. Practica nu-si are rost.

Da, as putea sa scriu ca suntem o tara de prosti. Sub 50 la suta promovabilitate in ultimii ani. Uite, americanii, la GED-ul lor, care ar fi aproximativ echivalentul bac-ului nostru, au aproape 90 la suta promovati. Aia da, popor destept, de-aia conduc lumea. Dar subiectele stiti cum sunt? Cam asa: Sample Test Questions. Vedeti, matematica e suficienta atunci cand stii sa-ti numeri banii din cont. Simple, dar extrem de aplicate. Cam cat sa convinga un angajator ca te descurci, ca pricepi. Asta ar trebui sa fie rolul bacului. In rest, daca vrei facultate, pui mana pe carte. Ce vreau sa spun e ca nu tinerii lor sunt mai cu mot decat ai nostri, pentru ca dau raspunsurile corecte si promoveaza. Statul lor e un pic mai pragmatic, pentru ca stie sa puna intrebarile.

Citeste si:  Cine da cu aspiratorul si alte leit-motive de divort

In concluzie, nu stiu despre ce sa scriu anume. Nu-s atat de viteaz ca alti colegi publicisti incat sa dau cu toporul ba in elevi, ba in profesori. Nu ca n-ar fi motive. Ci pentru ca nu-mi vine. Spiru Haret, cand s-a apucat sa creeze de la zero un sistem de invatamant – unul care chiar a functionat – nu cred ca a inceput plangandu-se cat de analfabet e romanul, cat de corupt e sistemul, cat de nedreapta e relatia carte-succes. Probabil ca sistemul de invatamant romanesc s-ar putea reinventa pe sine insusi si nu cred ca e nevoie de mai mult de un om pentru a face asta. Un Raed Arafat, care intarzie sa apara.

Poate o fi fost vreunul dintre elevi care sa-l treaca pe fondatorul SMURD la modele pentru viata, nu?


7 Comentarii
  1. Ai dreptate cu materialele tip „perle”. In plus, de veridicitatea multora ma indoiesc profund. La fel, e ironic sa vezi ca tocmai niste redactori agramati, precum cei Cancan sau Libertatea, tocmai presa care a promovat modelele despre care vorbesti mai incolo rade de elevi. Ipocrizia cat casa!

    Referitor la subiecte, nustiu ce sa zic.

    Pe la noi, la fel de vocala este si opinia contrara: copiii nostri sunt destepti, fac integrale, ai lor invata tabla inmultirii.

    Ceea ce e evident fals.

    Tu compari cu subiectele de la GED. Dar sistemul romanesc nu prea e inrudit cu cel american, ci mai degraba cu cel francez. Iar daca te uiti peste subiectele la BAC in Franta, ce sa vezi, nici lor nu li se cere sa stie doar operatii simple.

  2. \”Statul lor e un pic mai pragmatic, pentru ca stie sa puna intrebarile.\”

    Nu ai dreptate in legatura cu subiectele. Cel putin cele de la profilul uman au fost de bun-simt… Daca iti folosesti logica scoti lejer un 6.

    Mie, personal, mi se par extrem de simple – mai ales cele de la romana. Dar ce poti sa ceri, cand intr-una dintre sesiunile din toamna li s-a cerut sa prezinte viziunea despre lume intr-o opera studiata (deci ceva de genu \”scrie ce stii\”) si tot au picat intr-un numar foarte mare pentru ca…a fost greu =))

    Nu statul e problema, ci elevii care nu vor pe invete pentru ca merg pe principiul romanesc \”ma descurc eu cumva\”. Nu e normal sa promoveze orice prost examenul de bacalaureat.

  3. @Lilith

    cred ca problema este un pic mai complexa. sa arati cu degetul spre elevi, nu este gresit, dar nici corect nu este sa arunci toata vina asupra lor.

    intreg sistemul de invatamant este o harababura. colac peste pupaza, haosul, desi ramane constant, isi schimba fata aproape de la an, la an. metotologie, manuale, sistem de evaluare si de notare etc.

    nu stiu de ce se vorbeste atat de putin despre parinti. pentru ca mai nou, unii parinti stiu mai bine decat profesorul cu cat trebuie sa-i fie notata odrasla, tot parintii sunt aia care vin si scot banul din buzunar, plangandu-se pe la televizor cum au stat peste program la munca sa-i asigure nota de trecere la bacalaureat si tot ei sunt cei dezamagiti intr-un final, ca diploma, de orice natura ar fi ea, nu mai are nicio valoare. si, cu toate astea, ignora cu desavarsire principalul rol pe care ar trebui sa-l aiba in educatia propriilor copii: aia sapte ani de acasa. cum-necum, tocmai aici dau rateu multi dintre ei, fir\’al dracului sa fie. dar altfel, stiu perfect cu ce se mananca matematica, chimia, latina etc

    profesorii. well, profesorii sunt din ce in ce mai slab pregatiti, din toate punctele de vedere. dar vine ca o mirare? ia de termina o facultate si stai pe 9 milioane pana la definitivat. apoi, ia nenorocitul de examen, asimileaza putina experienta si se schimba situatia: pleci acasa cu 12 milioane pe luna. no, shit? si pe bune, ca in contextul asta, vrem profesori pregatiti?

    si, foarte trist, mi se pare ca in momentul de fata, un elev nu mai este notat cu cat merita. cand scoti stiloul din geanta trebuie sa privesti mereu in perspectiva: parca n-a fost de 9, dar un 7 o sa-l situeze sub un elev din Cucuietii din Deal care vine sa intre la liceu cu 10 pe linie. desfiintarea examenelor de admitere ba in liceu, ba in facultate, este cea mai mare tampenie care s-a s-a facut sub pretext de simplificare si evolutie a sitemului de invatamant. dar nu este singura.

    daca iei in mana un manual de scoala primara, zau ca iti poti prinde urechile la vreo problema de matematica. se scot manuale super dificile in primara si in generala si se evalueaza cu admis si respins, ca in liceu sa nu mai faci boaba de gramatica daca esti la alt profil, decat uman si sa studiezi toti obscurii literaturii, scotandu-i partial sau complet pe aia importanti. si vorba aia, sunt o mana de scriitori cu adevarat valorosi in literatura romana.

  4. Eu nu ziceam că-s complicate, am auzit şi eu că ar fi fost extrem de simple, atât la capacitate cât şi la bac. Însă din ce am văzut sunt inaplicabile practic, de-asta am exemplificat cu GED-ul.

    Acolo, aţi văzut, trebuie să ştii să-ţi numeri banii din cont la matematică, să înţelegi emigraţia la istorie, să ştii să fierbi apa la chimie etc.

    Şi la română, cred că n-am fost prea clar (nu primesc punctaj maxim): oricât de simple ar fi subiectele, programa e tâmpită. Adică gramatica, care-ţi oferă cele mai multe şanse de a te face de râs de-a lungul vieţii, nu se studiază în liceu punct. Eu ţin minte că la sfârşitul liceului scriam mai puţin corect decât la finalul gimnaziului.

    Şi la orice materie studiată aş putea spune acelaşi lucru: sistemul de învăţământ ar fi extrem de eficient dacă la sfârşitul clasei a XII-a elevii ar şti la perfecţie programa clasei a VIII-a.

    Fiecare din voi a ales un drum. Să zicem că aţi urmat o facultate de uman. Mai ştiţi diferenţa între mediană şi bisectoare? Volumul prismei? Mai ştiţi să calculaţi forţa de frecare pe plan înclinat? O ecuaţie de gradul doi? Bănuiesc că nu. Şi toate sunt de clasa a opta.

    Sau aţi făcut mate-fizică şi aţi uitat regulile de conjugare, flora şi fauna munţilor Apuseni şi perioada domniei lui Mihai Viteazu. Sunt tot de clasa a opta.

    Deci aia e treaba. Liceul ar trebui să fixeze cunoştinţele gimnaziale şi să le dea aplicare practică. Nu să vină cu un balast de informaţie care, teoretic, te-ar putea face să câştigi orice serie de Vrei să fii milionar, însă practic nu reuşeşte decât să te deruteze şi să îţi facă o varză în cap.

  5. Americanii aia inteligenti care promoveaza in proportie de 90 sunt niste dobitoci. Sau daca nu sunt chiar asa, daca am fi indulgenti, am putea spune ca sunt niste dobitoci pe langa europeni. Asa ca sa nu ne gandim sa ii luam pe ei drept exemplu, desi intr-adevar romanii invata toate balariile si nimic nu stiu bine. Elevii sunt obligati sa memoreze toate balariile pe care nu le vor folosi niciodata, iar sistemul de invatamant e o ratare de ani de zile.

  6. pe de alta parte, nu mi se pare nimic complicat pentru un copil de 18 ani sa scrie cateva randuri despre modelul lui in viata, sub forma de discurs argumentativ. Nu cred ca e un subiect atat de tampit, le dezvolta vocabularul astfel de discutii.

  7. Mihai, ai partial dreptate. Mai ales cu tabloidele.
    Dar in privinta proilor care se distreaza cand citesc perlele nu iti dau dreptate.
    de ce?
    Daca un doctor iti da tratament si tu nu il iei corespunzator, e vina ta, scuza-ma.

    Mai apoi, in ceea ce priveste modelul, personalitatea aleasa… Tu nu esti in fata unei foi de examen important.
    Pana acum cateva zile spuneam cu mana pe inima ca Nadia Comaneci e modelul meu in viata. Iaca asa, ca mi-a placut mie de ea de cand avea 3 ani si cascam gura la ea la tv.

    Poate ca acum, pe flu.ro, la taclale cu tine, nici eu nu pot sa imi aleg un model in viata, dar daca maine imi da seful sarcina de serviciu sa scriu despre modelul meu in viata, la dracu, ma straduiesc sa scriu asa cum trebuie. Pentru ca e IMPORTANT!

    Problema acestor copii e \”miserupismul\”.

    Ii doare in 14 daca iau bacul, ii doare in 14 daca scriu corect, oricum ASTA NU TE AJUTA SA FACI BANI IN VIATA, ii doar in 14 daca stiu sa vorbeasca elevat sau nu. Crudu nu vorbeste elevat si e super tare.
    Poate ca o sa scrii un articol despre durerea in 14…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.