Iaurturile minune nu vor mai face miracole la tv

“Actimel iti intareste sistemul imunitar”, iar “Activia regleaza tranzitul intestinal”. Nu am crezut niciodata in produsele minune, nu de aceasta factura si nu preparate la scara industriala, si mi-a fost mila de cei care ieseau din hipermarketuri cu bratele pline de iaurturi sperand ca vor scapa astfel de raceli si de constipatii.

Se stie ca orice reclama exagereaza calitatile produsului pe care il promoveaza. Insa cel mai periculos caz intervine atunci cand consumatorul este facut sa creada ca, prin achizitionarea respectivului produs, va fi mai sanatos, intr-un fel sau altul.

Vestea buna este ca in Europa spoturile publicitare la Actimel si la Activia nu vor mai marsa pe ideea ca respectivele produse lactate sunt sanatoase pana cand Agentia Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA) nu va lua o decizie. Adica cele doua vor fi supuse unor analize si abia in urma acestora cei de la Danone isi vor putea promova produsele ca fiind “sanatoase”. Ironic este insa faptul ca firma franceza si-a retras solicitarea catre respectiva Agentie Europeana, motivandu-si actiunea prin lipsa de transparenta a reglementarilor europene.

Citeste si:  Incepator in campul muncii

La nivel declarativ, conducatorii companiei au afirmat ca este vorba doar de o schimbare de ordin comercial si ca au aprobarile necesare pentru a sustine pana in septembrie cel putin ca preparatele lor lactate sunt benefice sanatatii. Mentionam ca o patrime din veniturile companiei Danone se datoreaza vanzarii de Actimel si Activia.

In februarie, reprezentantii EFSA au declarat ca afirmatiile Danone conform carora Immunofortis duce la intarirea sistemului imunitar nu au nicio baza stiintifica. Probabil ca si L. Casei Immunitas si Bifidus Essensis sunt in aceeasi categorie. Ingrediente botezate pompos, cu denumiri latinesti, pentru a induce publicului ideea de rigurozitate si de adevar stiintific. Astfel iaurtul ajunge sa fie privit cu increderea pe care o conferim – justificat sau nu – medicatiei traditionale.

Vestea rea este ca in Romania vom continua sa ne “bucuram” de doamne care arata voioase spre stomacul spunandu-ne “activ la interior si te simti bine!” sau de domni care mananca Actimel si nu racesc, renuntand la demodatul si urat mirositorul usturoi.

Citeste si:  Bun revenit la EDITORIAL!

Compania Danone nu se confrunta acum pentru prima oara cu o astfel de impunere. In septembrie 2009, un alt spot a fost interzis in Marea Britanie. Despre respectivul produs se spunea ca aduce beneficii sanatatii copiilor. Textul suna in felul urmator: “Actimel. Este dovedit stiintific ca ajuta la sustinerea apararii naturale a copiilor vostri”. Ei, se pare ca Autoritatea Britanica de Reglementare a Publicitatii a fost de alta parere si nu a considerat ca studiile intreprinse de compania franceza ar fi concludente. De asemenea, nu stiu daca ati avut timp sa cititi vreodata intrucat imaginea dispare cu repeziciune, dar atunci cand ni se spune ca 9 femei din 10 s-au simtit mai bine dupa ce-au consumat Activia, cifra celor pe care a fost facut “studiul” este incredibil de mica: in jur de 200!

Am facut ceva sapaturi si am aflat ca sub denumirea Bifidus se afla, de fapt, o intreaga clasa de fermenti. Si orice iaurt contine cel putin doi fermenti. Danone prezinta drept inventie si ingredient unic un ferment obtinut prin incrucisarea – procedeu simplu, se pare – a doi fermenti deja existenti. Cum nu poate inregistra denumirea Bifidus – ar fi ca si cum ar incerca cineva sa inregistreze H2O – ii adauga un Esensis si deja totul suna mult mai bine si mai riguros stiintific, nu-i asa?

Citeste si:  Romanii si cultul masinii

Trecand peste cazul Danone, mai am o veste buna. Deocamdata e un zvon, dar ma gandesc ca fiind vorba de o directiva UE avem sanse sa traim pana cand o vom vedea aplicata. Este vorba despre interzicea spoturilor publicitare care promoveaza alimente daunatoare copiilor. Aviz producatorilor de margarina! Toti medicii nutritionisti avertizeaza asupra acestui aliment extrem de daunator, plin de grasimi hidrogenate si cu toate astea avem o multime de reclame in care delme rotofeie sau gimnaste de legenda ne spun cat de benefica e margarina!


8 Comentarii
  1. daaaaa, la acelasi lucru ma gandeam si eu.. Nadia prezinta beneficiile margarinei pentru copii. Ma mir ca nu le-o fi jena.. Femeie care nu locuieste la noi, sigur nu mananca atatea prostii pentru ca e o sportiva si mai mult ca sigur ca pentru copilul pe care l-a asteptat pana la 40 de ani nu pastreaza margarina in frigider pentru micul dejun…

  2. Exact! Recunosc ca am cam injurat-o pe mareata Nadia de cand apare in reclamele alea. Si sunt atatia oameni naivi care, doar pentru ca o vad pe ea, ditamai gimnasta ca promoveaza margarina, si cum stiu ca sportivii in general traiesc sanatos, vor cumpara produsul ala nenorocit de care niciun om cat de cat educat alimentar nu s-ar atinge!

  3. Acum ruleaza un spot la o margarina in care un bunic il cam ia de urechi pe nepot ca nu isi pune singur margarina pe paine….
    si de fapt, majoritatea reclamelor la margarina, iaurt si alte asemenea, sunt destinate copiilor, care plang apoi acasa ca vor si ei nu stiu ce….

    E f greu sa gasesti un produs lactat bun. N-am mai simitit gust de lapte-lapte de cand am fost in vizita in concediul de vara la bunici la tara…. uitasem cu e de fapt smantana ca si consistenta, cum e branza ca si gust… a fost straniu sa redescopar…..

  4. Foarte interesant si util articolul!
    Ar trebui sa auzim mai des lucruri de genul acesta despre asa-zisele alimente \’\’sanatoase\’\’ si care beneficiaza de atata reclama. De cele mai multe ori,din lipsa de informare si de educatie, oamenii ajung sa-si distruga sanatatea prin consumul de alimente procesate si pline de aditivi…Eu, una nu mai consum margarina de vreo 2 ani 🙂

  5. Cred ca adevarul e dincolo de noi :)) Probabil ca n-o sa stim niciodata cine spune adevarul. Inteleg ca \”marii\” nostri doctori, gen Mencinicopschi, Diculescu se lasa cumparati de diverse companii private. Dar am fost si la conferinta unde era un invitat din afara, o somitate pe plan mondial si care sustinea margarina. Cand a fost intrebat daca el mananca margarina si daca e chiar sanatoasa nu prea a inteles… mi-a lasat impresia ca se intelege de la sine ca este sanatoasa. Asa ca nu stiu ce sa mai zic…
    Si nici despre EFSA nu stiu ce sa cred… cu miile de dosare pe care le au si miile de studii pe care trebuie sa le verifice…

  6. In sfarsit! Deja credeam ca pe nimeni din cei care ar trebui sa ia masuri nu ii intereseaza minciunile gogonate care ni se servesc la fiecare jumatate de ceas la tv. Intr-o lume in care oamenii mor de cancer de colon (cauzat, in mare parte, de constipatie), vin astia si ne servesc acest iaurt miraculos care ne scapa de astfel de probleme la pretul de??? Sa fim seriosi. Daca o companie ar descoperi un ingredient care, consumat timp de 14 zile, te scapa de o problema care nu trece decat cu tratamente zdravene, credeti ca acela ar costa doar un leu si cativa bani?
    Bun articol. Felicitari!

  7. Tonul acestui articol mi se pare putin cam prea critic. Este normal ca o firma sa isi faca reclama si este normal in lumea marketingului si televiziunii sa umblii cu mici minciunele. Oriunde in lume se face asta. In Romania se face poate mai pregnant pentru ca vestea cea rea este ca la noi oamenii inca mai cred, oamenii inca se mai uita cu ochi mari la teleshoping sa vada cum taie ala cu cutitul un cui. Cine ar face asta vreodata?! Nimeni! Dar e tare 🙂
    Si eu cumpar iaurt Activia si mananc aproape zi de zi dar nu pentru ca vreau sa imi \’\’reglez tranzitul intestinal\’\’, ci pentru ca am incercat marea majoritate a iaurturilor de pe piata si acesta imi place cel mai mult.
    Suntem intr-o economie de piata si nu trebuie sa uitati ca principiul de baza al economiei de piata este \’\’Pentru orice cacat de produs exista un cacat de cumparator\’\’. Asa ca aceste reclame nu se vor sfarsi si nici promotiile la salam de porc de la Cora (cumperi 2 si primesti unul gratuit si te faci cu 3 desi tu nu aveai nevoie decat de unul) pana cand nu va disparea mare masa care chiar pune botul si aceasta nu prea are de gand sa dispara cu una cu doua.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.