Nimic mai ciudat, mi-am spus, decat sa vad un protest al Papei impotriva coruptiei.
Deloc ciudat ca l-am gasit pe hotnews, citat si comentat de Vlad Mixich (sursa: Cadou de Craciun pentru un politician corupt), fiindca tema anti-coruptiei e un simbol de identitate al unei anume directii politice, monopol al celor pe care hotnews ii simpatizeaza. In ziua de azi, nu mai e nevoie sa rostesti nume proprii sau acronime partidistice pentru a sti cine e seful anti-coruptiei. Si-ntr-un fel, ma bucur ca lucrurile stau asa si ca exista un vataf anti-coruptie, chiar daca, absolut intamplator, am convingerea ca la mijloc nu-i decat ipocrizie crasa, si ca robespierre-ul nostru el cel putin la fel de corupt ca adversarii sai. Si-n alt fel, tot intamplator, articolul lui Vlad Mixich mi se pare unul bun.
In schimb, legat de Papa, sunt un pic dezamagit. Papa nu e scriitor la hotnews, ar trebui sa aiba mai mare grija cu cuvintele. Or, din punctul asta de vedere, coruptia e sfanta.
Adica, sa ne-ntelegem, nu-s prost. Cel putin, nu atat de prost incat sa nu inteleg ce-a vrut el sa spuna in cartea sa, pe care n-am avut ocazia s-o citesc, dar ma bazez pe rezumatele disponibile. Inteleg ca, mutat in Roma (ca sa nu zic chiar Italia, n-ar fi geografic corect) dupa o viata de locuit in Argentina, cunoaste coruptia in cele mai rele detalii ale sale. Si inteleg la ce fel de coruptie se refera dumisale, cea care presupune avantajul unora in dezavantajul multora. Coruptia generalizata, sistemica, endemica. Coruptia la nivel de stat, coruptia care nu mai cunoaste antidot, pentru ca si antidotul e corupt, ca acele programele de pe internet care se lauda ca-ti vor curata calculatorul de troieni si spyware, dar se dovedesc ele insele a fi virusi.
Dar chiar si asa, sa spui despre coruptie ca e mai rea decat pacatul, sa presupui ca Dumnezeu poate ierta pacatele, dar nu si coruptia – ei bine, asta nu-i deloc un lucru sanatos la cap – pentru ca, nelasand loc de interpretare, implica deja o interpretare gresita.
Fiindca, sa vedem impreuna, ce-i coruptia? Caci pacatele le stim pe nume si pe numere, dar despre coruptie nu ne putem exprima la fel de clar.
Coruptia e o abatere de la norma. De la legea scrisa, uneori. De la cea nescrisa, alteori. De la morala zilei, in cele mai multe cazuri. Dar mai detaliat de-atata, nu ne putem exprima.
Corupt e, desigur, functionarul public care cere spaga pentru a face ceva ce ar trebui sa faca oricum. Sau pentru a nu face ceva ce trebuie. Corupt e si cel care primeste, fara sa ceara. Politicianul corupt – subspecia de corupt la care articolul sus-citat se refera – e fara indoiala unul dintre cele mai gretoase exemplare umane; pentru ca el e virusul cu pretentii de antivirus. In fisa postului, el e legea. In timpul liber, e hotia insasi.
Dar de aici si pana la a anatemiza coruptia, e cale lunga.
Corupt e crestinismul in sine, o religie infiintata pe sfidarea unei norme si a unei morale. Un indemn la nesocotirea rigorilor sauducheilor si fariseilor, apoi la ignorarea legii Imperiului Roman. Corupt e Iisus, cel care vindeca sambata, primea de mancare in casa vamesilor si-si lasa parul uns de prostituate. Corupti sunt apostolii, care beau si mancau alaturi de Mantuitor, cand se cuvenea a posti. Corupt e Iuda, cel care tradeaza pentru treizeci de arginti, dar si Petru, care-si neaga Invatatorul absolut gratis. Incoruptibil, in schimb, e Pillat, care aplica legea, desi stie ca acuzatul nu are vina.
Corupt era, acum 30 de ani, rockerul cu plete, facand bisnita pentru a-si cumpara viniluri cu Pink Floyd. Corupt era, acum 75 de ani, Oskar Schindler, cel care spaguia ofiteri nazisti pentru a salva suflete de evrei. Corupt este, azi, politistul care inchide ochi, desi stie bine ca pe plaja din Vama Veche se fumeaza marijuana.
Eu, spre diferenta de Vlad Mixich si de sursa sa de inspiratie, Papa de la Roma, vreau sa va adresez, in Ajunul Craciunului, un calduros apel la coruptie.
Fiti corupti. Dati bani cersetorului de la semafor, chiar daca cersetoria e ilegala, chiar daca stiti ca numai 10 bani din leul vostru ajunge la el. Lasati-i ciubuc chelneritei care v-a turnat in pahar, chiar daca astfel subventionati economia subterana. Fiti corupti, cand cineva va roaga sa-i deschideti usa unui doctor cu care sunteti prieteni de familie. Fiti corupti si dati de pomana mancarea expirata, pentru ca-i mai sanatoasa decat gunoaiele cu care se hranesc oamenii strazii. Fiti corupti si luptati-va cu jandarmii, atunci cand credeti ca referendumul de la Rosia Montana e legiferarea unei nedreptati sau cand vi se pare ca actele de proprietate ale Chevron sunt rezultatul unor tranzactii in necunostinta de cauza.
Are dreptate Papa cand spune ca pacatul si coruptia nu-s sinonime. Caci indraznesc sa cred ca, pentru a fi mai buna, lumea noastra exact de asta are nevoie: de oameni corupti, dar lipsiti de pacat.