Pentru ca te urasti, cumpara-ne!

De obicei, reclamele ne vand o imagine mai buna a noastra. Ne mint frumos ca suntem deja buni, frumosi, minunati, dar cu produsul lor vom fi si mai buni, si mai frumosi. Reclamele la medicamente ne spun ca suntem bolnaviori, dar cu tratamentul respectiv vom topai sanatosi si veseli.

Publicitatea este o minciuna, o poveste frumos ambalata de multe ori. Chiar si atunci cand promoveaza serviciile unei firme de pompe funebre. Cineva s-a gandit sa rupa ambalajul frumos si sa mizeze exclusiv pe elementul de soc, de pumn in stomac aplicat vartos cumparatorului. Terenul pe care se misca este oricum, unul delicat, fiind vorba de un medicament adresat copiilor autisti, adultilor cu alzheimer sau, pur si simplu, celor stresati. Dar sa-ti insulti si sa-ti lovesti cumparatorii, spunandu-le cat de detestabili sunt si cum aceasta stare de decadere morala va inceta doar prin achizitionarea unui produs medicamentos – e dincolo de orice mi-as fi putut imagina in materie de vanzari. Va rog sa urmariti filmuletele de mai jos:

Citeste si:  Noua dezordine amoroasa

Prima reactie este cea a muteniei, a lui „no comment”: ai senzatia ca, in numele marelui si cruntului dumnezeu al vanzarilor, oamenii acestia au calcat peste orice. Tocmai ai asistat la ceva foarte rusinos, iar orice adaugare nu ar face decat sa accentueze ofensa. Suferinta unei mame cu un copil bolnav de autism, problemele unui fiu cu un tata bolnav de alzheimer, chinul unei femei stresate care nu mai face fata la locul de munca. Nu ma aflu in niciuna dintre categoriile vizate, dar tot a avut un efect asupra mea. Nici nu vreau sa stiu cum s-ar fi simtit o mama sau un fiu.

In acest ritm, astept momentul cand reclamele la medicamentele de slabit vor suna asa: „esti urat, esti grotesc, ti-e sila de tine, abdomenul tau seamana cu omuletul Michelin”, cand reclamele la prostamol vor fi de tipul „te duci la toaleta din trei in trei minute, sotia nu te mai suporta, si-a facut un amant, nu te doreste nimeni, chiar si colegii rad de tine la serviciu”, iar cele dedicate unei creme care combate acneea sa spuna consumatorului cat de respingator este, cum fata lui seamana cu o pizza prost facuta si cum toti il evita din cauza aspectului.

Citeste si:  Cum se poate apara o vedeta in Romania de paparazzi?

Exista un lucru numit Codul de practica in publicitate pe care l-a emis Consiliul Roman pentru Publicitate. Potrivit acestuia, publicitatea trebuie sa fie decenta, sa nu exploateze lipsa de cunostinte a consumatorilor, sa nu foloseasca mesaj indecente, vulgare sau respingatoare, sa probeze veridicitatea datelor, afirmatiilor, sa respecte demnitatea umana, sa nu contina afirmatii sau reprezentari care sa incite la violenta de orice fel, sa evite exploatarea fricii, suferintei si superstitiei.

Am citit aici aici opinia unei mame cu copil bolnav de autism care, intamplator sau nu, conduce si o asociatie dedicata acestor copii. Reclamele cu pricina, potrivit dumneaei, pe langa faptul ca in loc sa ofere sprijin si suport, printr-o abordare delicata, lovesc si mai mult, dezinformeaza grav. Textele care insotesc filmuletele sunt pline de neadevaruri stiintifice, descrierea simptomelor nu este reala, iar promisiunile nu pot fi decat false. Cunosc bine doua psihoterapeute specializate in autism si pe niciuna dintre ele nu am auzit-o vorbind despre adjuvanti medicamentosi.

Citeste si:  Cum explic la noul job concedierea de la fostul

Pe ultima conditie din codul de practica as dori sa insist. Cei care au ales sa promoveze astfel medicamentul au sapat in cele mai ascunse cotloane ale victimelor acelor grave afectiuni. Au scormonit cu maini hulpave intr-o rana si au scos la iveala, expunand apoi in imagini alb-negru, dar glam, suferinta, frustrarea, sentimentul de izolare, neputinta si orice alta emotie negativa pe care o resimte victima. Si nu le-a pasat. Totul de dragul unui produs care te-ar salva de toate acestea. Au exploatat frica, suferinta. Au exploatat rusinea, marginalizarea, izolarea. Totul costa 274 lei. Acesta este pretul. Nici mai mult, nici mai putin.


26 Comentarii
  1. mda. am inteles ca incep sa dea inapoi, dupa un val de indignare manifestat pe bloguri si pe retelele de socializare. cei care au facut campania sustin ca ideea a venit in urma discutiilor cu mai multe familii. altii spun ca au incercat – si au esuat – sa se inspire din reclama asta:

  2. avand in vedere ca de 2 zile toate site`urile si blogurile pe care le citesc trateaza aceasta reclama, ne place sau nu, a atins o coarda sensibila si are succes. reclama si`a atins scopul si a facut ca aceasta firma sa fie cunoscuta.

  3. Da, a atras atentia, asta e sigur. Cum se va traduce asta in vanzari ramane de vazut.

    La fel, nu stiu cati au si retinut numele produsului. E si aici un schepsis. 🙂

    Sunt reclame care ne bantuie, ne raman in cap, stim fiecare detaliu din ele, dar ne este imposibil sa ne amintim ce produs promovau. Ma tem ca asta e si cazul de fata. De fapt, nu ma tem. Ma bucur. 😀

  4. Alexandra, au retras clipurile de pe youtube in urma reactiilor negative primite din partea parintilor, ong-urilor, farmacistilor, specialistilor, media etc.

    Numai ca, in loc sa-si ceara scuze pentru o campanie inepta, au schimbat domeniul uraste.ro cu iubeste-i.ro si au pus, hocus, pocus, in loc de clipuri, o campanie de strangere de fonduri.

    Personal, nu incurajez pe nimeni sa participe. Cei care vor sa doneze pentru bolnavi de autism, alzheimer etc, o pot face direct in conturile asociatiilor care se ocupa cu asa ceva. Nu e nevoie sa-i aleaga pe cei de la Secom drept intermediari.

  5. O campanie total violenta, dupa parerea mea,gresita din start.Pentru cei cu antecedente in familie, cred ca este extrem de dureros.

  6. ce va tot revoltati in mod ipocrit?

    casele de copii sunt pline de copii SANATOSI abandonati (unii pe camp) dar voi va oripilati ca niste mimoze ca sunt femei care-si doresc sa nu fi avut copil autist.

    caminele de batrani sunt pline de parinti abandonati,chit ca au familie. oare de ce sunt abandonati ?

    bin e ca nu va oripileaza copiii avortati dar va loveste campania asta in aripa. pe motiv ca au indraznit sa arate ceea ce gandesc probabil multi dintre cei care sunt in situatia de a ingriji handicapati sau bolnavi.

    nu-i asa fetelor ca va considerati crestin ortodoxe chit ca la nunta voastra ati fost virgine precum am fost eu?:)

  7. Ei, Cucustiuc, aici nu m-ai mai nimerit.

    Da, ma revolt. E o campanie oribila (si un esec dpdv publicitar), ofenseaza bolnavul, ii jigneste si ii raneste si pe cei care au grija de bolnavi. Cred ca ai totusi cam prea mult testosteron, iar empatia e la cote sub 0. Altfel, n-ai sustine asemenea bazaconii.

    Si nu, nu ma consider crestin ortodoxa! Absolut deloc! Te-ai cam repezit ca fata mare la maritat.

    Ceva imi spune totusi ca tu te consideri crestin-ortodox. Iar asta, papusel, presupune ca ar fi trebuit sa fii la fel de virgin ca mireasa. Cheers!

  8. \”Si nu, nu ma consider crestin ortodoxa! Absolut deloc! Te-ai cam repezit ca fata mare la maritat. \”

    irinuca, majoritatea fomeilor care se considera crestin ortodoxe au fost virgine la maritat in urechi poate 🙂

    ca tu nu esti crestin ortodoxa nu schimba adevarul de mai sus.

    femei ofensate is multe; ipocrite,si mai multe:)

    eh, ipocrizia salveaza romania.

    cheers draguta.

  9. de ce s-o salvez eu; mie-mi plac femeile ipocrite; daca n-ar fi,ar fi mult mai greu:)
    eu doar am facut observatia modesta ca in timp ce azilele sunt pline de copii si parinti abandonati,crestinele ortodoxe (virgine in urechi) oracaie ofensate de un clip publicitar care jigneste bolnavii.

    clipul a pus degetul pe rana: poate nu multor copii le place sa-si stearga parintii la fund de caca.

    ps: un avort nu se compara cu un clip.
    in rest,numa de bine:)

  10. Nu vad de ce tii sa compari mere cu pere. Sau ce draci de legatura vezi tu intre campania asta si orfelinate etc etc.

    E ca si cum cineva ar scrie despre cat de nociv e un aditiv alimentar, iar tu ai aparea si ai zice sa nu mai facem pe mimozele ca… undeva mor balenele.

  11. Much ado about nothing, Irina. Reclama exprima un adevar. \’\’Adevarul nu jigneste ci serveste dusuri reci prostiei calde\’\’. Cu siguranta oamenii respectivi, aflati in situatia de a ingriji de un bolnav, trec prin acele stari de spirit prezentate in clip. Poate chiar ajung sa-si urasca copilul/parintele bolnav, sa-l priveasca ca pe o povara de care si-ar dori sa scape si numai sentimentul responsabilitatii si-al obligatiei morale sa-i determine sa continue. Si nici iubirea nu exclude ura: poti sa-l iubesti, dar de cele mai multe ori sa-ti doresti sa nu se fi nascut sau sa fi murit.
    Cat despre avort, m-au exasperat bigotii astia trogloditi gen musiu Cucu, o alta forma de ipocrizie: cat le pasa lor de bietii omuleti carora le-a fost luata sansa de a vinde la Mc Donalds sau de a dansa la bara…De ce nu spuneti adevarul: \’\’noi consideram ca unicul rol femeii este acela de receptor de sperma si incubator uman\’\’.
    Cat despre faptul ca testosteronul este hormonul actiunii, al miscarii, al competitiei, de ce nu spalati voi vasele, schimbati scutecele si dati cu aspiratorul in timp ce femeia se uita linistita din canapea la filmele cu Justin Bieber ?

  12. Sau ce draci de legatura vezi tu intre campania asta si orfelinate etc etc.\”

    irina: orfelinatele si caminele de batrani sunt pline. din ce cauze? pai parte din ele le stim cu totii.

    eu zic nu e cazul de dat ochii peste cap fiindca cineva ne-a aratat pe sleau unele motive ptr care aceste institutii exista bine merci si sunt full.

    si fiindca vorbim pe un site de femei:
    sunt multe femei singure,care traiesc doar cu parintele, distruse psihic de incercarea de a-si ingriji acasa mama sau tatal suferind de alzheimer sau senilitate.
    stii,sentimentele de culpa si compasiune amestecate cu cele de scarba nu fac casa buna.

    si fiindca nu fac casa buna, azilele prospera. sunt alimentate de frustrari,neputinte si greata. adica fix realitatea expusa de clipurile in cauza.

    nu poti blama pe cineva care-ti arata ca 1 1=2.

    best regards,
    cucustiuc.

  13. Norina: n-as spune ca e about nothing.

    1. Nu neaga nimeni ca cei confruntati cu drama unui copil, tata bolnav etc au si sentimente de revolta, isi pierd cumpatul sau genereaza sentimente nu tocmai pozitive pentru cel bolnav.

    2. Sa vinzi insa un supliment alimentar scormonind in trairile negative ale acestor oameni e imoral mai ales ca pretinzi ca suplimentul tau ar duce la disparitia acelor stari atat de dureroase pentru cei implicati. De asemenea, sa afisezi un slogan precum „uraste-ti baietelul” e monstruos si e departe de a reprezenta vreun adevar.

    3. Daca era chiar much ado about nothing, cei de la Secom nu retrageau clipurile, iar farmaciile nu amenintau ca anuleaza contractele cu ei.

    Cucustiuc: daaaa, fix asta a fost scopul campaniei Secom. :looooo:

    Sa arate ce situatie dramatica e in orfelinatele romanesti!

  14. \”Daca era chiar much ado about nothing, cei de la Secom nu retrageau clipurile, iar farmaciile nu amenintau ca anuleaza contractele cu ei. \”

    au retras-o la presiunea publicului majoritar ipocrit:)
    imaginea conteaza cand e vorba de vanzari. a fost o decizie guvernata de ratiuni comerciale.li se falfaie farmaciilor de etica clipurilor.

    in esenta clipul e fix ce zice norina; n-am ce face,aici ii dau dreptate:)

    \”Cucustiuc: daaaa, fix asta a fost scopul campaniei Secom.Sa arate ce situatie dramatica e in orfelinatele romanesti!\”

    nicaieri n-am spus ca asta a fost scopul campaniei; dealtfel nici n-am pomenit macar ceva despre scopul campaniei ( care este evident, banii) draga irinuca; chiar sunt simpatice fetele care contrazic afirmatii inexistente:)

    eu doar am subliniat faptul ca azilele ( pe care le stim si le acceptam) exista si prospera (si) ptr motivele expuse in clipurile cu pricina.
    Ca motivul ptr care aceste clipuri exista este unul pur financiar n-are importanta; unii castiga cu telenovele,altii cu desene animate,altii cu prezentarea necosmetizata a realitatii.
    dar observatia noricai cu iubirea si ura este foarte buna; cand iti stergi la fund de caca parintele senil , nu cred ca revolta teoretica si aseptica a ipocritilor din afara ringului ajuta la ceva.

    \”Daca era chiar much ado about nothing, cei de la Secom nu retrageau clipurile, iar farmaciile nu amenintau ca anuleaza contractele cu ei. \”

    au retras-o la presiunea publicului majoritar ipocrit:)
    imaginea conteaza cand e vorba de vanzari. a fost o decizie guvernata de ratiuni comerciale.li se falfaie farmaciilor de etica clipurilor.

    in esenta clipul e fix ce zice norina; n-am ce face,aici ii dau dreptate:)

    \”Cucustiuc: daaaa, fix asta a fost scopul campaniei Secom.Sa arate ce situatie dramatica e in orfelinatele romanesti!\”

    nicaieri n-am spus ca asta a fost scopul campaniei; dealtfel nici n-am pomenit macar ceva despre scopul campaniei ( care este evident, banii) draga irinuca; chiar sunt simpatice fetele care contrazic afirmatii inexistente:)

    eu doar am subliniat faptul ca azilele ( pe care le stim si le acceptam) exista si prospera (si) ptr motivele expuse in clipurile cu pricina.
    Ca motivul ptr care aceste clipuri exista este unul pur financiar n-are importanta; unii castiga cu telenovele,altii cu desene animate,altii cu prezentarea necosmetizata a realitatii.
    dar observatia noricai cu iubirea si ura este foarte buna; cand iti stergi la fund de caca parintele senil , nu cred ca revolta teoretica si aseptica a ipocritilor din afara ringului ajuta la ceva.

    \”Sa vinzi insa un supliment alimentar scormonind in trairile negative ale acestor oameni e imoral\”
    pai asa si reclamele la medicamentele impotriva cufurelii sunt imorale: speculeaza nevoia omului de a nu se caca pe el:)

    io zic sa facem pace,subiectu e unul dureros si sensibilos; iti inteleg sensibilitatea aici irina, dar cateodata lipsita de etica e chiar realitatea in sine. si nu cei care o prezinta.
    norica,irina,io va invit sa-mi faceti onoarea de a bea impreuna la ciresica (5 stele) un trascau de tzuica. sau o cico, ca cu fetele nu se stie niciodata.:)

  15. S-au revoltat chiar cei din ring. Nu doar cei din afara.

    Comparatia unei probleme digestive cu o drama precum autismul mi se pare cel putin… deplasata. Stiu si eu ca publicitatea inseamna minciuna. Dar de data asta au trecut o limita peste care nici macar in lumea asta n-ar trebui sa se treaca. E una sa ma minti ca samponul X, cu frunze de patrunjel si leustean imi face parul frumos. Si e alta sa-mi spui ca frunzele de patrunjel imi vor vindeca tatal de alzheimer, copilul de autism. Sunt sigura ca percepi diferenta.

    La Ciresica? Pfoa, esti nostalgic, amice.

  16. \’\’Reclama exprima un adevar\’\’
    Da, daca sondezi in sufletul acelor oameni o sa gasesti tot spectrul de sentimente negative, printre care atat cel de ura cat si cel de vinovatie care il succede. Si aici e aici. Aici reclama asta devine cat se poate de cinica, de dezgustatoare, de sordida. Ea pretinde ceva: \’\’Iata, noi te intelegem, noi stim ce simti si nu te judecam, ba chiar avem curajul sa aratam si celorlalti, sa infruntam stigmatizarea si prejudecatile impreuna. Noua ne pasa. Si-ti oferim si o pastila minune, un panaceu universal, o pastiluta cu proprietati miraculoase infinite.\’\’ O pastila care vindeca nu numai bolile mintale dar si ura.
    Deci pastila asta e pastila viitorului, e Messia comprimatelor (BTW, ce ingrediente are?): am gasit o solutie atat de mica si la indemana fiecaruia pt marile probleme ale omenirii – razboaie, crime, violenta etc. – pt ca va fi inlaturata cauza lor: bolile psihice si sentimentele negative. Pastila asta poate fi luata de absolut toata lumea: fie ca esti autist, sclerotic, ai Parkinson sau Altzeimer, ADHD si mai stiu eu ce, o usoara depresie sau o banala oboseala,.
    O reclama amuzanta daca n-ar miza pe manipularea afectiva a unei categorii vulnerabile de oameni.
    Si justificarea celor de la Secom suna cam asa: \’\’mesajul este sa urasti boala, nu omul. Sa iei masuri rapide impotriva ei. Cum? CUMPARAND PASTILA\’\’
    \’\’Much ado about nothing\’\’ ma refer, pe de o parte la reactia exagerata a bloggerilor, vedetelor, a societatii civile, pe de alta la strategia de advertising adoptata pt un produs natural (sau nu) care poate Cel Mult sa-ti induca un somn odihnitor.

    @ Cucustiuc,
    Ah, ce-as bea o tarie, sa ma unga pe suflet, acum ! Faci cinste, ca mi-am epuizat soldul pe pantofi, in wknd ?? 🙁

  17. Nici macar somn, Norina. Din cate am priceput, contine taurine. Adica ingredientul de baza al energizantelor. Iar excitantele sunt contraindicate autistilor, de exemplu.

    In plus, pe site-ul initial al campaniei (care a disparut intre timp), nu am gasit niciun fel de date, de studii. Nimic.

    Iar faptul ca invita acum oamenii revoltati sa doneze mi se pare cireasa de pe tortul asta dezgustator.

  18. Si eu care credeam ca-i un produs pe baza de herbs. :))))

    Neuro Optimizer® is nutrition for the brain, combining CDP Choline (cytidine 5’-diphosphocholine, also known as Citicoline), Phosphatidylserine, Alpha Lipoic Acid, Acetyl L-Carnitine, L-Glutamine and Taurine to enhance brain metabolism and antioxidant protection safely and naturally, without the use of stimulants.*

    Citicoline (CDP-Choline) is an essential intermediate in the synthesis of phosphatidylcholine, a major constituent of the gray matter of brain tissue (30%).* Citicoline promotes brain metabolism by enhancing the synthesis of acetylcholine and restoring phospholipid content in the brain.*

    PS (Phosphatidylserine) supports the brain’s proper response to stress and promotes neuronal communication.* The antioxidants Acetyl L-Carnitine, Alpha Lipoic Acid and Taurine provide protection for the neurons from damage caused by certain free radicals.* Acetyl L-Carnitine, Alpha Lipoic Acid and L-Glutamine also support energy utilization.* Taurine also aids in osmoregulation (maintenance of proper concentrations of ions) inside the cell.*

    Are recenzii favorabile pe forumuri la americani, dar n-am gasit mai nimic despre side-effects.

  19. din pacate dezgustatorul si senzationalul atrage. Rezist cu tarie curiozitatii de a urmari aceste videoclipuri, chiar nu le-am vazut si nu vad de ce m-as uita la urasta-ti baietelul. Si nu inteleg tamtamul si reclama care se genereaza. Ar fi trebuit sa se faca reclama la protectia consumatorului, CNA, combaterea discriminarii si judecatoriilor. Poate ma insel si vorbesc pe langa … dar in Romania nu e OK sa arati uratul pentru ca ne-am obisnuit sa nu mai gandim si ce vedem de 1000 ori sa credem ca e normal, ne afundam in normalitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.