Romanii si cultul masinii

Sunt probabil ultima persoana din lume care ar pretinde ca se pricepe la masini. Subiectul nu m-a pasionat niciodata, pentru mine autoturismele fiind limitate la functia lor primordiala, si anume aceea de a ma transporta. Atata timp cat nu imi pune viata in pericol, supunandu-se normelor de siguranta, atata timp cat nu miroase urat in ea:), orice masina e perfecta pentru mine. Nu intorc capul dupa ele pe strada decat daca este vorba de un model de acum 40 de ani. Si atunci deja nu mai vorbim despre masini, ci despre istorie. Nu ma impresioneaza de nicio culoare mercedesurile, bmw-urile, porsche-urile. Pielea, jentile, caii putere, motorizarile. Nu-mi clintesc niciun muschi, nu-mi fac ochii sa se holbeze, iar discutiile despre ele ma plictisesc de moarte. In mare parte si pentru ca orice discutie despre masini seamana cu orice alta discutie despre masini. Admir doar colectionarii de modele vechi, asa cum am spus mai sus. Atunci, da, inteleg sensul investitiei in ele.

Masinile romanilor sunt insa mai enervante decat cele detinute de alte natii desi, paradoxal, e vorba de aceleasi modele. Nu am vazut francezi sau americani sau nemti sau orice alta natie, capabili sa discute atat cat o facem noi despre masina lor. Masina este, la romani, un alt membru al familiei. De altfel, daca stau sa ma gandesc, nu vorbim despre mamele noastre la fel de mult. Poate doar capitolul „copii” sa ocupe acelasi „spatiu de emisie” mai ales in primii lor ani de viata, cand tind sa arunce in uitare alte subiecte. Masinii personale i se acorda atentie, proprietarul incearca mereu s-o parcheze cat mai aproape de locuinta, nu numai din comoditate, dar – suspectez eu – si pentru a-i putea arunca, din cand in cand, din spatele perdelei din sufragerie, cu nostalgie si netarmurata-i duiosie, cate o privire. Doar ca sa se asigure ca e ok.

Citeste si:  Cum va plac Opera si Regele?

La terase, masina este mereu parcata, acolo unde spatiul o permite, cat mai aproape de masa ocupata. Ca si cum ar fi ea insasi partenera la discutie, consumatoare de frappe-uri si de ape plate cu multe lamai.

Desigur, ca sa poti rasfata atat un morman de fiare, trebuie initial sa iti permiti achizitionarea ei. Ce este tragi-comic la romani este faptul ca, de cele mai multe ori, nu si-o permit. O cumpara cu chiu, cu vai si apoi isi dau seama ca masina e o amanta egoista, care ii lasa cu stomacul gol in multe seri. Caci masina scumpa cu cheltuiala multa se tine. In multe cazuri, masina e mai spatioasa decat garsoniera in care locuieste proprietarul, situatie cel putin rizibila. Ati vazut cate masini scumpe sunt in cartierele de blocuri cenusii, cu apartamente minuscule? Bucurati-va: nu veti mai vedea asa ceva in alte parti.

Cu romanul care-si ia o masina luxoasa se intampla ceva ciudat. Scuzati expresia, dar devine idiot. Din om care vorbea normal, acum incepe sa uzeze un jargon ciudat. „Ce l-am facut pe fraier!”. Din persoana calma si linistita, devine un smucit la orice semafor cand este supus unei tentatii irezistibile de a-i „umili” pe ceilalti muritori din trafic. Ma intreb mereu, cand vad astfel de exemplare, daca au in fiecare zi o norma de „umiliti” pe care trebuie s-o atinga. Plecarile sunt mereu in tromba, cu demaraj. Opririle sunt mereu violente. Masina este mereu turata indelung pentru a se asigura astfel ca nicio persoana din cartier nu ignora cumva mirifica-i prezenta acolo. Esti atat de rupt de lume incat sa nu raspunzi la stimulii vizuali cu exces de saliva in coltul gurii? Nicio grija, cel care o conduce are si alte mijloace „coercitive”. Te va agasa sonor. Va face sa iasa fum si sa sara scantei. Mascariciul e acolo si palmele tale trebuie sa fie in pozitie de start pentru a aplauda.

Citeste si:  Pasapoartele biometrice - insemnele Satanei?

Si mai e ceva. Ceva ce iarasi n-am observat la alte neamuri. Pe la noi, masina e un fel de templu inauntru. De oglinda retrovizoare atarna vesele marturiile credintei noastre stramosesti: cruci, cruciulite, matanii si icoane. Popii si patriarhii au de ce sa fie prea-fericiti. Comertul ecumenic e infloritor. Pe langa astea, mai sunt si catelusi cu cap bataitor si tot felul de alti mutunasi care privesc tamp prin luneta. Mai avem si braduti ca sa fie aerul proaspat si imbietor ca deh, romanul se simte in masina ca la el acasa! La propriu! Ei, si in virtutea acestui fapt, romanul, care vrea cu orice pret sa isi pastreze templul curat si primenit – gospodar cum il stim, din fire – gaseste de cuvinta ca tot ce e in afara masinii sale e asa un fel de spatiu neglijabil, al nimanui, deci o ghena. Si ca merita sa primeasca tot ce nu are ce cauta in templul pe patru roti. Gunoaie, chistoace, scrum, peturi, coji de seminte, toate zboara voios pe geamurile coborate pe jumatate. Nu de alta, dar trebuie ca, pe langa gunoiul menajar, sa mai razbata in afara si cel sonor.

Citeste si:  Oglinda, oglinjoara, cine are drama cea mai mare din tara?

Si ca sa nu ziceti ca sunt misandra, va mai marturisesc ceva: antipatizez profund femeile care-si iau masini de teren si care nu stau in mediul rural. Le antipatizez chiar mai mult decat barbatii care fac asta. Va voi explica alta data de ce.

Pentru cei ca mine, nu exista decat un singur vis: ca proprietarii de masini de lux, posesori ce valoreaza mai putin decat obiectele posedate, sa-si accepte cu totul conditia de inferioritate si sa se lase – din dragoste prea mare si nevoie de protectie – vesnic parcate. Pot planta in jurul lor si un gardulet viu, le pot impodobi cu ghirlande, le pot aduce flori si ofrande, numai sa nu le mai miste si sa nu mai bage vreodata cheia in contact. Ce ziceti, baieti?


20 Comentarii
  1. eu am masina de teren dar nu merg cu ea prin oras decat foarte rar (prefer mijloacele de transport in comun). Am cumparat-o special pentru iesirile din weekend. Sunt curioasa tare, de ce antipatizezi (si profund) femeile care-si iau masini de teren si care nu stau in mediul rural?

  2. In primul rand, dezaprob din start achizitionarea unei masini de teren si folosirea ei in oras! Consuma mult, deci polueaza mai mult, gasesti greu loc de parcare si n-ai nicio scuza sa mergi cu tancul pe Magheru.

    De ce antipatizez femeile? Pentru ca am tendinta sa fiu mai exigenta cu semenele mele decat cu \”ei\”. In plus, in general femeile sunt mai sensibile decat ei la chestiuni ecologice. Si nu pot gasi in vecii vecilor un motiv pentru care o femeie si-ar lua o astfel de hardughie, cum le zic eu. Ce faceti, doamnelor, cu ele? Mergi la pescuit, la vanatoare, la curse off road?

    Exceptie fac cele din mediul rural care, presupun, merg pe campuri, prin hartoape etc.

    Am si eu o curiozitate: unde obisnuiti sa iesiti in weekend?

  3. un articol cat de cat interesant,dar cu o incheiere tampita.nu reusesc sa inteleg nevoia ta de a-ti exprima sentimentele pt femeile care prefera masinile de teren.puteai sa pastrezi totusi pt tn.tine strict de preferinte,simt estetic,gust,iar acestea difera de la o persoana la alta.asa cum tu ai o inclinatie/pasiune pt masinile de epoca,asa fiecare e liber sa placa orice altceva…

  4. Subscriu ideilor articolului. Autorul este, probabil, un om cu bun simt, care se simte sufocat zilnic de balcanisme, frustrati, mitocanisme, apucaturi citadine, care au facut din oamenii mici, cu masini mari niste disperati. Noi, restu, suntem doar obositi de aceste imagini intalnite prea des.

  5. Peste tot, prin toata Europa, masina defineste un grup de oameni, preocuparile lor, e o \” carte de vizita \” pentru proprietar. In Franta numai fermierii au masini de teren, cei care, la propriu stau la coada vacii sau a tractorului.!Ei merg cu ele pe teren accidentat, doar pentru asta au fost concepute, nu? E doar un trend, la noi, in Romania, o moda, care va disparea, sunt sigura.In continuare , insa, masina proprietarului, ca si cainele pe care il detine, limbajul pe care il foloseste, toate acestea ii definesc personalitatea, sunt \” cartea lui de vizita\” La noi, cu cat ai o masina mai mare, cu atat esti mai nesigur ca barbat sau….mai pitic, depinde, Cert e ca, cu cat creste marimea masinii, cu atat mai mult se adanceste complexul de care sufera.

  6. Exact, Cris. Si apropos de femeile cu masini de teren, ma intreb ce mesaj vor sa transmita ele?

    Intr-adevar, Teodora de mai sus zice ca merge pe \”coclauri\”. Probabil face parte din cei 5% care au intr-adevar o justificare pentru tancurile pe care le conduc.

    @Kmy: imi pare rau, dar ecologia si bunul simt nu tin de estetica. Nici de gusturi. Masinile de epoca nu deranjeaza pe nimeni. In schimb, cele mari… Trebuie sa scapam de mentalitatea asta \”fac ce am eu chef si ce-mi place\”. Lucrurile nu stau tocmai asa.

  7. de acord intru totul cu articolul si cu autoarea. se vede si din cultul masinilor cat de ghertoi sunt romanii. evident ca ai dreptate, romanii isi cumpara masini pe care nu si le pot permite si pe care, in 2-3 ani, le confisca iar firmele de leasing si uite-asa se umplu parcurile de masini. bineinteles ca e de prost gust masina mare pe care si-o cumpara inutil femeia. ca daca ar fi mare afacerista, ar realiza ca transportul ii e mult facilitat intr-o masina mica si fasneata, pentru ca traficul acum e imposibil, toti tampitii au masina lor. da, normal ca ne-am obsinuit ca in fata cafenelelor plictisitoare sa fie zeci de masini de lux ale looserilor ai caror parinti au bani si pe care le parcheaza fix langa masa lor. toate pentru ca romanul e un nemancat innascut, un fost comunist care n-avea ce pune pe masa decat oase, iar acum trebuie sa compenseze cu diverse chestii scumpe pe care oricum nu si le permit.e. Iar transportul in comun la noi e jenant, patetic, usor inumam, deci si asta ne convinge ca e mai bine in masina proprie. din pacate.

  8. Mi se pare foarte interesanta afirmatia \”Pentru ca am tendinta sa fiu mai exigenta cu semenele mele decat cu \”ei\”\”, facuta intr-un comentariu chiar de autoarea articolului. Am intalnit de foarte multe ori aceasta atitudine: femeile au tendinta de a fi mai \”exigente\” (in traducere libera mai rele) cu femeile decat cu barbatii. Din punctul meu de vedere acest comportament vine din dorinta inconstienta de a elimina \”concurenta\”.
    Este o forma de manifestare a instinctelor primare.

  9. @Mara: te rog sa nu faci \”traduceri libere\” in ceea ce ma priveste. Poate ca nu ti-ai dat seama, dar nu era o critica, ci un compliment. De care te-ai fi bucurat daca ai fi stiut cum sa-l primesti.

    Sunt mai exigenta tocmai pentru ca sunt convinsa de faptul ca, in aceasta privinta, femeile sunt mult mai rationale, poti discuta cu ele si, de cele mai multe ori, nu se \”excita\” total gratuit cand vad o masina flashy.

    Si inca ceva: sa recunoastem ca, strict ipotetic vorbind, ei au mai multa nevoie de masini de teren decat noi tocmai prin prisma hobby-urilor noastre, care sunt diferite. Nu suntem toate Mihaela Radulescu sa mergem pe motocicleta prin creierii muntilor.

    Asadar, sunt mai exigenta cu cei de la care stiu ca pot avea pretentii. De restul, je m\’en fiche!

  10. Fiecare are dreptul sa faca ce vrea si ce-i place cu banii lui. E dreptul fiecaruia sa aleaga sa stea intr-un apartament cu 2-3-4 camere si sa-si cumpere o masina scumpa, si n-ar trebui sa contrarieze pe nimeni lucrul asta. In Romania a fost o perioada de crestere economica si implicit de crestere a veniturilor, asa ca nu sunt deloc sigura ca cei care si-au cumparat acest gen de masini, atunci cand si le-au cumparat, nu aveau cu ce sa le intretina. Iar mie personal mi s-a intamplat foarte rar sa vad o femeie la volanul unei masini de teren, iar atunci cand am vazut era singura masina din familie.

  11. Normal ca are dreptul. Asta nu inseamna ca nu putem analiza asemenea acte. La fel, oricine poate pune paiete pe el si iesi in chiloti in piata publica. Asta nu inseamna ca e de bun gust ceea ce face.

    Te asigur ca foarte multi nu si le permit. Daca mergi in afara tarii, nu vei vedea BMW si Mercedes decat in cartierele rezidentiale. Or, la noi sunt pe toate drumurile.

    Eu gandesc in felul urmator: daca masina ta valoreaza 50 de mii de euro, atunci casa trebuie sa valoreze cel putin 500 00. Ce zici, cati se incadreaza aici?

    but, then again, casa nu o poti lua in spinare cand iesi in Dorobanti. Masina insa o poti lua cu tine:)

  12. eu zic ca daca nu era scris si acel profund (antipatizez profund femeile ) scapai basam curata :)) asa ti-ai urcat toate suratele in cap. Pana la urma chiar poate sa fie o chestie de gust ce masina alegi sa cumperi asa cum este o chestiune de gust sa cumperi un laptop verde, de exemplu. Mie masinile mici mi se par cozonacei, nu as da banii pe asa ceva :p

  13. Mai, imi amintesc de o prietena care parca in fata blocului ei in care sunt cca 500 de garsoniere confort 2, al caror pret este de maxim 45.000 de euro cu imbunatarile din reviste cu tot, cu mobila si cuptor cu microunde la pachet.
    Si nu avea loc sa parcheze de masina unuia dintre vecini, masina nou nouta, q7, care am inteles ca e pe undeva pe la 70-80.000 de euro….

    Nu e mai firesc sa dai pe casa 70-80.000 de euro si pe masina 45.000?:))

    Chetsiile de gust se opresc atunci cand exista niste legi pe care ar trebui sa le acceptam cu totii si sa le respectam.
    Planeta asta are nevoie de noi. Si o masina care consuma 2 l de benzina cand porneste doar…. nu este cea mai buna chestie pentru planeta.
    SI SA VA MAI SPUN CEVA!!!!

    NU MI SE PARE FIRESC SA NU AM AMI SPATII VERZI SI SA TRAIESC INTR-O ATMOSFERA POLUATA ATAT EU CAT SI COPII MEI, DOAR PT CA UNORA \”LE PLACE SI ASA VOR EI\” SA SE PLIMBE CU TANCUL PRIN ORAS.

    Nu e etic, moral si civilizat!
    Traim toti in lumea asta, nu doar cei cu tancuri!!!!

  14. Un articol interesant, placut, ce naste controverse (de ce nu?). Irina, chiar daca nu sunt intotdeauna 100% de acord, imi plac toate articolele tale. Felicitari!
    De asemenea, comentariile cititorilor sunt interesante (desi uneori exprima puncte de vedere diferite). Felicitari si lor ! 🙂
    Una peste alta, ma bucur ca am descoperit acest colt al \”controverselor\”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.