Si au trait fericiti pana la adanci batraneti. Ea, frumoasa, el, destept

Under the Pink se intituleaza unul dintre albumele lui Tori Amos. Dar nu la rozul lui Tori Amos si ce se afla sub el ma voi referi azi, ci la rozul cartilor pentru copii. Mai ales ca ma intereseaza mai degraba cum vine rozul in vietile noastre, cand facem primii pasi in taramul puficios. De fapt, rozul cartilor pentru fetite. Va povesteam acum ceva timp de cum arata raioanele de jucarii din magazine. Roz, papusi, casute, bucatarioare, inimioare la fetite. Gravitam cuminte in jurul maternitatii viitoare, iar contururile universului domestic incepem sa le deprindem de la cinci ani. In timp ce la baieti, batem planetele indepartate, ne scufundam in oceane, montam si demontam avioane. Exploram, cunoastem.

De sexismul raioanelor de carti pentru copii eram mai putin constienta. Dupa mine, cartile n-aveau sex. Ei, se pare ca-n copilaria copiilor de acum au. Cele gandite si marketate pentru fetite au coperte roz si sunt cu printese. Evident. Cele pentru baieti sunt… cum au ele chef sa fie. Ca-n bancul acela cu Rusia (in cazul improbabil, mai ales avand in vedere evenimentele din ultimul timp, in care nu-l stiti: Cu cine se invecineaza Rusia? Cu cine vrea ea.)

Citeste si:  Totul e misto

Conducerea cotidianului britanic The Independent a decis sa boicoteze insa cartile sexiste. Astfel, in pagina de cultura sau in cea de carte (atat in ziarul propriu-zis, cat si pe site) nu vor mai fi promovate, nici nu vor mai avea parte de cronici cartile care sunt vandute ca „pentru fetite” sau „pentru baieti”. Katy Guest, coordonatoarea sectiunii de carte, a explicat ca nu este interesata decat de cartile care se adreseaza tuturor copiilor in pofida comentariilor unora dintre editorii de carte care au explicat ca este mai usor sa vanda lucrari care se adreseaza unui sex anume si ca parintii insisi atunci cand fac cumparaturi pe Amazon, de pilda, la cautari, tasteaza „carti pentru fete”, „carti pentru baieti”.

Citeste si:  De ce n-o sa fac copii

Decizia vine dupa ce un grup de parinti a lansat campania Let Books Be Books. Campania a facut deja cateva edituri sa renunte la a mai publica lucrari cu titluri precum „Girls’ Activity Book” si „Boys’ Activity Book”. Dar cu o floare nu se face primavara. Nu atata timp cat O’Mara de la Buster Books si alti editori de carti de copii se lauda cu vanzari de 500 000 de exemplare pentru o carte numita simplu… „The Girls’ Book” si considera ca cifrele de vanzari sunt un semnal indubitabil ca merg in directia cea buna. Ceea ce e ca si cum faptul ca McDonald’s vinde sute de milioane de hamburgheri anual ar fi o garantie pentru calitatea produselor. „The Boys Book” ii invata pe baieti cum sa-si faca un arc cu sageti si cum sa practice anumite sporturi. Varianta pentru fete le invata notiuni de… stil si cum sa arate „cool”.

Citeste si:  Cine viseaza la noi?

Orice discutie devine insa de prisos cand arunci un ochi peste produsele cu pricina. Brilliant versus Beautiful.

fotofoto

fotofoto

fotofoto


6 Comentarii
  1. Interesant. Din cate tin minte si pe vremea mea cartile de copii erau carti pentru copii si atat. Acuma mi se pare foarte ciudat ca au inceput sa faca diferente.

  2. Irina,adevarul este ca \”barbatul trebuie sa fie un pic mai frumos decat dracul\”,dar daca este si prost avem o problema,noi, femeile.Deci, musai sa fie destept.
    Acum, lasand gluma la o parte,eu am ajuns la concluzia ca traim intr-o lume nebuna,nebuna,nebuna in care nu se mai poate schimba ceva.

  3. Dya: exact. Nu tin minte cand eram eu mica sa fi existat segrerarea asta. Mi se pare curios cum facem pasi inapoi.
    Bine, e clar ca e marketing. Parintii ajung sa cumpere mai mult.

    Carmen: 🙂 Da, si trebuie sa le bagam asta in cap de mici. Ele, zane zambarete, ei, zmei destoinici.

  4. Irina,ai observat faptul ca atunci cand o fata este frumusica,dar cu un IQ mai scazut,oamenii spun despre ea ca este simpatica,in timp ce despre un baiat care este frumusel si cu IQ-ul la fel de scazut, ca este cam prostut?
    Probabil ca, inca, din vremuri stravechi frumusetea era perceputa ca si apanajul femeilor(ele stateau acasa,aveau grija de copii) iar inteligenta era pentru barbati(mergeau la vanatoare,la razboi).
    Barbatii se tem de femeile mai inteligente decat ei,iar femeilor nu le plac barbatii prostuti.
    Si eu am o fata si zau daca mi-as dori pentru ea un baiat mai putin inteligent.Deh,ce sa facem asa este natura umana,de ce sa fim ipocriti si sa nu recunoastem.

  5. Carmen, eu mi-as dori o fata care sa fie indeajuns de desteapta incat sa nu depinda de niciun baiat, frumusel sau nu, destept sau nu. 😉

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.