Adevarat sau fals – fierul din alimente

Please select a featured image for your post

Ca fierul este foarte important in organism stim foarte bine, ce nu stim insa cu exactitate sunt alimentele din care procuram, si cat fier ar trebui sa consumam zilnic. O consecinta a proastei informari este faptul ca lipsa fierului din organism este cea mai raspandita carenta din intreaga lume. Lipsa de fier din organism duce la aparitia anemiei, afectiune destul de grava. Despre fier circula diverse mituri, unele adevarate, altele mai putin adevarate insa important e sa le cunoastem pe toate.

Doar spanacul contine fier. Fals. Chiar daca suntem obisnuiti de desenele cu Popeye marinarul ca numai mancand spanac putem fi puternici, realitatea nu sta chiar asa. In realitate, 100 de grame de spanac contin 3 mg de fier, adica o cantitate destul de mica. De ce s-a ajuns la raspandirea acestui mit? Dintr-o eroare umana s-ar parea, pentru ca un cercetator american a facut studii asupra spanacului, iar asistenta lui a copiat gresit rezultatele, scriind 30 mg de fier / 100 gr de spanac, in locul 3.0 mg. Nu se stie nici macar daca aceasta legenda este adevarata, cert este ca nu va asigurati necesarul zilnic de fier doar mancand spanac.

Citeste si:  Feng Shui pentru bucatarie
Unele alimente impiedica asimilarea fierului. Iata un mit adevarat, unele alimente favorizeaza asimilarea fierului in organism, altele o impiedica. De exemplu, vitamina C favorizeaza absorbtia fierului in organism si deci e indicat sa consumi cat de multe citrice sau suc natural de portocale, in special la mesele la care consumi alimente bogate in fier. Fructele si legumele in general, prin asocierea lor la aceeasi masa ajuta la fixarea fierului in organism. Alimentele care nu favorizeaza absorbita fierului sunt cele care contin tanina, de exemplu cafeaua, ceaiul negru, vinul. Aceste alimente nu sunt contraindicate ci se recomanda servirea lor la aproximativ 30 de minute dupa incheierea mesei si nu in timpul mesei.Fierul si produsele de origine animala. Este adevarat ca fierul se gaseste in cantitati mai mari in alimentele de origine animala, cum ar fi carnea rosie de vita, carnea de pui, pestele, ficatul si organele interne de vita sau porc. Alimentele de provenienta animala contin fier herminic, care este cel mai bine absorbit de organism, in timp ce vegetalele, legumele si fructele contin in principal fier non-herminic, care este putin mai greu de asimilat si de aceea se recomanda consumul de suc de portocale impreuna cu fructele si legumele.

Citeste si:  Bucataria italiana (partea I)
O consecinta a faptului ca leguminoasele contin in principal fier non-herminic, este faptul ca vegetarienii sunt predispusi la anemie si hai sa fim sinceri, nu pot manca tone de spanac pentru a-si asigura cantitatea de fier necesara organismului. De aceea vegetarienii, ar trebui sa foloseasca suplimente nutritive pentru fier, pentru a face fata cerintelor zilnice ale organismului.

Citeste si:  8 din 10 femei ar vrea sa slabeasca prin chirurgie plastica
Aportul de fier necesar organismului este constant. Fals. Nevoia de fier difera de la o etapa de dezvoltare la alta, in functie de sex si varsta. Un barbat de 30 de ani trebuie sa consume aproximativ 9 mg de fier pe zi, iar o femeie 16 mg. Femeile insarcinate trebuie sa consume pana la 30 mg de fier/zi in ultimul trimestru de sarcina pentru a se pregati pentru nastere si pierderile de sange aferente. Avand in vedere ca organismul pierde zilnic fier prin procesele sale, trebuie sa avem grija sa ne asiguram doza zilnica recomandata de fier, fie prin alimentatie, fie prin suplimente nutritive.


Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.