fbpx

Codul bunelor maniere intr-o conversatie

Arta conversatiei necesita ani de exercitiu pentru a fi desavarsita sau poate mai mult, in functie de caracter, educatie, grad de empatie. Insa mereu se porneste de la codul bunelor maniere, care ar trebui sa fie cunoscut tuturor. Regulile de baza intr-o conversatie sunt putine, insa stricte.

La o intalnire banala cu prietenii, la o cafenea, la o reuniune familiala, la o petrecere de nunta sau botez, sau la un team building, conversatia ramane principala activitate in jurul careia ne vom axa. De multe ori insa, fie ca suntem constienti, fie ca nu, facem gafe sau inducem impresia de timorare, din cauza fricii in fata ridicolului. Pentru a iesi din ambele situatii, trebuie, asadar, sa bifam cateva reguli simple ale bunelor maniere. Daca le vom respecta cu strictete, pe langa indepartarea riscului de a plictisi auditoriul, vom capata tact, discretie, atentie, insufletire, amuzament, cultura, politete si sinceritate, toate calitati mentionate inca din evul mediu, in „La carte de tandres” .

Daca esti gazda unei reuniuni, primul punct de la care pleci este sa inviti oameni cu aceleasi hobby-uri sau sa iti iei responsabilitatea de a-i grupa in cercuri compatibile, in jurul ocupatiei, intereselor personale, activitatilor extraprofesionale sau caracterului. Trebuie sa ai grija ca fiecare invitat sa nu ajunga in postura de izolat sau sa cada victima plictiselii.

Citeste si:  Corpul tau, fara inhibitii

Este de prost gust sa te plangi in fata mai multor oameni de problemele familiale, de lipsa banilor sau de inconvenientele de la serviciu. In felul acesta, ori vei reusi sa strici atmosfera, ori vei plictisi oameni care nu iti sunt atat de apropiati pentru a empatiza cu problemele tale. De asemenea, subiectul banilor, unul foarte raspandit in vremea noastra, are anumite limite. Punerea in discutie a costului unui cadou (chiar daca persoana careia i l-ai facut nu este de fata) sau al unei calatorii reprezinta o gafa uriasa care duce de cele mai multe ori in situatia de a te eticheta ca parvenit / a.

O alta gafa frecventa este cea in care agasam o persoana, din cauza meseriei pe care o practica. De exemplu, conversatia pe marginea meseriei de medic nu trebuie niciodata indreptata spre diagnosticarea ta personala. Trebuie sa fii constienta ca orice om vrea sa evadeze din mediul profesional la o intalnire de alta natura si trebuie sa iti imaginezi cum ar fi sa iesi la o simpla cafea si toti oamenii sa te intrebe ce impozit trebuie sa plateasca, daca esti contabila, ce probe sunt de necontestat intr-un dosar, in cazul unui avocat etc.

O alta gafa foarte raspandita in vremurile noastre este atitudinea de superioritate. Este lipsa de educatie sa-ti pui interlocutorul in inferioritate, chiar daca esti mai instruita sau mai cultivata decat el. Oamenii intr-adevar educati vor da dovada de discretie si vor cunoaste bine arta ascultarii. De asemenea, a da sfaturi atunci cand nu sunt cerute de interlocutor vine sa completeze lipsa de educatie. Atentie mare insa, asta nu inseamna sa-i dai dreptate celuilalt. Ideal este ca subiectele delicate care necesita dezbateri intense, sa ramana deschise. Nu iti intrerupe niciodata interlocutorul si nu folosi expresii agresive de genul: „aiurea”, „nici vorba”, „te inseli” sau pufnituri in ras pentru ca vor inchide orice abordare civilizata a subiectului.

Citeste si:  Barbatii vor sex - femeile vor iubire

Complimentele sunt unul dintre subiectele cheie in arta conversatiei. Sa faci un compliment bauturilor sau mancarii gazdei, atata timp cat este sincer, va fi mereu o dovada de educatie, si nu linguseala. Sa-i spui unei femei de 50 de ani ca ai confundat-o cu fiica ei este insa o impolitete. La fel de lipsit de gust este sa faci un compliment asupra unui tablou, unui set de ceai sau unei sculpturi, dupa care sa pui in discutie subiectul banilor. „Vai, cat de frumoasa este geanta ta, cred ca a costat o avere” va pune interlocutorul intr-o situatie jenanta. Foarte delicata este postura in care ne intalnim cu o persoana caracterizata de expresia „fishing for compliments”. Indicat este sa nu ne asezam si noi, la randul nostru, intr-o situatie jenanta, dandu-i apa la moara. Vom evita discret subiectul, lasand persoana in cauza intr-un monolog de genul: „sunt extrem de profesionista si de flexibila, dar am un mare defect: sunt prea buna”. In situatii ca acestea, vom evita s-o ironizam, insa nici nu-i vom tine isonul, ci ne vom extrage discret din conversatie.

Citeste si:  Parfumul lor

Punerea in discutie a persoanelor care nu sunt de fata nu este lipsa de politete, atata vreme cata sunt spuse cuvinte pe care oricand i le putem spune in fata. Este de evitat insa discursul negativ sau judecata persoanei in cauza. De asemenea, este o obligatie morala sa iei apararea unui prieten / unei prietene, care este pusa intr-o situatie nemagulitoare, in lipsa ei, de ceilalti.

Acestea sunt doar cateva reguli de baza, trasate in linii mari pentru codul bunelor maniere intr-o conversatie. Daca invatam sa le respectam insa, restul poate veni cu naturalete de la sine. Este, in primul rand pentru noi insine, important sa le cunoastem, daca vrem sa ramanem in memoria celorlalti niste persoane agreabile, niste prezente dorite, insa mai ales daca vrem sa ne simtim bine in pielea noastra, dincolo de parerea celorlalti.

2 Comentarii
  1. cui ii mai pasa de aspectele astea in ziua de azi? lumea acum scoate pe masa mobil, chei de la casa, chei de la masina, tableta, le butoneaza sau doar le etaleaza, iar discutiile sunt atat de seci… cine mai are bun simt in ziua de azi?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.