Cum tratam dependenta de dulce?

Titlul nu este unul menit sa sune a vanatoare de vrajitoare senzationaliste. Dependenta de zahar exista si este una in toata puterea cuvantului, la fel ca alcoolismul sau fumatul. Modul in care actioneaza insa este, dintr-un anumit punct de vedere, mult mai pervers. Caci este, nu-i asa, social acceptat de toata lumea sa mancam un ecler, o napolitana, o inghetata. Sau mai multe. Nu se va uita nimeni socat la un copil care cere o prajitura. La un adult care o face. La un batran. Toti mancam dulciuri cam de indata ce ne cresc dintii. Dulcele e bun. Dulcele e de bine.

Si prea putini discuta despre cat de nociv este acest dulce. Decat atunci cand e prea tarziu si si atunci doar in cazul celor care lupta cu kilogramele sau cu vreo boala.

In termini stiintifici, asa cum avem un colesterol rau si unul bun, avem zaharuri bune si zaharuri rele. 90 la suta dintre noi, drogatii, ne dam in vant dupa alea rele. Cele rele sunt cunoscute si sub denumirerea de carbohidrati cu absorbtie rapida, sau zaharuri rapide, iar cele bune sub denumirea de zaharuri cu absorbtie lenta.

Citeste si:  Diete colorate ajuta in prevenirea bolilor

Mai nou, se vorbeste despre indicele glicemic. Zaharurile lente sunt asimilate incet si sunt esentiale corpurilor noastre in timp ce cele rapide sunt metabolizate mult prea repede pentru a mai apuca sa-si dovedeasca vreo utilitate.

Unde gasim zaharuri cu absorbtie rapida? V-am spus, in tot ce ne place: produse de patiserie, de cofetarie, pizza, paste, tot ce inseamna produs semipreparat sau produs industrial. Ele produc o glicemie mare si obliga corpul sa-si forteze metabolismul pentru echilibrarea ei. Pe termen lung, distrug celulele intrucat organismul oscileaza haotic si solicitant intre hiperglicemie si hipoglicemie.

Zaharurile cu absorbtie lenta joace rolul de combustibil si ne dau energia de care avem nevoie. Le gasim in toate legumele-boabe (fasole, mazare, naut, soia) si in cerealele integrale. Sunt indispensabile unei alimentatii sanatoase, dar – si insist – in cantitati moderate.

Indicele glicemic este noua metoda, mult mai precisa decat cele anterioare, de a clasifica alimentele. El masoara capacitatea unei glucide de a creste glicemia in sange si, deci, viteza de asimilare in organism. Ca referinta, se foloseste 100 (glucoza pura) si cu aceasta valoare se compara fiecare nutrient.

Citeste si:  Istoria parfumului

Cu cat indicele glicemic este mai mare, cu atat alimentul este asimilat mai repede si, in concluzie, devine mai inutil – a se citi daunator. In schimb, cand indicele glicemic este scazut, se considera ca alimentul este cu absorbtie lenta, deci sanatos. Astfel, de la 70 in jos vorbim de zaharuri lente, iar de la 70 in sus de zaharuri rapide.
Atentie, e bine de stiut ca indicele glicemic variaza si-n functie de cum e preparat alimentul respectiv. Astfel, cartofii la aburi au un indice glicemic de 70, iar cei facuti la cuptor au 95. Morcovii au 30 cand sunt in stare cruda si 85 cand sunt preparati la cuptor.

Cum trecem de perioada de sevraj
Iarasi nu exagerez deloc. Nu ma credeti? Vi s-a intamplat sa rontaiti noaptea ciocolata? Dar sa va apucati de facut clatite din senin? Sa simtiti ca nu va puteti concentra la nimic daca nu mancati «ceva dulce»? Dar sa va luati zilnic o prajitura, o ciocolata la birou?
Vorbim despre sevraj intrucat, ca si in cazul unui drog, zaharul este un nutrient care creeaza adictie si la care este greu sa renuntam. Cu cat consumam mai mult, cu atat pofta de dulce creste.

Citeste si:  Tendinte toamna/iarna 2009: Paltoane

Pentru o alimentatie sanatoasa, trecem prin perioada de dezintoxicare.

Incepem prin a diminua treptat cantitatile de zahar. Inlocuim prajiturile cu fructele, care au un indice glicemic scazut (bananele fac exceptie, ele au undeva in jur de 65). Renuntam si la inlocuitorii de zahar, care sunt extrem de nocivi.

Apoi, trecem la dezintoxicarea propriu-zisa. Timp de o saptamana nu mai consumam niciun fel de dulciuri si fainoase.

Pentru totdeauna, ar fi ideal sa scoatem din alimentatia noastra zaharurile rafinate, indulcitorii de sinteza, precum aspartamul, pe care ii gasim din belsug in produsele asa-zis light. Nu au niciun fel de beneficiu pentru corpul nostru.

Cand este necesar, optam pentru zaharul de trestie integral, la melasa neagra sau la alimente indulcitoare precum mierea sau siropuri dulci in mod natural (stevia, orez sau agave).


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.