Sarcina si kilogramele in plus. Cum apar si cum le putem controla

In timpul sarcinii, majoritatea femeilor iau in greutate si este normal sa fie asa. Daca ar fi invers, ar exista motive de ingrijorare si in ceea ce priveste sanatatea mamei, si in ceea ce priveste sanatatea copilului. Asadar, timp de 9 luni, corpul isi modifica dimensiunile, mai ales in jurul taliei, dar si in zona sanilor, a soldurilor sau a coapselor. Silueta se schimba vizibil.
Totusi, kilogramele in plus trebuie sa ramana in zona necesitatii si nu in cea a fatalitatii. Pentru a nu lua mai multe decat trebuie, e nevoie sa stim anumite lucruri.

Organismul unei femei insarcinate se supune unor mecanisme diferite fata de perioada anterioara sarcinii. Unele femei insarcinate au tendinta sa acumuleze ceea ce, in mod normal, ar arde si ar elimina.
De ce?

In timpul sarcinii, metabolizarea zaharurilor este diferita. Glicemia creste repede, asa ca organismul reactioneaza secretand mai multa insulina. Depozitele rezultate au drept scop crearea de rezerve pentru momentul in care se va declansa lactatia.

9 kilograme in plus – acesta este idealul. Dar sigur ca cifra este doar orientativa, iar realitatea de pe teren difera de la femeie la femeie. Apoi, dupa sarcina, majoritatea femeilor pierd kilogramele acumulate, ramanand, in medie, doar cu un surplus de 1, 2 kg. Doar 15 la suta dintre femeie au 5 kg in plus dupa un an de la nastere.

Citeste si:  Trusa completa de cosmetice a iubitului tau

Este adevarat ca unele femei pierd controlul asupra alimentatiei lor in timp ce altele traiesc mult mai seren transformarile prin care trece corpul lor. Totodata, majoritatea se confrunta cu retentia de apa, ceea ce duce la o crestere impresionanta a kilogramelor mai ales dupa a saptea luna. Ultimele kilograme acumulate sunt foarte rapid pierdute dupa nastere.

Pe de alta parte, hormonii asociati graviditatii duc la cresterea apetitului. De cele mai multe ori, femeile insarcinate nici nu constientizeaza cat de mult le-a crescut aportul de alimente.

Este dificil de prevazut cat timp va dura pana cand se vor pierde kilogramele depuse. In timp ce unele scapa greu de 10 kilograme, altele se pot afla in situatia de a li se evapora rapid 20 de kg. Dar, in orice caz, trebuie rabdare, altfel ne paste riscul dezechilibrelor.

In medie , femeile iau intre 9 si 13 kilograme, dar femeile slabute pot lua si pana la 18 kg fara ca asta sa insemne probleme de sanatate. Femeile mai plinute iau mai putine kilograme, dar le este mai greu sa-si recapete silueta mai apoi.

Citeste si:  Secretul frumusetii unui supermodel

Fiecare dintre noi trebuie sa-si calculeze indicele de masa corporala si, in functie de acesta, sa isi dea seama care sunt limitele kilogramelor pe care este indicat sa le ia. Problemele de greutate duc la hipertensiune, diabet si pot duce la dificultati la nastere.

– Daca esti foarte slaba, atunci este indicata o creste in greutate intre 12,5 si 18 kg.
– Daca ai o greutate ideala, atunci este indicata o crestere in greutate intre 11,5 si 16 kg.
– Daca ai cateva kilograme in plus, indicat este sa iei intre 7 si 11,5 kg.
– Daca esti supraponderala, indicata este o crestere in greutate intre 6 si 10 kg.
In fata greutatii, nu existademocratie. Unele iau 9 kilograme, altele 30. Unele se lupta doi ani sa scape de kilogramele acumulate, altele slabesc imediat. Exista in plus cativa factori de risc :
– Varsta mai mare de 35.
– Kilograme multe la sarcinile anterioare.
– Sedentarismul.
– Acumularea accelerata de kg inca din primele luni de sarcina.
– Uitarea unei reguli pe care o tot repetam: in timpul sarcinii, nu trebuie sa mancati de doua ori mai mult (cat pentru doi), ci de doua ori mai bine. Adica sa adoptati o dieta echilibrata.

Citeste si:  Parfumurile lunii august

Iata un exemplu de meniu

Mic dejun : o bautura calda, un produs lactat, doua felii de paine integrala sau cereale cu o lingura de unt sau miere, un fruct.
Pranz sau cina : legume sau supa de salata de cruditati, 100 de grame de peste sau carne fara grasimi sau doua oua, un produs lactat, doua felii de paine integrala sau o portie de orez/fainoase, un fruct.
Gustari: fructe, lactate slabe, paine integrala cu unt, doi-trei biscuiti tip Petit Beurre.

Alimente de evitat: cerealele cu zahar, produsele de patiserie, sosurile, foietajele, dulceturile, lactatele prea grase.

Iar daca va intereseaza sa aflati cum se ajunge de la cele 3-4 kg pe care le are copilul la minim 9-10, iata niste cifre defalcate:

– greutatea sanilor: 0,5 kg in plus.
– Sange: 1,5 kg in plus.
– Placenta: 0,6 kg in plus.
– Lichidul amniotic: 1 kg.
– Uter: 1 kg.
– Rezerve de tesut adipos: 3 kg.
– Copil 3-4 kg.

Cresterea cea mai spectaculoasa are loc intre saptamana 17 si saptamana 28. Atunci se pot lua si 2-3 kg pe luna.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.