Blazonul noii generatii: insigna

Citind ieri articolul Iuliei de la Controverse, am incercat sa imi evaluez „cunostintele” despre noua generatie de adolescenti. Si totul s-a petrecut rapid in flash-uri de imagini: patratele pe bascheti/espadrile/hanorac, parul drept cu bretonul foarte lung, eternul ghiozdanas, si… insigne, multe insigne. M-am gandit atunci ca sunt „etichete vizuale, simboluri vestimentare… nimic nou!”. Gandul m-a dus apoi la blazon! De ce?

Blazonul a fost mereu un semn distinctiv al unei clase sociale, familii, stat/judet etc. Reprezinta nevoia de diferentiere intre oameni, fie ea la nivel de casta – familiile nobile si-au inscriptionat intotdeauna elementele specifice pe un blazon propriu: posesii materiale, vechime, rang etc. – sau convingere religioasa – blazonul de arme simboliza motivatia unui cavaler de a intra in lupta. Pe vremea aceea, creativitatea nu avea nimic de a face cu blazonul, el era menit sa tina la distanta, nu sa apropie!

Cautand pe internet semnificatii ale blazonului, am gasit variante mai vechi si mai noi: un blogger isi prezinta blazonul familiei, vechi dar pastrat in forma sa de demult; semn ca acest concept nu este intru totul pierdut in zilele noastre. Doar transformat. Am descoperit in peregrinarile mele si un alt specimen, insa cu totul modern construit in jurul pasiunilor persoanei respective, sub forma de stencil in oglinda. Acestea sunt doar doua exemple ale felului in care un blazon te poate defini ca persoana, fie el arhaic sau modern.

Citeste si:  Suflecata pan' la brau by Adrian Oianu

Directia in care se indreapta societatea este destul de clara: autenticitate, echilibru sufletesc, onestitate, naturalism si individualism. Toate acestea incearca sa defineasca ideea de unicitate a fiintei umane, se incearca sau o etalonare a statutului in functie de nivelul social sau extirparea cu totul a ideii de casta si ierarhie. Clasificarea se face mai nou in functie de pasiuni, convingeri, viziunea complexa asupra lumii.

Citeste si:  NICHI CRISTINA NICHITA - primavara cu un aer romantic

Noua generatie de adolescenti isi cauta o identitate (apropos de emo kids) si in timpul cautarilor tin sa isi manifeste fiecare idee sub forma unui semn distinct… asta reprezinta de fapt insignele purtate de ei. Exact in forma in care pe vremuri iti puteai dovedi sau doar arata apartenenta la o casta: blazonul. Imaginile au fost mereu un mod de exprimare profund uman, inca de la picturile rupestre din pesteri. Nu este de mirare ca astazi o imagine poate face ceea ce un intreg discurs pentru pace nu poate face. Mai nou, o insigna sau mai multe iti vor da o imagine destul de clara despre adolescentul pe care tu il ai in fata (sau in casa) – forma este veche, insa mesajul va fi mereu altul, mereu inedit, mereu colorat.

Daca vei avea rabdare sa cauti sau sa privesti cu atentie, vei observa cate feluri diferite de insigne exista: variate dupa forma, mesaj text, simbol sau imagine, cateodata toate trei, culorile cele mai electrizante posibil si uneori un intreg puzzle de astfel de mici obiecte incropit pentru a spune ceva.

Citeste si:  Trend-uri de sfarsit de an

Data viitoare cand vezi pustanii cu insigne pe strada, vezi-i asa cum merita: tineri care isi arboreaza un alfel de steag. Incearca sa intelegi ce inseamna pentru ei acea bucatica de plastic colorat – este un alt fel de blazon si merita apreciere, ca orice alt insemn de putere. La fel ca pe vremea cavalerilor, insigna este o declaratie puternica, un mesaj plin de viata, entuziasm si optimism, cosmetizata pentru a reprezenta uneori doar purtatorul.

Blazonul noii generatii, la fel ca cel arhaic, consemneaza un drum al purtatorului, de unde vine si incotro se indreapta, este cu mult simplificat, insa in continuare special!


4 Comentarii
  1. Foarte misto articolul tau …pe bune ! Numai ca vreau sa te intreb ce inseamna \” sub forma de stencil in oglinda\”. Nu stiu ce inseamna stencil : )

  2. Stencilul este o forma de graffiti care presupune folosirea unui sablon decupat pentru a aplica o imagine pe un perete. Sunt sigura ca le-ai observat prin oras, pe cladirile din centru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.