10 pasi esentiali pentru prevenirea osteoporozei

In urma cu un secol, osteoporoza era considerata o boala rara, insa, in prezent, prevalenta sa este in continua crestere. De vreme ce, pentru modificarea bagajului genetic sunt necesari mii de ani, este de la sine inteles faptul ca, principalul considerent al multiplicarii cazurilor de osteoporoza este stilul nostru de viata. Iata 10 pasi esentiali pe care trebuie sa-i parcurgem pentru a avea oase sanatoase, indiferent de varsta.

Cunoasteti factorii de risc ai osteoporozei! Pentru a putea preveni osteoporoza, primul pas este sa ne evaluam riscurile. Este de retinut ca printre factorii de risc ai osteoporozei se numara varsta, sexul, istoricul familial, conformatia corpului, istoricul menstrual si factorii de stil de viata (dieta, fumat, consum de alcool etc.).
Testati-va densitatea osoasa! Un test denumit osteodensitometrie este recomandat pentru a masura densitatea oaselor, un factor decisiv pentru punerea diagnosticului de osteoporoza. Prima osteodensitometrie este recomandat a fi facuta in jurul varstei de 30 de ani, cand densitatea osoasa atinge nivelul maxim (dupa acest punct pierderea osoasa nu mai este corespunzator compensata, creand conditiile pentru instalarea osteoporozei).
Calciu, calciu si iar calciu! Acest mineral este esential pentru a avea oase rezistente, dar efectele sale benefice nu se rezuma doar la atat: imbunatateste functionarea inimii, a fluxului sangvin, a muschilor si a nervilor. O dieta axata pe un aport optim de calciu – care sa includa zilnic lapte, iaurt, branzeturi, legume cu frunze verzi, cereale integrale si unele specii de peste, scade semnificativ riscul de osteoporoza.
Nu fugiti de soare! Daca expunerea la soare este una rationala, care tine cont de recomandarile de protectie, atunci nu veti avea decat de castigat, daca lasati razele soarelui sa va rasfete. Acestea ajuta la sintetizarea in organism a vitaminei D, esentiala pentru absorbtia calciului.
Limitati consumul de proteine si sare! Atat un aport ridicat de proteine, cat si consumul de sare in exces, secatuiesc organismul de binefacatorul calciu, sensibilizand oasele in fata osteoporozei. Un efect nociv similar este produs de bauturile carbogazoase – pe acestea le puteti inlocui cu lapte, sucuri naturale sau apa.
Faceti sport! Exercitiile usoare, care pun in miscare picioarele si musculatura, ajuta la regenerarea osoasa si scad riscurile de osteoporoza si fracturi, protejand cu precadere coloana vertebrala, incheieturile si soldurile. Alergarea, mersul pe jos, dansul, urcatul scarilor sau practicarea unor sporturi precum tenisul si voleiul aduc mari beneficii oaselor, dar si starii generale fizice si mintale.
Renuntati la fumat! Daca fumati si inca nu aveti motivatia de a renunta, acum este momentul: fumatul creste riscul de osteoporoza, deoarece reduce fluxul sangvin catre oase, incetinind productia de celule responsabile cu regenerarea osoasa si impiedicand absorbtia calciului in organism.
Limitati consumul de alcool! Intr-o maniera similara, alcoolul consumat in exces creste riscul de osteoporoza. Unele studii arata ca, persoanele care consuma aproximativ sase portii de bauturi alcoolice pe zi prezinta un risc semnificativ mai mare de pierdere osoasa, comparativ cu cei care au un consum minim.
Evaluati functionarea sistemului endocrin! Tulburarile hormonale sunt una dintre cele mai comune cauze ale demineralizarii osoase, la femeile aflate la menopauza. Andropauza, echivalentul masculin al menopauzei, produce efecte similare in randul barbatilor. Pentru sanatatea oaselor, este necesar ca nivelurile de estrogen, progesteron, testosteron si dehidroepiandrosteron sa se mentina in limite normale.
Reduceti stresul! Stresul provoaca cresterea nivelului de cortizol. Daca acest nivel este crescut pentru perioade lungi de timp, atunci poate efecta densitatea osoasa. Cortizolul poate antagoniza actiunea insulinei si provoca rezistenta la insulina, ceea ce conduce apoi la cresterea glicemiei si la pierderea de calciu prin urina.

Citeste si:  Invinge depresia

Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.