Ai grija de inima ta

Inima este motorul care face corpul omenesc sa functioneze. Este un muschi puternic, care pompeaza sange in intregul corp, asigurandu-i oxigenul si nutrientii de care are nevoie pentru a supravietui. Inima noastra bate, in medie, de 100.000 de ori pe zi si de 2.500 milioane de ori intr-o viata. Ca toate organele interne, este construita in asa fel incat sa reziste o viata intreaga, dar asta in conditii normale. Daca este supusa unor eforturi suplimentare, poate sa cedeze mult mai repede decat ar trebui.

Cand spunem „bolnav de inima”, ne gandim la un barbat in varsta, trecut de 50-60 de ani. E doar un cliseu. Si femeile sunt supuse riscului de face boli cardiovasculare, desi mai putin decat barbatii. Si mai ingrijorator este ca pacientele cardiologilor sunt din ce in ce mai tinere. Afectiunile inimii sunt principala cauza a mortii la femeile mai in varsta de 65 de ani, dar daca ai 25 de ani nu inseamna ca esti ferita. La femeile intre 25 si 44 de ani, bolile de inima sunt a treia cauza a mortii ! Deci, este gresit sa ne imaginam ca tinerii nu pot avea probleme cu inima. Varsta la care apare primul infarct este din ce in ce mai mica.

Partea buna este ca bolile inimii pot fi prevenite. Daca exista si unii factori asupra carora nu avem niciun fel de control (varsta, mostenirea genetica), majoritatea pot fi evitati printr-un regim de viata sanatos.

Renunta la fumat

Principalul cosmar al fumatorilor este cancerul pulmonar. De fapt, majoritatea mor „de inima” inainte sa ajunga la cancer. Tutunul este cel mai important dintre factorii de risc pe care ii poti controla. Oricat de putin ai fuma, tot nu esti in siguranta. Si tigarile usoare, cu o cantitate mica de nicotina si gudron iti ameninta inima, ca si fumatul pasiv. Fumul pe care il inspiri contine peste 4.800 de substante chimice si multe dintre ele pot sa faca rau inimii si arterelor, ducand la ateroscleroza (subtierea arterelor). Ateroscleroza duce, in final la infarct.

Citeste si:  Infuzia - buna pentru gravide

In plus, nicotina din tigari iti face inima sa lucreze mai mult, contractand vasele de sange si marind frecventa batailor inimii, dar si tensiunea arteriala. Monoxidul de carbon din fumul de tigara inlocuieste oxigenul din sange, ceea ce mareste tensiunea fortand inima sa lucreze mai mult pentru a trimite corpului o cantitate suficienta de oxigen. Chiar si asa numitul „fumat social” este periculos si mareste riscul de boli cardiovasculare.

Femeile care fumeaza si iau contraceptive, au un risc si mai mare de face infarct sau accident cerebral, risc care creste odata cu varsta, in special dupa 35 de ani.

Vestea buna este ca, la un an dupa ce renunti la tigari, riscul de infarct si boli cardiovasculare deja scade dramatic.

Fii activa

Cu totii stim ca sportul ne face bine, dar poate ca nu toti realizeaza cat de important este. Participand in mod regulat la activitati fizice moderate ca intensitate, iti reduci cu 25% riscul de infarct. Iar cand combini sportul cu alte masuri sanatoase, cum este mentinerea unei greutati normale, beneficiile sunt si mai mari.

Activitatea fizica regulate previne bolile inimii marind fluxul de sange catre inima si intarind muschiul inimii. Astfel, inima ajunge sa pompeze mai mult sange cu mai putin efort. In plus, sportul te ajuta sa-ti controlezi greutatea si reduce riscul de a face alte boli care iti pun inima la grea incercare (hipertensiune, diabet, colesterol). Ca sa nu mai vorbim de efectul pe care il are sportul in combaterea stresului, un alt factor care ar putea sa dauneze inimii.

Citeste si:  Helicobacter Pylori, infectia care actioneaza pervers

In mod normal, ar trebui sa facem intre 30 si 60 de minute de sport zilnic. Dar si un timp mai scurt de atat ofera un beneficiu mare. Nu uita ca si activitatile precum mersul pe jos, urcatul scarilor, gradinaritul, se aduna la total. Nu trebuie sa alergi pana la epuizare ca sa poti spune ca ai facut sport.

Treci pe o dieta sanatoasa

Avand in mod constant o dieta bogata in fructe, legume, cereale integrale si lactate degresate, poti aduce mari beneficii inimii tale. Daca adaugi surse de proteine sarace in grasime si anumite tipuri de peste, deja te poti lauda ca ai un regim sanatos.

Este foarte important sa limitezi consumul anumitor tipuri de grasime. Este vorba de cele saturate si trans, care maresc riscul de boli cardiace, crescand nivelul colsterolului din sange. Sursele majore de grasimi saturate sunt carnea de vita si porc, untul, laptele. Si mai periculoase sunt insa grasimile trans, caci, se pare, ele nu numai ca maresc LDL (colesterolul rau), dar micsoreaza HDL (colesterolul bun). Cele mai importante surse de grasimi trans sunt produsele de tip fast food, produsele de patiserie, chips-urile, margarina.

Dar nu toate grasimile sunt rele. De fapt, inima noastra nu ar putea functiona fara grasimi. Este vorba de cele nesaturate si polinesaturate. Mai mult, se pare ca acizii omega 3, un tip de grasimi polinesaturate, scad riscul de infarct si tin sub control tensiunea arteriala daca sunt consumati in mod regulat. Carnea de peste este o sursa excelenta de omega 3, ca si uleiul din seminte de in sau uleiul de soia.

O dieta sanatoasa trebuie sa tina cont si de alcoolul consumat. La femei, un pahar pe zi este de ajuns. Deloc, este si mai bine.

Citeste si:  Sanatate din bucatarie

Tensiunea crescuta, colesterolul si diabetul sunt legate in majoritatea cazurilor de greutate. Chiar si scapand de numai cateva kilograme, iti micsorezi riscul de boli cardiovasculare.

Cum poti sti daca greutatea ta este sanatoasa ? Poti sa-ti calculezi indicele de masa corporala. Valorile de peste 25 sunt asociate cu hipertensiune, boli cardiovasculare si risc de infarct. La un indice mai mare de 30, deja riscul este foarte mare.

Dar indicele de masa corporala nu este o unealta perfecta. Muschii cantaresc mai mult decat grasimea, iar persoanele cu muschii foarte dezvoltati pot avea un IMC mare, fara sa fie supraponderale. De aceea, circumferinta taliei poate fi folosita si ea cu succes, pentru a stabili daca ai o greutate sanatoasa. Femeile pot fi considerate supraponderale daca circumferinta taliei este mai mare de 88 cm. La barbati, circumferinta maxima trebuie sa fie de 100 cm.

Fa-ti analizele

Desi hipertensiunea si hipercolesterolemia pot fi periculoase, nu ai de unde stii de aceste probleme daca nu-ti faci analizele in mod regulat. Tensiunea se poate masura foarte usor si acasa daca ai un tensiometru. Daca nu, medicul de familie te poate lamuri in numai cateva minute. Tensiunea trebuie masurata cel putin o data la doi ani, sau mai des daca se constata valori ceva mai ridicate decat normalul. Normalul inseamna o tensiune sistolica de 120 mm coloana de mercur si o tensiune diastolica de 80 mm coloana de mercur, adica in limbaj uzual, 120/80 sau 12/8. Vorbim de hipertensiune la valori mai mari de 14/9.

Pentru a-ti verifica nivelul colesterolului, se face o analiza simpla de sange. Adultii sanatosi trebuie sa o faca cel putin o data la cinci ani, iar cei care sufera de obezitate sau hipertensiune, mai des, in functie de recomandarea medicului.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.