Alimentatia este esentiala in prevenirea afectiunilor cardiovasculare

Presedintele World Heart Federation, Profesor Doctor Pekka Puska [in foto], prezent la intalnirea membrilor Forumului National de Preventie cu tema „Preventia cardiovasculara in actualitate. Programe de succes in Europa”, organizata de Societatea Romana de Cardiologie, a spus ca in Europa de Vest mortalitatea prin aceste maladii sau bolile de inima a scazut in ultimele decenii datorita faptului ca aici gravitatea factorilor de risc cardiovascular a fost pe deplin inteleasa de populatie ca urmare a programelor de preventie derulate de catre autoritatile implicate.

„Preventia este deosebit de importanta si are un potential uimitor. Programul North Karelia demonstreaza acest lucru. La inceputul programului, Finlanda era tara cu cea mai mare mortalitate din lume in randul barbatilor. Printr-un program care a vizat trei factori: reducerea fumatului, alimentatia si sportul s-au obtinut rezultate remarcabile. Cea mai importanta in cadrul programului a fost schimbarea stilului alimentar, in special a modului de a consuma grasimi. Finlandezii obisnuiau sa consume foarte multe grasimi saturate – unt, carne grasa si lapte gras, acestia trecand la consumul de grasimi nesaturate -uleiuri vegetale, margarina, peste care ajuta la mentinerea colesterolului sub control”.

Citeste si:  Un tratament cu o traditie de 5.000 de ani: Tui-na

Presedintele Societatii Romane de Cardiologie considera ca adoptarea Declaratiei de la Barcelona reprezinta inca un pas important in lupta de prevenire a bolilor cardiovasculare si anunta ca organizatia pe care o conduce si Ministerul Sanatatii au un program de screening la nivelul medicului de familie, pentru depistarea riscului de boala cardiovasculara, care ar putea fi demarat in 2010.

Cele mai mari pericole pentru boala de inima sunt hipertensiunea arteriala, nivelul crescut al colesterolului rau, fumatul, sedentarismul si comportamentul alimentar nesanatos, dieta jucand un rol esential in prevenirea afectiunilor cardiovasculare.

Citeste si:  Entorsa de glezna: care sunt primele masuri de tratament?

In conformitate cu normele institutelor internationale de sanatate si cu studiile recente, pentru o sanatate optima se fac urmatoarele recomandari privind calitatea grasimilor din alimentatie, pentru populatia din intreaga lume, incepand cu varsta de doi ani:

grasimile pot asigura pana la 30-35 la suta din aportul zilnic de energie;
grasimile saturate nu trebuie sa depaseasca 10 la suta din aportul caloric zilnic;
grasimile esentiale polinesaturate (omega 6 si omega 3) trebuie sa contribuie cu 6-10 la suta din aportul caloric zilnic;
consumul de grasimi trans nu trebuie sa depaseasca unu la suta din aportul caloric zilnic, iar restul pana la 35 la suta sa fie asigurat de grasimile mononesaturate.

Astfel, pentru a preveni afectiunile cardiovasculare trebuie redus consumul grasimilor saturate si trans, cum sunt untul, branzeturile si laptele grase, carnea grasa sau produsele prajite in grasimi animale. In schimb, acestea ar trebui inlocuite cu produse cu continut scazut de grasimi saturate, dar bogate in grasimi nesaturate si grasimi esentiale polinesaturate. Este vorba despre produse precum uleiurile vegetale de floarea-soarelui, soia, rapita, masline, produsele obtinute din acestea, margarinele tartinabile superioare, maionezele de calitate, fructele, legumele si pestele gras.

Citeste si:  Vacanta de vara

Intr-adevar, poate vine greu de crezut ca o persoana isi poate modifica radical stilul alimentar si obiceiurile de viata dupa 30-40 de ani, insa specialistii sunt de parere ca acest lucru este posibil, mai ales in lumina succesului pe care astfel de programe l-au inregistrat in celelalte tari europene.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.