Alimentatia in sarcina: ce nutrienti nu trebuie sa-i lipseasca gravidei

Alimentatia sanatoasa este esentiala in timpul sarcinii, de vreme ce anumiti nutrienti joaca un rol-cheie pentru dezvoltarea armonioasa a fatului si pentru sanatatea mamei. Necesarul caloric, aportul de vitamine si minerale, nevoia de hidratare si nu numai impun o atentie speciala pe durata sarcinii si dupa nastere.

Perioada gestationala este de aproximativ 40 de saptamani, calculate de la ultima menstra a mamei, si impartite in trimestre. In termeni de energie, fiecare trimestru are propriile particularitati, recomandarile fiind ca mama sa-si suplimenteze aportul caloric zilnic. Astfel, in primul trimestru de sarcina (saptamanile 1 – 12) se recomanda o crestere a aportului zilnic cu 10 calorii/zi, in trimestrul al doilea (saptamanile 13 – 27) cu 90 calorii/zi, iar in ultimul trimestru (saptamanile 27 – 40) cu 200 calorii pe zi. Acest exces caloric este necesar pentru a sustine dezvoltarea fatului, iar depozitele de grasime vor constitui rezervele de energie ale mamei pe durata lactatiei. O crestere in greutate de 10-14 kg, pe durata sarcinii, este considerata normala.

Citeste si:  Semnale de avertizare consum droguri

De asemenea, consumul de proteine trebuie sa fie suplimentat cu circa 15 g/zi. Cele mai potrivite surse de proteine sunt laptele, carnea, ouale si branza, precum si nucile, cerealele integrale si plantele leguminoase.

In ceea ce priveste mineralele si vitaminele, gravidei nu trebuie sa-i lipseasca calciul, fosforul, fierul, zincul, sodiul si iodul. Lipsa acestor minerale poate duce la complicatii in timpul sarcinii si are efect nocive asupra fatului. Dintre vitamine, vitamina A – care imbunatateste vederea si protejeaza celulele, vitamina D – care este esentiala pentru absorbtia calciului, vitamina B6 – importanta pentru a preveni anemia macrocitara si a asigura dezvoltarea normala a fatului, vitamina E si vitamina K, sunt indeosebi recomandate femeilor insarcinate. De asemena, din dieta zilnica nu trebuie sa fie omisi acizii grasi esentiali, cum sunt omega-3 si omega-6.

Citeste si:  Scapa-ti copilul de raceala

Constipatia este o problema comuna cu care femeile se confrunta, de aceea alimentatia gravide trebuie sa includa fibre. Necesarul de fibre poate fi asigurat prin consumul de legume si fructe, cereale integrale, supe de legume. Apa, este la fel de importanta: mentine nivelul optim de hidratare al organismului, previne constipatia si aparitia hemoroizilor, ajuta la eliminarea toxinelor pe care corpul le produce.

Citeste si:  Nou tratament pentru cancerul de piele

Articol realizat de dr. Corina Radulescu, MP nutritie


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.