Alimentatia sanatoasa – Fibrele de celuloza

Modelul alimentatiei sanatoase a fost sintetizat de catre nutritionisti in forma unei piramide, in care fiecare grupa de alimente isi regaseste locul mai spre varf sau mai la baza, in functie de importanta in alimentatia oamenilor sanatosi si care vor sa isi mentina starea de sanatate timp indelungat. Daca ne uitam la baza acestei piramide vom descoperi CEREALELE (sau FIBRELE DE CELULOZA) si vom constata ca avem nevoie de cantitati importante din aceasta grupa de alimente pentru a fi sanatosi si pentru a preveni bolile. Cu toate acestea, conform studiilor, consumul curent al alimentelor provenite din cereale este mult mai mic decat ar fi necesar. Haideti sa vedem de ce sunt cerealele atat de importante pentru alimentatia omului modern.

Partea comestibila a cerealelor este reprezentata de semintele sau fructele acestor plante. Boabele de cereale sunt alcatuite din mai multe straturi, care imbraca un miez. Acest miez (numit uneori si „germene”) contine grasimi nesaturate, proteine, fier, vitamine din clasa B. El este inconjurat de catre endosperm, un strat de grasimi fixate intr-o matrice proteica. Urmeaza un strat format din fibre nedigerabile, dar care contine si fier, tiamina, niacina, riboflavina, chiar proteine. Stratul exterior are rolul de a proteja toata samanta.

Citeste si:  Aloe Vera - numita si planta miracol

Cuvantul „cereale” este derivat de la numele roman al zeitei care guverna granele, Ceres. Toata lumea cunoaste cel putin cateva dintre cereale: grau, porumb, orez, orz, ovaz, secara si alimentele care se fabrica din acestea, paine, faina, paste fainoase, cereale pentru micul dejun etc.

Atunci cand oamenii primitivi au inceput sa introduca cereale in regimul lor alimentar, ei consumau boabele intregi sau macinate, fara se piarda nimic din compozitia plantei. Astazi cerealele sunt procesate si din pacate ajungem sa consumam numai anumite parti din planta, nu neaparat cele mai hranitoare. Faina alba de grau si orezul decorticat nu reprezinta cea mai buna optiune pentru un regim alimentar sanatos. Prin tehnicile moderne de preparare s-a inceput sa se adauge fier, vitamine, calciu.

Pentru ca sunt bogate in glucide si sarace in grasimi, cerealele reprezinta combustibilul ideal pentru muschi. Atunci cand 55-60 % din energie provine din carbohidrati, rezervele de glicogen muscular sunt mentinute la capacitate maxima, in consecinta vom fi pregatiti pentru a face fata eforturilor sustinute. Recent, cerealele au inceput sa-si recapete popularitatea si locul lor in alimentatia omului modern, fiindca multi cercetatori au atras atentia asupra rolului lor in prevenirea unor boli. Fibrele alimentare care se gasesc in cereale previn constipatia si diverticulozele, care sunt asociate cu riscul de aparitie a cancerului de colon.

Citeste si:  Eficienta vaccinului HPV

De asemenea, ele au capacitatea de a reduce colesterolul si nivelul glicemiei, ceea ce contribuie decisiv la controlul bolilor cardiovasculare si a diabetului. Produsele din cereale rafinate au de cele mai multe ori o mare parte din fibrele alimentare eliminate, in consecinta nu vom beneficia de efectele benefice ale acestora, deci este bine sa alegem produse de panificatie din cereale integrale.

Cerealele sunt surse importante de proteine; ele asigura aproximativ jumatate din necesarul de proteine al populatiei lumii. In tarile dezvoltate mai mult de 90% din cereale sunt utilizate ca hrana pentru animale. Desi nici una dintre cereale nu asigura toti aminoacizii esentiali, combinatia de cereale eventual si cu alte surse vegetale de proteine (cum ar fi mazarea si fasolea), poate constitui o sursa completa de proteine.

In concluzie, trebuie sa avem grija ca meniul nostru zilnic sa contina cantitati importante din aceste minuni ale naturii – fibrele naturale, care au atat importanta in procesul digestiei, ele antrenind continutul intestinal, ajutind astfel la prevenirea constipatiei, implicit a retentiei toxinelor in organism.

Faptul ca cerealele se gasesc la baza piramidei alimentelor inseamna in principal doua lucruri: in primul rand ne arata importanta acestei grupe de alimente si in al doilea rand ne indica faptul ca in dieta noastra zilnica cerealele trebuie sa fie bine reprezentate. Se indica sa consumam zilnic intre 6 si 11 portii de cereale. O „portie” poate insemna 1 felie de paine, 30 g de cereale pentru mic dejun, o ceasca de orez etc. Asadar nu este chiar atat de dificil sa ne asiguram cantitatea optima de cereale. Chiar si intr-un regim de slabire, consumul a 1-2 felii de paine nu reprezinta o tragedie, ba din contra, un beneficiu, in special daca alegem paine integrala.

Citeste si:  Masarea picioarelor

Cele mai importante cereale pe care le putem gasi in comert, la preturi nu foarte piperate, sunt: orezul brun (sau variantele orez rosu de Thailanda, orez salbatic, orez natur), cerealele ( sub forma cerealelor cu fructe uscate, fulgi de ovaz, de orz, de porumb, taratele de grau), graul (care poate fi folosit in forma incoltita, o adevarata bomba de energie).

Nu uitati ca este foarte important sa beti cei doi litri de apa zilnic, pentru a ajuta la digerarea fibrelor si la antrenarea tuturor toxinelor din organism.


Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.