Alimente salvatoare pentru iarna

Indiferent de anotimp, cu cat dieta noastra zilnica este mai aproape de recomandarile „piramidei alimentatiei”, cu atat riscul bolilor cronice generate de aportul inadecvat de nutrienti va fi mai mic. Cu toate ca exista anumite tendinte de consum in functie de sezon, trebuie sa tinem cont de faptul ca iarna suntem mai vulnerabili din cauza temperaturilor scazute.

Totusi, iernile sunt mult mai blande, iar stilul de viata s-a modernizat, in concluzie necesitatile nutritionale trebuie adaptate tinand cont de aceste aspecte. Este esential sa avem un stil de viata sanatos, adica o alimentatie echilibrata si un program de exercitii fizice regulat.

O alimentatie echilibrata include o varietate de alimente, in cantitati optime pentru sanatate, pe care trebuie sa le introducem in cele 3 mese principale si 2 gustari. Dintre acestea, micul dejun este cea mai importanta masa, intrucat trebuie sa acopere 20-30% din necesarul zilnic de energie si, de aceea, nu poate fi inlocuit de nicio alta masa a zilei. Gustarile reprezinta o modalitate adecvata de a veni in intampinarea nevoilor nutritionale zilnice, ca parte a unui stil de viata sanatos.

Citeste si:  Oul si sanatatea ficatului

Pentru a avea o alimentatie echilibrata, este indicat sa consumam cu moderatie produse bogate in grasimi saturate, zaharuri si grasimi si sa avem o alimentatie care sa curpinda:

Cereale integrale, deoarece sunt o sursa de fibre atat solubile (care reduc nivelul de colesterol), cat si insolubile (esentiale pentru un sistem digestiv sanatos). Fibrele adauga consistenta la alimentatie, fara calorii, si prin urmare sunt excelente pentru satietate si mentinerea unei greutati sanatoase.

Citeste si:  Cum scapam de respiratia urat mirositoare?

Lapte si produse lactate, fiindca furnizeaza proteine de calitate superioara, calciu, vitaminele D si A.

Peste, pentru ca este o importanta sursa de proteine, grasimi sanatoase, respectiv acizii grasi omega 3 care reduc nivelul colesterolului rau. Dintre minerale, zincul este foarte important pentru sanatate, deoarece ajuta la cresterea productiei de globule albe care lupta impotriva infectiilor.

Fructe proaspete, deoarece sunt cele mai bune surse de vitamine si minerale care intaresc imunitatea, fiind aliatul nostru in sezonul rece. Vitamina C din citrice – portocale, mandarine, grepfruit, kiwi – are un rol esential in producerea de anticorpi, in prevenirea si reducerea simptomelor virozelor respiratorii. Aceleasi proprietati au, de asemenea, potasiul si magneziul din mere, pere, gutui si banane. Atat fructele cat si legumele proaspete sunt recomandate in 5 portii pe zi.

Citeste si:  Pacientii in coma pot invata si dezvolta amintiri

Ou, deoarece are cel mai echilibrat continut aminoacidic fata de necesarul omului, fiind termen de referinta in estimarea valorii nutritive a altor proteine.

In concluzie, „piramida alimentara” a fost creata de specialisti cu scopul de a ne orienta spre o dieta cat mai echilibrata. Daca tinem cont de aceasta zilnic ne vom bucura pe termen lung, nu doar un sezon, de o buna functionare a organismului si de o stare generala de bine.

Articol realizat de: Elena Casapu, Market Nutritionist Nestle Romania


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.