Bauturile sportive… Ajuta sau nu?

Probabil ca nu de putine ori ai optat pentru bauturile speciale pentru sport dupa un antrenament greu… si probabil de fiecare data ai putut observa aceste bauturi in shop-urile salilor de sport. Acestea sunt, intr-adevar, utile dupa activitatile fizice, deoarece alimenteaza organismul cu apa, sodiu si glucoza, care maximizeaza functiile musculare si diminueaza efectul de oboseala post-antrenament. Desi probabil ca niciuna dintre noi nu face exercitii atat de istovitoare incat organismul nostru sa necesite o recuperare urgenta, din comoditate sau numai ca autosugestie, avem impresia ca aceste bauturi sunt sursa „regenerarii” noastre dupa ce facem exercitii. Si devine adevarat, mai ales in cazul in care nu te atrage apa plata si in magazinele salilor nu gasesti altceva.
Pe piata, exista zeci de bauturi destinate sportivilor, insa majoritatea contin aceleasi ingrediente: apa, glucide, sodiu si potasiu. De asemenea, le poti inlocui oricand cu alte bauturi pe care sa ti le aduci de acasa. Citeste articolul si alege ce ti se potriveste!

Bauturile electrolitice
Aceasta categorie include bauturi precum Gatorade, Powerade, Accelerade etc. Despre cat de utile sunt, parerile sunt impartite. Numeroase studii arata ca bauturile traditionale pentru sport pot imbunatati performanta fizica si creste durata de timp in care un sportiv poate face exercitii inainte de a obosi. De asemenea, se spune ca sporesc energia din muschi, scad riscurile de crampe musculare si intarzie deshidratarea organismului, ajutand, in acelasi timp, la recuperarea rapida a energiei dupa antrenament. De cealalta parte, stau unii medici care considera ca acestea pot contine prea multi carbohidrati, efectele fiind uscarea gurii sau tulburarile gastrice dupa consumul bauturilor.
Totodata, este important sa stii ca bauturile cu un continut ridicat de sodiu sunt bune numai pentru programele de antrenament mai mari de 60 de minute, in caz contrar acestea devenind numai o sursa de saruri pentru organismul tau. Caloriile constituie un alt dezavantaj al bauturilor sportive, fiind total contraindicate daca vrei sa slabesti. De exemplu, o sticla de Gatorade sau Powerade contine aproximativ 200 de calorii si 35 de grame de zahar (adica aproape 9 lingurite).

Citeste si:  Terapia in momentele de criza

Apele aromate
Sunt printre preferatele multora dintre noi, in special in variantele cu lamaie sau capsuni. Si au inceput sa se inmulteasca, in ultimul timp, si marcile comercializatoare, fiind constatata o predilectie catre acestea mai ales a femeilor care practica fitness. De ce, este simplu: sunt gustoase si au putine calorii. Daca mai contin si cateva vitamine, cu atat mai mult! Este de preferat ca inainte sa cumperi o sticla de apa aromata sa verifici si eticheta. Preventiv! Scepticii insa au amendat aceasta prezenta a vitaminelor in apele fructate, pe motivul ca acestea nu pot fi decat artificiale. Astfel, ei recomanda ca, in loc de bautul acestor ape, sa fie consumate fructe, deoarece au acelasi efect, insa sunt mult mai sanatoase.
Totodata, pentru un program prelungit de antrenament, s-ar putea sa ai nevoie de sodiu, care nu este continut de aceste ape, iar daca totusi contin, este insuficient.

Citeste si:  Autosabotarea, forma de evitare a suferintei trecutului

Apa din nuca de cocos
Este preferata de majoritatea practicantelor de fitness. Desi in Romania tendinta este noua, ea face deja furori in randurile sportivilor deoarece contine o cantitate importanta de electroliti si sodiu natural. Spre deosebire de multe bauturi sportive care contin culori artificiale si arome, apa de nuca de cocos este considerata o bautura naturala, fiind foarte usor asimilabila si necauzand tulburaro gastrice. Mai mult, contine potasiu, magneziu si o cantitate mica de zaharuri naturale. Nu este indicata, insa, in cazul unui program intens de antrenament, deoarece aceasta nu poate rehidrata organismul in timp util. Din acest punct de vedere, este, insa, mai buna decat simpla apa plata.

Citeste si:  Trimite-ti copilul in tabara

Alte bauturi ajutatoare
Sucul de cirese este indicat a fi consumat mai ales dupa antrenament, pentru recuperare, deoarece este antiinflamator si are proprietati de alinare a durerilor. Contine fitonutrienti care minimizeaza oboseala musculara si reduce durerile cauzate de antrenamentul intensiv. Laptele cu cacao este deosebit de sanatos, mai ales daca laptele din amestec contine cat mai putine grasimi. Cercetari recente sugereaza ca bautura de cacao cu lapte ajuta la refacerea muschilor si este un important furnizor de calciu, magneziu si potasiu – minerale care ajuta la refacerea dupa o repriza sanatoasa de transpiratie.

Deci, care este cea mai buna bautura?
Aceasta depinde de ceea ce ti se potriveste mai bine, tie sau tipului de antrenament pe care il practici. Teoretic, apa este cea mai buna bautura cu exceptia cazului in care lucrezi un program prelungit. De exemplu, pentru un maratonist sau pentru copiii care practica fotbal sau orice alt sport pe timp de caldura sunt mai utile bauturile speciale pentru sportivi, care au un grad sporit de rezistenta la deshidratare si o capacitate crescuta de a rehidrata organismul repede.


Un comentariu
  1. Mie mi se par porcarii bauturile de genul Getorade. In plus, nu pot bea ceva care are culoare fosforescenta!

    Nici otravurile numite Red Bull nu-mi plac. Au un gust oribil.

    tot mai buna e apa chioara!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.