Ce sunt de fapt lipidele, proteinele si carbohidratii

Se acorda din ce in ce mai mult o importanta deosebita alimentatiei corecte. Exista deja foarte multe regimuri alimentare si metode de a slabi. Zilnic mi se pun intrebari precum aceasta: ce sunt carbohidratii? Este bine sa stim ce mancam si cat mancam. In acest fel putem calcula cu usurinta caloriile. Pentru ca stiu ca multe dintre voi doresc sa inteleaga ratiunea unui anumit tip de dieta si nu sa o urmeze mecanic vreau sa prezint astazi pe scurt componentele pe care se presupune ca ar trebui sau nu sa le ocolim intr-un regim.

Te-ai gandit vreodata cate calorii are o bucata de ciocolata sau ce contine o ciocolata? Atunci cand observi ca ai pus cateva kilograme incepi un regim drastic. Aud la sala despre persoane care incearca tot felul de regimuri bazate pe spanac, supa de varza etc. Dupa parerea mea sunt metode total gresite. Este adevarat ca slabiti la inceput cateva kilograme dar nu faceti decat sa va stresati organismul si sa va infometati. Corpul nostru are nevoie de proteine, glucide si lipide. Renuntati la grasimi, paine si dulciuri in favoarea unui regim sanatos bazat pe fructe, legume si carne slaba. Pentru a intelege mai bine importanta acestora va voi face o scurta prezentare a lor.

Citeste si:  Revolutionara dieta Plus - Minus

PROTEINELE – intra in compozitia enzimelor, a anticorpilor, transporta gazele respiratorii, apara organismul impotriva atacurilor virale si microbiene, iar in cazuli de inanitie pot devenii combustibil. Prin degradarea unui gram de proteine, organismul obtine 3,83 kcalorii. Proteinele nu se absorb ca atare in organism ci sunt descompuse pana la stadiul de aminoacizi. Producerea de noi proteine din aminoacizi este influentata de hormonii anabolozanti (somatotropi, insulina, testosteron), iar catabolismul (degradarea) lor – de catre hormonii catabolizanti (cortricotropina, glucocorticoizii si hormonii tiroidieni secretati in exces).
Alimentele bogate in proteine pe care vi le recomand sunt carnea slaba, pestele, soia, ou, branza, nuci.

Citeste si:  Singur cu celalalt: poate exista un cuplu in absenta comunicarii?

LIPIDELE – sunt numite si grasimi, reprezinta material energetic deoarece un gram se descompune cu eliberare a 9,4 calorii, gasindu-se in celule si in peretii acestora, precum si baza de pornire pentru sinteza unor hormoni de natura sistolica. Grasimile sunt formate dintr-o grupare acida si una alcoolica combinate in esteri. O alta trasatura a grasimilor, de obicei vegetale, mai rar animale, este de a solubiliza unele vitamine A,D,E,K; de asemenea, o categorie aparte de grasimi, sterolii, pot sta la baza vitaminelor D.
Alimentele bogate in lipide sunt ciocolata, alunele, smantana, cascavalul, nucile, margarina, uleiul.

Citeste si:  Oboseala oculara, usor de combatut

CARBOHIDRATII – hidratii de carbon, glucidele sau sau zaharurile reprezinta, fara indoiala, cele mai cunoscute si apreciate substante organice. Dulciurile contin foarte multi carbohidrati. Au gust dulce si majoritatea sunt solubili in apa. Organismul nostru ii foloseste ca material energetic.
Carbohidratii se separa in:
-monozaharide – carbohidrati simpli;
-dizaharide si polizaharide – carbohidrati complecsi;
Transformarea carbohidratilor in energie se produce in 3 faze: faza digestiva, faza anaeroba si faza aeroba.

Cantitatea de carbohidrati din sange, numita GLICEMIE, se situeaza in jur de 90-120mg/100ml. Cand scade au loc procese de generare a zaharurilor din proteine, iar cand creste se poate ajunge la glucozurie, diabet.
Alimentele bogate in carbohidrati sunt zaharul, mierea, biscuitii, orezul, smochinele, painea, cartoful.
Se recomanda de catre specialisti ca hrana sa contina: 30% proteine (2-4g/kgcorp/zi); lipide10-15% (1-2g/kgcorp/zi); glucide 55-65% (4-8g/kgcorp/zi).


3 Comentarii
  1. eu nu pot sa nu mananc seara.oricat de mult m-as stradui, parca mi se face si mai foame cand ma gandesc ca nu am voie.cat despre lipide, proteine si glucide, nu am inteles niciodata care ar fi stilul de viata ideal

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.