Cu alimentele potrivite, putem reduce riscul de diabet si boli cardiovasculare

Pentru prima data, oamenii de stiinta au analizat, mai degraba decat beneficiile unui singur aliment pentru prevenirea unor boli grave, precum diabetul de tip II si bolile cardiovasculare, o combinatie de alimente care are potentialul de a reduce procesul inflamator si riscul de imbolnavire, precum si de a spori capacitatea cognitiva.

Alimentele testate au fost incluse intr-un portofoliu alimentar, pe baza a diferite concepte privind efectele de reducere a factorilor de risc pentru sindromul metabolic (diabet de tip II), boli cardiovasculare si obezitate. De asemenea, au fost selectate alimente care, printr-un mecanism sau altul, reduc procesul inflamator – principalul factor in declansarea sindromului metabolic. Printre alimentele studiate s-au numarat cele cu proprietati antioxidante, cele cu Indice Glicemic scazut, cele pe baza de cereale integrale si probioticele.

Citeste si:  Trecerea de la scutecel la olita

Astfel, portofoliul a inclus carbohidrati cu eliberare treptata, fibre alimentare hidrosolubile, proteine din soia, pesti uleiosi, afine, migdale, scortisoara si otet de mere. In loc sa fie analizate separat, alimentele au fost combinate de asa maniera incat sa se obtina o reducere cat mai insemnata a inflamatiei. O astfel de abordare sinergetica a alimentatiei, cu accent pe proprietatile anti-inflamatorii, este inedita in lumea cercetarii, si nu doar ca a generat o reducere moderata a markerilor inflamatorii, insa a atenuat o serie din factorii de risc ai sindromului metabolic si a dus la imbunatatirea capacitatii cognitive si memoriei.

Citeste si:  Exercitii pentru sugari si copii, cu materiale adaptative

Studiul a fost realizat la Centrul Anti-Diabet al Universitatii Lund (Suedia) si a inclus 44 de adulti supraponderali, dar sanatosi clinic. Timp de patru saptamani acestia au consumat alimentele incluse in portofoliu, in diferite proportii, sau dupa caz, in grupul de control, o dieta care includea doar in cantitati foarte mici componente ale portofoliului alimentar.

Rezultatele au aratat ca alimentele incluse in portofoliul de studiu reduc inflamatia. Mai mult decat atat, valorile colesterolului LDL au fost reduse cu 33%, valorile trigliceridelor cu 14%, tensiunea arteriala cu 8%, iar factorul de risc trombotic cu 26%. In plus, functiile cognitive ale participantilor au fost semnificativ imbunatatite, comparativ cu cele ale grupului de control.

Citeste si:  Lipsa mineralelor din organism

„Rezultatele depasesc asteptarile! As vrea sa spun ca niciun alt studiu de pana acum nu a avut efecte similare la subiecti sanatosi. Efectele pe care noi le-am obtinut se refera la reducerea factorilor de risc, demonstrand in acelasi timp ca prin alimentatie pot fi imbunatatite si functiile cognitive”, a afirmat Inger Bjorck, coordonatorul studiului. „Scopul nostru a fost acela de a descoperi ce efect preventiv poate fi obtinut prin combinarea a diferite alimente. Speram ca aceste rezultate, obtinute pe subiecti sanatosi clinic, sa declanseze eforturi de prevenire mai intense”.

Sursa: Universitatea Lund


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.