Cum calculam necesarul zilnic de calorii?

Ne confruntam astazi cu o adevarata isterie a curelor de slabire, a regimurilor hipocalorice si intalnim „retete” de slabit uneori cel putin ciudate si total nesanatoase. Cand vine vorba despre regimul alimentar ne gandim imediat la calorii, la cat ar trebui sa consumam, respunsul fiind, bineinteles, „cat mai putin”. Este nevoie insa si de putina ratiune in acest calcul al caloriilor pentru ca nu va folosi nimanui faptul ca are 10 kg in minus, dar niciun strop de energie pentru a se si bucura de minunata schimbare.

Necesarul metabolismului bazal reprezinta numarul de calorii pe care organismul tau le va consuma oricum pentru nevoile de baza, deci vorbim despre acele calorii care, ingerate, nu se vor depune, nu va vor ingrasa. El se afla inmultind greutatea ta corporala cu 24 (reprezentand numarul de ore din zi).
De exemplu: 60 kg x 24h =1440kcalorii.

Citeste si:  Extractul de struguri reduce riscul aparitiei cancerului mamar

Din cele 3 alternative care urmeaza va puteti alege consumul suplimentar de energie care se potriveste mai mult stilului vostru de viata:

1. Daca esti sedentara, consideri ca in plus fata de metabolismul bazal vei mai cheltui 450 calorii in 24 ore.

2. Daca esti moderat activa, vei cheltui in plus fata de metabolismul bazal 600 calorii in 24 ore.

3. Daca esti activa, vei cheltui in plus fata de metabolismul bazal 800 calorii in 24 ore.

In functie de categoria in care te incadrezi, vei puteti calcula consumul zilnic optim de calorii pentru a obtine rezultatul pe care il doresti astfel: sa presupunem ca esti o persoana activa, deci consumi zilnic 800 calorii in plus fata de necesarul pentru metabolismul bazal pentru a te simti… « satula », sa spunem. Consumul tau zilnic de calorii este: 1440 (reprezentand metabolismul bazal) + 800 =2240 calorii in 24 ore.

Citeste si:  Un nou Hospice se va construi curand in Bucuresti

Daca vrei sa-ti mentii greutatea trebuie sa introduci in organism 2240 calorii zilnic. Daca mananci mai putin (1800calori), aceasta inseamna ca zilnic corpul tau va primi cu 440 calorii mai putin decat consuma. In acest fel, organismul isi va procura cele 440 calorii din rezervele proprii de grasime.

Putem afla in continuare cata grasime din rezervele proprii consumam zilnic: 440 calorii/9,3 (un gram de grasime = 9,3calori) =47g grasime. Teoretic, daca mentii acest program de viata, vei slabii 47 g grasime pe zi. S-a constatat insa ca pe masura ce scazi in greutate, metabolismul bazal scade si el, iar ritmul slabirii incetineste.

In cazul persoanelor cu un regim hipercaloric (de exemplu 2400 calorii, in loc de 2300) inseamna ca zilnic organismul tau primeste 100 calorii mai mult decat consuma. Acest surplus se depoziteaza in organism sub forma de grasime. (100 calorii/9,3 =10,7g grasime zilnic). Inmultind 10,7g cu 365 de zile rezulta 3,9 kg de grasime pe an.Pe masura ce greutatea ta creste, creste si metabolismul bazal. Daca dupa primul an ai 63 kg in loc de 60 cat ai avut initial, inseamna ca metabolismul tau bazal nu va mai fi 1440 ci 1512 calorii pe zi. Adunate cu 800 calorii, rezulta un necesar zilnic de 2312 calorii.

Citeste si:  Psihoterapia

Daca tu iti mentii in continuare dieta hiercalorica de 2400 calorii pe zi vei avea un surplus de 88 calorii zilnic. Nu este un surplus foarte mare, dar, daca iti propui sa pierzi cateva kilograme, trebuie alegi un regim hipocaloric.

Sper ca v-am trezit interesul de a va rationaliza purin stilul de viata. Este un simplu calcul matematic care va poate ajuta in batalia pentru sau contra kilogramelor.


11 Comentarii
  1. mai bine iti consumi timpul facind sport decat numarind caloriile. oricum nu poti face decat un calcul aproximativa asa ca, indiferent daca vrei sa slabesti sau sa te ingrasi, lasa calculul si fa sport ca e bun la toate.

  2. Interesante clacule…mereu mi-a placut matematica (cel putin la nivel de aritmetica) – dar n-am avut si nici n-as avea rabdare niciodata sa fac asemenea calcule. Dar mi-a placut articolul datorita rigurozitatii cu care este prezentata ideea. Dau un 10 petru asta.

  3. dar nu este mare lucru de calculat. unele dintre noi stau si aduna toata ziua tot ce sctie pe etichetele a ceea ce mananca sa nu care cumva sa depaseasca Y calorii. Foarte util articolul. imi place. cred ca este mai usor sa spui ca vrei sa slabesti si sa o faci dupa ureche si apoi sa te plangi ca nu merge. poftim calcule clare, nu ne mai putem auto-pacali. sa punem mana sa slabim!

  4. Decat \”sa punem mana sa slabim\” de dragul modei de a fi slabe, mai bine sa ne obisnuim sa mancam sanatos…si silueta se va contura placut daca o mai ajutam si cu ceva miscare.

  5. mi-a placut articolul si sunt deacord cu chik-chiki nu e mare lucru sa faci treaba asta dak vreai sa ai grija de silueta ta, avand in vedere cate euri consumam zilnic din toate prostiile de pe piata

  6. NU ESTE SUFICIENT SA TE DUCI LA SALA SI SA FACI MULT SPORT.ESTE IMPORTANT SA STI CE SI CAT MANANCI DACA VREI INTRADEVAR SA AI UN PROGRES EVIDENT.

  7. eu una sunt de acord cu marina, are perfecta dreptate………sport nu inseamna doar fitness, consider ca 2 ore de miscare ce sa includa aerobic seara……e suficient, corelat cu fitness-ul evident. Sfatul meu………..sportul e sfant, modeleaza corpul vizibil

  8. fain articol. sa stiti din proprie experienta!!! doar cu sport nu slabesti, te mentii sau intr-adevar dai jos f putin…cu sport tonici… trebuie neaparat si o dieta!!! putin avut grija la CALORII! si daca se mai face si un masaj, cel putin o data pe sapt, e super!!! se slabeste in mod sanatos si ramanee si pielea frumoasa ..nu flasca (numai din dieta ;))

  9. Mmm, metabolismul persoanelor obeze scade, nu creste, de aceea se si ingrasa extrem de usor, tocmai pt ca metabolismul este scazut fata de normal. Dar cum explicati o ingrasare de 18 kg in 3-4 luni de zile, fara dieta excesiv de hiper-calorica, doar de la un medicament progesteronic? Exista sau nu alti factori care produc ingrasarea in exces, organismul obisnuindu-se sa consume extrem de putin pt a supravietui?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.