Cum prevenim afectiunile stomacului?

Durerile abdominale, arsurile, constipatia, diareea, senzatia de voma pot constitui simptome ale afectiunilor gastroenterologice, cu grade diferite de severitate. Orice modificare a obiceiurilor de defecare trebuie semnalata medicului de familie, pentru ca aceasta poate indica o problema de sanatate serioasa, la fel si orice agravare a simptomelor de mai sus. Cu toate acestea, puteti lua o serie de masuri de preventie a problemelor abdominale si intestinale.

In unele cazuri, echilibrarea dietei poate ameliora durerile abdominale. Tineti o evidenta a alimentelor pe care le consumati si eliminati-le pe cele care intensifica durerile.
Cresteti aportul de fibre din alimentatia dumneavoastra si evitati alimentele care irita intestinele, cum sunt cafeaua si alcoolul.
Durerile abdominale se pot intensifica in conditii de stres emotional puternic, de aceea se recomanda sa luati masuri de reducere a anxietatii, cum ar fi exercitiile fizice usoare practicate cu regularitate.
Durerile adbominale pot fi produse de o afectiune in care sucul gastric urca din stomac catre esofag, caz in care durerile se manifesta mai degraba ca o senzatie de arsura. Inaltati salteaua patului dumneavoastra fie cu o perna, fie cu o bucata de lemn. Astfel, sucul gastric va ramane la nivelul stomacului si nu va urca catre esofag.

Nu mancati inainte cu doua-trei ore de culcare.
Faceti cu regularitate plimbari scurte, in special dupa servirea mesei.
Evitati consumul de grasimi, ciocolata, cofeina, menta (acestea pot provoca presiune la nivelul esofagului). Evitati consumul de alcool si tutun, precum si bauturile carbogazoase.
Nu beti cu paiul sau din sticle cu gatul foarte subtire.
Dupa masa, evitati sa va intindeti sau miscarile solicitante.
Daca urmati un tratament medicamentos, luati medicamentele cu cantitati mari de apa.
Evitati imbracamintea mulata pe corp, in special in zona taliei.
Urmariti orice semn de deshidratare, cum ar fi setea excesiva, uscaciunea gurii sau urinari mai putin frecvente decat in mod obisnuit. Beti o cantitate suficienta de lichide: este de recomandat ca adultii sa bea zilnic intre 8 si 10 pahare de apa, bauturi necofeinizate sau suc de fructe. Daca suferiti de insuficienta cardiaca sau insuficienta renala, consultati-va medicul de familie in legatura cu cantitatea zilnica optima de lichide.
Mestecati bomboane mentolate, cu un continut scazut de zahar.
Mancati putin si des. Supele, iaurtul si painea prajita va pot si de ajutor in ameliorarea durerilor abdominale.
Constipatia poate fi prevenita prin exercitii fizice usoare, cum ar fi o plimbare scurta in fiecare zi. Cresteti gradual timpul pe care il alocati plimbarii, pana cand ajungeti sa mergeti pe jos zilnic cel putin 30 de minute.
Includeti in dieta dumneavoastra zilnica fructe, legume si fibre. Daca suferiti frecvent de constipatie, la micul dejun puteti servi o briosa sau paine din faina de tarate, apoi ca gustare intre mese, sa mancati un fruct.
Obisnuiti-va organismul sa respecte un program zilnic de defecare (dupa micul-dejun, spre exemplu). O rutina zilnica va poate fi de ajutor. Nu va grabiti, bucurati-va de acest ragaz petrecut cu corpul dumneavoastra.
Atunci cand va asezati pe toaleta sprijiniti-va picioarele pe un taburet (inalt de circa 15 cm). Astfel veti obtine o pozitie „ghemuita” normala, in care soldurile si pelvisul sunt optim plasate pentru defecare.
Diareea poate fi provocata de o infectie gastrointestinala, de aceea se recomanda sa va spalati pe maini cat se poate de des, in special inainte de a manca, inainte si dupa ce preparati hrana si dupa ce folositi toaleta. Folositi sapun si apa calda.
Pentru a preveni infectiile gastrointestinale, urmati instructiunile de pastrare a alimentelor. Nu consumati alimente care nu au fost pastrate corespunzator sau al caror termen de valabilitate a expirat.
Daca va confruntati cu o toxiinfectie alimentara, in primul rand relaxati-va stomacul si intestinele pentru cateva ore, evitand sa consumati hrana solida. Incepeti prin a mesteca fulgi de gheata, pentru a preintampina deshidratarea.
Apoi continuati prin a bea apa, suc de fructe sau alte lichide pe care le puteti tolera, cu inghitituri foarte mici. Evitati bauturile pe baza de cofeina. Evitati laptele pana cand il puteti tolera sau pana cand diareea inceteaza.
La cateva ore dupa incetarea varsaturilor, incepeti sa consumati alimente usoare: paine prajita, biscuiti sarati, orez, banane si paste simple. Introduceti treptat in alimentatie si alte mancaruri, in masura in care le puteti tolera.
Varsaturile pot fi un semn obisnuit de sarcina, mai ales in primele trei luni de la instalarea acesteia. Pentru a tine sub control greturile matinale, mancati frecvent si in cantitati mici – sunt recomandate 6 – 8 mese pe zi.
Alimente pe care le puteti incerca pentru a diminua disconfortul sunt, printre altele, biscuitii sarati, painea normala, cerealele uscate. Tineti mereu cu dumneavoastra astfel de gustari. Mancati din ele dimineata, dupa ce ati coborat din pat. In special in primul trimestru de sarcina ar trebui sa eliminati complet din alimentatie mancarurile grase sau/si condimentate.
Consultati medicul daca nu puteti manca/bea nimic sau daca greturile/varsaturile nu se amelioreaza.
Daca suspectati ca varsaturile sunt cauzate de o afectiune mai grava sau nu dispar nici dupa ce ati luat masuri de autoingrijire, consultati imediat medicul.
Pentru a scapa de senzatia de balonare si flatulenta, renuntati pentru o perioada la toata gama de produse lactate, cum ar fi branza, iaurt, smantana, inghetata etc. Este posibil ca simptomele dumneavoastra sa dispara aproape instantaneu.
Reintroduceti in alimentatie produse lactate care nu contin lactoza sau care contin lactaza, enzima care ajuta la digestia normala a lactozei. Exista, de asemenea, pastille cu continut de lactaza care pot fi administrate inainte de a consuma produse lactate. Acestea sunt disponibile in farmacii. Consultati-va cu medicul dumneavoastra de familie pentru a afla mai multe informatii despre surse alternative de calciu.

Citeste si:  Terapia magnetica mareste calitatea somnului si elimina durerile musculare

Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.