Cum sa ne mentinem rinichii „curati” si sanatosi?

Litiaza renala, cunoscuta mai bine drept „pietre le rinichi”, este o afectiune comuna a sistemului urinar, caracterizata prin formarea unor calculi, ca urmare a depunerii substantelor ce in mod normal se gasesc dizolvate in urina. Mai mult decat atat, problema cu pietrele la rinichi este aceea ca odata ce am avut o piatra la rinichi – si am eliminat-o – riscul de a dezvolta o alta este semnificativ mai mare. Din fericire, exista cateva masuri pe care le putem lua pentru a preveni litiaza renala si a ne mentine rinichii sanatosi.

Primul si cel mai important pas in prevenirea pietrelor la rinichi este sa cunoastem felul acestora. Din cinci pietre la rinichi patru sunt calculi de calciu. Acest tip de calculi renali sunt alcatuiti adesea dintr-o combinatie de calciu si acid oxalic, de calciu si fosfati sau dintr-o combinatie a acestor trei substante.

Un alt tip de calculi sunt cei de acid uric. Acestia se dezvolta ca urmare a unui consum ridicat de purine – substante chimice ce sunt transformate in organism in acid uric. Atunci cand concentratia de acid uric din urina creste, exista riscul de formare a calculilor de acid uric.

Prin urmare, masurile de preventie trebuie sa aiba in vedere un regim alimentar corespunzator tipurilor de calculi. Daca ati suferit de litiaza renala, dar ati eliminat piatra si ati putut-o pastra, atunci este esential ca medicul specialist sa o analizeze, pentru a va face cele mai potrivite recomandari alimentare care sa previna formarea de noi calculi.

Cum sa reducem riscul de formare a calculilor de calciu?

Citeste si:  Aciditatea gastrica

Reduceti consumul de proteinele din carne. Proteinele sunt un nutrient esential pentru numeroase functii din organism, insa unele cercetari demonstreaza o asociere directa intre formarea calculilor de calciu si dietele bogate in proteine animale. Soia, tofu, lintea, cerealele integrale pot constitui surse alternative de proteine.
Reduceti consumul de sare. Studiile arata ca sodiul din sare duce la cresterea cantitatii de calciu excretata in urina, ceea ce ulterior provoaca aparitia pietrelor la rinichi. Recomandarile spun sa se consume o cantitate zilnica maxima de 2.000 – 3.000 mg de sodiu. Cu toate acestea, marea parte a sodiului din alimentatie nu provine din sarea adaugata mancarurilor, ci mai degraba din alimentele procesate – sodiul fiind folosit drept conservant in hrana conservata, alimente congelate si mezeluri.

Moderatia este cuvantul de ordine si atunci cand ne preparam hrana acasa. De retinut este ca o lingurita de sare contine 2.300 mg sodiu, insa din fericire, in unele mancaruri, sarea poate fi inlocuita cu succes de condimente, precum piperul, usturoiul proaspat sau pudra, ceapa proaspata sau pudra, sucul de lamaie, otetul.

Consumati cu moderatie alimente bogate in acid oxalic. Din categoria alimentelor cu un continut ridicat de acid oxalic fac parte: ciocolata, cafeaua, nucile, spanacul, sfecla, ceaiul negru, rubarba, bauturile de tip cola.
Atentie la suplimentele de vitamine. Cand vine vorba de vitamine, mai mult nu inseamna neaparat mai bine. Din acest motiv, este deosebit de important ca atunci cand faceti o cura cu suplimente alimentare, sa respectati intotdeauna doza zilnica recomandata. Spre exemplu, unele studii arata ca acidul ascorbic (vitamina C), luat in doze foarte mari, poate contribui la formarea pietrelor la rinichi, in special la persoanele cu risc cunoscut. Pentru a evita acest lucru se recomanda sa nu se depasesca limita maxima tolarabila de vitamina C, stabilita la 2.000 mg/zi.
Scapati de kilogramele in plus. Unul dintre numeroasele beneficii ale scaderii in greutate il reprezinta reducerea riscului de a dezvolta pietre la tinichi. Intr-un studiu recent s-a aratat ca, in special dupa varsta de 46 de ani, persoanele obeze sau cu tendinta spre ingrasare prezinta un risc semnificativ mai mare de litiaza renala.
Nu renuntati la calciu. Desi insasi denumirea acestui tip de calculi – calculi de calciu – ne poate face sa credem ca o masura potrivita de preventie este reducerea consumului de alimente bogate in calciu, acest lucru este departe de a fi adevarat. Mai mult decat atat, alimentele cu continut bogat de calciu, inclusiv produsele lactate, sunt considerate a reduce riscul de formare a pietrelor la rinichi.

Beti suficiente lichide. Consumand necesarul zilnic de lichide, reduceti concentratia de minerale, responsabile cu formarea calculilor, din urina. Recomandarea este sa beti cel putin 10 pahare pline de lichide zilnic – din care jumatate sa fie apa, pentru a produce peste 2,3 litri de urina zilnic. Cum puteti face acest lucru?

– Beti cate un pahar de lichide inainte si dupa fiecare masa principala a zilei

– Beti lichide in timpul mesei si cand luati o gustare

– Beti lichide in timp ce va desfasurati activitatile zilnice: uitat la TV, lucrul la computer etc.

– Consumati alimente bogate in apa, cum ar fi supele, fructele, legumele

– Limitati-va consumul de cafea si alcool, pe cat posibil

Citeste si:  Ce trebuie sa stim despre sindromul ovarelor polichistice

Cum sa reducem riscul de formare a calculilor de acid uric?

Reduceti consumul de alimente bogate in purine. Purinele se gasesc in concentratii mari in peste si fructe de mare (precum, ansoa, sardine, hering, scoici), carne si preparate din carne, organe (precum, ficat, creier, momite de vitel, rinichi). Aceste alimente le puteti inlocui cu: produse lactate, legume, produse din soia, linte, cereale integrale.
Consumati alcool cu moderatie. Studiile care asociaza alcoolul cu cresterea nivelului de acid uric s-au axat cu precadere pe guta. Guta este o afectiune ce rezulta in urma acumularii de acid uric care se depoziteaza in si in jurul articulatiilor, provocand inflamatii. Guta cronica sau netratata poate duce la aparitia pietrelor la rinichi.

Citeste si:  Recapata-ti mobilitatea zonei cervicale in doar 15 minute!

Contrar unei convingeri populare, consumul de bere a contribui cel mai mult la crestere riscului de a dezvolta guta. La fel si bauturile spirtoase (spre exemplu, vodka, coniac, whiskey etc.), vinul rosu fiind singura dintre bauturile alcoolice care nu manifesta acelasi efect favorizant.

Consumati lactate. Studiile au aratat ca includerea cu regularitate in dieta a laptelui si iaurtului duce la scaderea nivelului de acid uric din ser. Recomandarile sunt acelea de a consuma cel putin o portie de lapte pe zi si cel putin o portie de iaurt la doua zile.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.