Cum sa ne pregatim corpul inainte de nastere?

In trimestrul I de sarcina nu se va atinge nivelul solicitarilor anterioare. Trebuie sa se dea dovada de atentie in primele 16 saptamani, din cauza riscului de avort spontan. Gravidele sportive isi pot continua antrenamentele si competitiile, dar vor evita exercitiile de forta, sariturile, contractiile musculare bruste si suprasolicitarile psihice.

Principalele obiective si mijloace ale pregatirii prenatale sunt:

constientizarea posturii corporale normale, care va deveni referinta, stiind ca pe masura dezvoltarii fatului centrul de greutate se deplaseaza anterior si va aparea hiperlordoza lombara;
cresterea mobilitatii articulatiilor realizata activ analitic in toate pozitiile si planurile de miscare;
cresterea elasticitatii musculare prin exercitii de streching;
mentinerea tonusului musculaturii peretelui abdominal;
reeducarea respiratiei prin trecerea respiratiei de tip toracic superior (specifica femeii) la cea de tip toracic inferior si abdominala;
autocontrolul si tonifierea planseului pelvin, formatiune musculoaponevrotica formata din putine fibre musculare si mult tesut fibros, intrerupta de uretra, vagin si anus; pe masura evolutiei sarcinii apare incontinenta urinara, de aceea se vor executa exercitii de intrerupere a jetului de urina, iar relaxarea se va realiza prin contractia simultana a muschilor fesieri si aductori ai coapsei;
supravegherea greutatii corporale (nu se recomanda se se ia in greutate mai mult de 2 kg in primul trimestru).

Citeste si:  Omega 3 stabileste echilibrul fizic si emotional

In trimestrul al II-lea, se accentueaza lordoza lombara; bolta plantara se aplatizeaza din cauza cresterii ponderale de 4-5 kg si a hiperlaxitatii ligamentare de cauza endocrina. De aceea, principalele obiective ale pregatirii sunt:

tonifierea boltii plantare prin exercitii de glezna executate simultan sau alternativ;
favorizarea intoarcerii venoase prin: posturari (membrele inferioare la 30° fata de suprafata de sprijin); mobilizari active ale articulatiilor membrelor inferioare (se insista pe circumductii); miscari de pedalare; exercitii de streching; masaj clasic; masaj pneumatic de tip angiomat; purtarea de ciorapi elastici;
cresterea mobilitatii articulatiei coxo-femurale si amplificarea miscarilor de nutatie si contranutatie;
atenuarea crampelor musculare cu etiologie complexa (hipovitaminoza, hipocalcemie, tulburari ale circulatiei arteriale) – se va administra vitamina B12; se fac exercitii ce cresc debitul circulator si gimnastica Burger;
scaderea atitudinii lordotice: postura de odihna diurna si nocturna – decubit lateral cu capul sprijinit pe o perna mica, membrul inferior de partea sprijinului extins, cel de deasupra flectat din sold si genunchi si sprijinit pe o perna; se executa miscari de basculare posterioara a bazinului;
cresterea elasticitatii musculare;
tonifierea musculaturii planseului pelvin.

Citeste si:  Semnele si simptomele sarcinii

In trimestrul al III-lea are loc ceea ce se numeste pregatirea tardiva. Aceasta incepe in luna a 7-a si se incheie cu nasterea. Raman valabile obiectivele anterioare. Capacitatea de efort scade treptat, deci se are in vedere si se respecta principiul progresivitatii – scaderea treptata a amplitudinii, intensitatii si numarului de repetari.

Citeste si:  Distonia cu declansare rapida

Obiectivele special in aceasta perioada includ: inducerea starii de relaxare generala prin metoda Jacobson si Schultz; invatarea tipurilor de respiratie utilizata in travaliu; invatarea pozitiei obstetricale ce favorizeaza miscarea de nutatie si contranutatie.

Nasterea este considerata un act psihic, dar si fizic, de aceea gravida trebuie pregatita psihologic, dar si fizic.

Articol realizat de Bogdan Dimitriu, Director Centru Refacere – Recuperare

www.betakinetocenter.ro


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.