Cum se prepara un gratar sanatos

Din simplul motiv ca gratarul presupune prepararea carnii fara ulei, multe dintre noi cred ca acesta este un mod sanatos de a gati. Si, s-o recunoastem, de cum apare iarba pana cand cad frunzele, gratarul detine suprematia pe plaiurile noastre, uneori cu consecinte triste pentru mediu, dar si pentru sanatate.

Atunci cand prajim carnea sau o preparam la gratar, exista riscul producerii de amine heterociclice si de hidrocarburi policiclice, dar si de substante care grabesc imbatranirea si care cresc riscul de boli cronice pe care nu le-am dezvolta in mod normal decat la varste inaintate. Este vorba de boli ale pielii, inimii, diabet, Alzheimer si afectiuni renale. Cu cat temperatura de preparare este mai inalta, cu cat timpul este mai indelungat, cu cat caldura este mai uscata si fumul mai mult, cu atat mai multe substante periculoase vom avea in carnea pe care o consumam. Un studiu a confirmat faptul ca un gratar produce mai mult fum decat 220 000 de tigari.

Citeste si:  Astmul si neplacerile cauzate (partea I)

Iata vestile bune. Putem reduce substantial cantitatea substantelor cancerigene rezultate in urma “arderilor” si fumului urmand aceste sfaturi simple:

1. In primul rand, stati departe de fum. Evitati inspirarea acestuia.

2. Marinati carnea si pestele inainte de a le pune pe gratar. Zeama de lamaie sau otetul pot reduce cantitatea de amine heterociclice cu pana la 92% conform Institutului American de Cercetari Oncologice. Combinati lamaia sau otetul cu ulei de masline, ierburi si condimente.

Citeste si:  Mituri si adevaruri

3. S-a descoperit ca busuiocul, menta, rozmarinul, cimbrul, oregano, salvia contin antioxidanti pentru a contracara radicalii liberi. Asadar, nu va sfiiti sa imbibati carnea in aceste ierburi.

4. Consumati, pe langa carne, si multe legume pentru a contrabalansa „prejudiciile” toxinelor. Dupa masa, puteti servi si un ceai verde din aceleasi ratiuni. Legumele si ceaiul verde contin antioxidanti care contracareaza actiunea substantelor cancerigene.

5. Incercati sa puneti gratarul cat mai departe de sursa de caldura. Astfel depozitele de toxine de la grasimea care se topeste si arde si fumul depuse pe carne vor fi mai mici.

Citeste si:  Forma corpului influenteaza riscul de boli vasculare

6. Optati pentru sortimente de carne slaba si indepartati grasimea vizibila.

7. Taiati carnea in bucati mici si subtiri. Astfel se va reduce timpul de expunere la temperaturi inalte si fum.

8. Inveliti carnea in folie de aluminiu cu acelasi scop: de a limita contactul cu fumul si depunerile toxice rezultate in urma arderii grasimilor.

9. Intoarceti des carnea de pe o parte pe alta.

10. Curatati des gratarul. Depunerile ramase nu fac decat sa amplifice cantitatea de toxine pe care o ingerati.


3 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.