De ce au nevoie copiii de un program regulat de somn?

Vara programul zilnic al celor mici se schimba, odata cu venirea vacantei. Insa cu cat ne se apropie venirea scolii, cu atat cei mici trebuie sa reintre in ritmul normal, iar programul de somn constituie o parte importanta a unei zile obisnuite. Cum ii ajutam pe cei mici sa-si respecte programul de somn? Specialistii recomanda sa nu le permitem sa se joace pe calculator pana noaptea tarziu si sa reintroducem programul de somn treptat.

Studiile recente au descoperit ca folosirea intensiva a jocurilor video (pe calculator, telefon sau televizor) in timpul noptii influenteaza negativ randamentul dat de copii si adolescenti a doua zi, cand acestora le este greu sa stea treji si sa se concentreze.

„Orice factor care deterioreza calitatea sau cantitatea somnului va duce la scaderea randamentului scolar si probleme de comportament”, a explicat dr. William Kohler, directorul medical al Institutului de Somnologie din Florida. „Atunci cand copiii stau treji pana tarziu, scriind mesaje pe telefon sau jucand jocuri video, creste riscul de a dezvolta probleme neurocognitive”.

Citeste si:  DARURILE NATURII - hrana si frumusetea oferite de natura

Potrivit unui studiu prezentat in cadrul SLEEP2010, cea de a XXIV-a Intalnire Anuala a Asociatiilor Profesionale de Somnologie, un program regulat de somn constituie cel mai eficient instrument de predictie a rezultatelor comportamentale pozitive la copiii cu varsta de patru ani. In cadrul studiului, rezultatele obtinute de cei 8.000 de subiecti, au aratat ca performantele de citire, scriere si calcul erau semnificativ mai mari la copiii ai caror parinti le impuneau un program regulat de somn.

Perturbarea tiparului normal de somn, fie jucand jocuri video, fie facand o alta activitate, poate reseta ceasul circadian al creierului. O problema destul de frecventa o constituie depasirea orei de culcare in weekend, care poate face dificila adomirea sau trezirea in timpul saptamanii. Astfel, este important ca cei mici sa mentina un program regulat pe durata intregii saptamani, recomanda specialistii.

Citeste si:  Dieta pentru alaptare

Numarul de ore de somn necesare variaza in functie de varsta copilului. In general, explica Kohler, copiii cu varsta de cinci ani necesita 11 ore de somn pe noapte, in timp ce micutii de noua ani trebuie sa doarma 10 ore pe noapte, iar copiii de 14 ani circa noua ore.

Parintii pot identifica tiparul de somn individual al copilului mentinand un jurnal al obiceiurilor legate de somn. Daca acestia sesizeaza ca cel mic nu este suficient de alert pe timpul zilei, atunci pot ajusta durata somnului sau modifica „ritualul” dinainte de a merge la culcare.

Citeste si:  Hemofilia

Pentru o mai buna igiena a somnului, Kohler recomanda mentinerea unei rutine stricte in ceea ce priveste pregatirea pentru somn. Activitatile stimulative, care necesita un consum mare de energie trebuie evitate cu o ora inainte de somn. La fel trebuie evitate alimentele dulci si cele care contin cofeina. Activitatile recomandate sunt cele menite sa comunice creierului ca este ora de culcare: copilul poate bea un pahar cu lapte, poate face o baie sau poate citi (sau i se poate citi) o carte non-stimulativa. Atmosfera ideala pentru un somn odihnitor este o camera intunecoasa, linistita, in care temperatura sa nu depaseasca 23 grade Celsius.

Somnul insuficient sau obiceiurile de somn defectuoase sunt corelate cu probleme de sanatate precum obezitatea, bolile cardiovasculare, diabetul, depresia, iritabilitatea, disfunctii ale memoriei si incetinirea reactiilor.

Sursa: Eurekalert


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.