Dieta saraca in carbohidrati

Simptomele gastrointestinale cum ar fi durerile abdominale, balonarea, flatulenta, zgomotele intestinale constipatia sau diarea sunt prezente in mod obisnuit in diferite afectiuni digestive fiind dificil de tratat. Adesea aceste simptome sunt asociate sindromului de intestin iritabil. Daca suferiti de acest sindrom sau prezentati simptomele enumerate mai sus pentru care nu a fost identificata o cauza organica luati in considerare instituirea unei diete sarace in oligo-, di-, monozaharide.
Aceasta dieta limiteaza, dar nu elimina alimentele care contin :
• Lactoza
• Fructoza
• Fructani
• Galactani
Acesti compusi care se regasesc in alimente sunt greu absorbiti si rapid supusi proceselor de fermentatie sub actiunea bacteriilor de la nivelul intestinului, conducand la acumularea de lichid si gaze in tractul gastrointestinal. Rezultatul acestor acumulari consta in distensia si modificarea motilitatii intestinale care va conduce la balonare, flatulenta, disconfort abdominal.

Pentru a va testa toleranta la acesti compusi, eliminati din dieta alimentele cu continut inalt de zaharuri pentru o perioada de 6-8 saptamani, dupa care reintroduceti gradual cate un aliment. Acest lucru va va ajuta sa identificati acele alimente care va produc starile neplacute. Reintroduceti cate un aliment la fiecare 4-5 zile. Daca la reintroducerea unui aliment apar manifestari neplacute eliminati-l din dieta si faceti o pauza de 2 saptamani pana la reintroducerea unui nou aliment. Daca nu apar manifestari neplacute, pastrati ritmul de reintroducere de un aliment la 4-5 zile.

Lactoza

Lactoza este un carbohidrat care se gaseste in laptele de oaie, vaca, capra. Intoleranta la lactoza este cauzata de lipsa partiala sau totala a lactazei care este enzima responsabila de degradarea lactozei. Digestia incompleta a lactozei va contribui la aparitia balonarilor, flatulentei, durerilor abdominale, diareei care cel mai frecvent apar la peste 30 minute dupa consumul de lapte sau produse derivate.
Limitati consumul de alimente bogate in lactoza cum ar fi: iaurtul, inghetata, laptele, ricotta. (consultati lista de mai jos)

Citeste si:  Ii e teama ca, daca te lasi de fumat, te vei ingrasa? Nici gand!

Fructoza

Fructoza este un carbohidrat care se gaseste in fructe, miere. Nu toate alimentele care contin fructoza trebuie eliminate din dieta. Malabsorbtia fructozei este asemanatoare cu intoleranta la lactoza fiind produsa de imposibilitatea absorbtiei fructozei la nivel intestinal prin deficienta sistemului de transport. Absorbtia fructozei este dependenta de un alt zahar – glucoza. Alimentele in care raportul fructoza/glucoza este de 1:1 sunt in general bine tolerate in timp ce alimentele la care raportul este excedentar in favoarea fructozei (mere, pere, mango, etc.) vor declansa simptomele specifice.
Limitati consumul de alimente care au continut mai mare de fructoza decat cel de glucoza.

Fructani

Fructanii sunt carbohidrati malabsorbiti prin deficienta unei enzime care este responsabila de scindarea legaturii fructoza-fructoza.Din acest motiv fructanii contribuie la aparitia balonarii, acumularii de gaze si a durerilor abdominale. Limitati consumul de faina/produse fainoase, ceapa, usturoi si alte vegetale cu continut inalt de fructani. (consultati lista de mai jos).

Galactanii

Galactanii sunt carbohidrati greu de absorbit printr-un mecanism asemanator cu al fructanilor – deficit al enzimei care scindeaza galactanii. Limitati consumul de fasole si linte.

Dieta de eliminare si reincarcare

Folositi tabelul de mai jos pentru a va stabili dieta. Eliminati alimentele bogate in fructoza, lactoza, fructani, galactani pentru o perioada de 6-8 saptamini. In mod normal dupa o saptamana ar trebui sa observati o ameliorare a simptomelor. Dupa 6-8 saptamini puteti incepe sa reintroduceti in dieta alimentele cu continut ridicat de zaharuri. In aceasta etapa este recomandat sa consultati un specialist dietetician sau medic. Reintroduceti in dieta cate un aliment la 4-5 zile; daca apar manifestari neplacute nu reintroduceti in dieta un alt aliment pentru o perioada de 2 saptamani.

Citeste si:  Afectiunile colonului aparpe fond hormonal

Alimentele bogate in zaharuri agraveaza simptomele abdominale, dar nu vor produce o reactie alergica sau un raspuns imun din partea organismului.
Testati-va toleranta la diferite zaharuri consumand cantitati mici din alimentele de mai jos:

• Lactoza: ½-1 cana lapte
• Fructoza: ½ mango sau 1-2 lingurite miere de albine
• Fructani: 2 felii paine din faina de grau, 1 catel usturoi
• Galactani: 125 g mazare

Vegetale cu continut ridicat de carbohidrati: anghinare, sparanghel, mazare, varza, ceapa, salota, praz, praf de ceapa si usturoi, usturoi, conopida, ciuperci, dovleac, ardei gras verde
Vegetale cu continut redus de carbohirati: muguri de fasole, ardei gras rosu, laptuca, spanc, morcov, chivas, ceapa verde (doar partea verde), castravete, vinete, fasole verde, rosii, cartofi, castane de apa, 1 tulpina telina, 200 grame cartofi dulci, broccoli, fenicul.
Cereale cu continut ridicat de carbohidrati: grau, secara, orz.
Cereale cu continut scazut de carbohidrati: orez brun, ovaz, tarate de ovaz, quinoa, porumb, paine fara gluten, cereale, paste si biscuiti fara miere, faina fara gluten.
Alte legume cu continut ridicat de carbohidrati: naut (hummus), fasole alba, fasole fiarta, lapte de soia, linte.
Alte vegetale cu continut scazut de carbohidrati: tofu, alune, 1/3 cana mazare verde.
Fructe uscate si seminte cu continut ridicat de carbohidrati: fistic.
Fructe uscate si seminte cu continut scazut de carbohidrati: 10-15 max. nuci macadamia, pecan, migdale, nuci sau 2 linguri de seminte de dovleac, floarea-soarelui.
Indulcitori cu continut mare de carbohidrati: miere, agave, sorbitol, manitol, xylitol, maltitol.
Indulcitori cu continut scazut de carbohidrati: zahar, glucoza, sucroza, sirop de artar pur, aspartam.
Alcool cu continut scazut de carbohidrati: vin, bere, vodka, gin (limitati consumul la 100 ml intrucat alcoolul este iritant gastric).
Carne cu continut scazut de carbohidrati: peste, pui, curcan, vita, porc, oua.
Grasimi cu continut scazut de carbohidrati: ulei de rapita, ulei de masline, masline, un sfert de avocado.

Citeste si:  Ce ii face pe tineri mai fericiti?

Exemplu de meniu sarac in carbohidrati

Mic dejun
• Fulgi de porumb sau ovaz cu lapte de orez, 1 banana si 1 linguta migdale
• Fulgi de ovaz si o lingura de fructe uscate sau nuci
•Fulgi de quinoa cu lapte de orez, ¾ cana capsuni si o lingura nuci pecan
Pranz
•Sandwich cu carne de curcan, laptuca sau spanac, rosie, chedar, iaurt fara lactoza si ½ cana morcov
• Orez brun sau taietei de orez prajiti cu carne de pui sau vita, ardei gras. Nu folositi ceapa si usturoi.
• Salata de fructe – kiwi, capsuni si alte fructe permise.
Salata din frunze de spanac cu rosii cherry cu dresing de zeama de lamaie si ulei de masline.

Gustare

• 1 Ou fiert tare si rosii cherry
• Seminte de dovleac
• Prajitura de orez brun
• 1 Banana si 50 g migdale
• Morcov si ardei gras rosu cu sos tahini

Cina

• Pui la gratar sau somon la gratar cu cartofi dulci copti asezonati cu ulei de masline, sote de spanac si ardei gras rosu asezonat cu ceapa verde (doar partea verde) sare, piper
• Cartofi copti si salata cu carne de pui.
• Sushi

Sursa: blogul www.intoleranta-alimentara.ro.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.