Dorm, deci slabesc

Daca tii dieta dupa dieta, faci sport in fiecare zi si totusi nu slabesti deloc, poate ca ar trebui sa-ti pui o intrebare: dormi de ajuns ? Sa slabesti dormind pare un vis frumos, dar adevarul e ca visele ne ajuta sa slabim.

Mai multe studii serioase au confirmat ipoteza conform careia silueta ideala se poate obtine si prin somn. Cel mai recent dintre ele a fost publicat in revista britanica „Nature Medicine”. Cercetatorii s-au apucat sa streseze niste bieti soricei si au observat ca animalutele obosite dormeau mai putin si incepeau sa ia in greutate, in special in zona abdomenului. Ca urmare a stresului, soriceii, ca si oamenii, produc mai mult cortizol, un hormon care stimuleaza foamea si proliferarea celulelor adipoase. Daca reactionam la fel ca soriceii, ceea ce este foarte posibil, dupa cum spun cercetatorii, inseamna ca nu e de ajuns sa tinem diete ca sa slabim. Trebuie sa evitam stresul si sa dormim pe saturate.

Alte studii mai vechi au aratat ca cei care dorm putin au mai multa pofta de mancare. Dupa o noapte alba, apar schimbari in nivelurile celor doi hormoni care controleaza obiceiurile alimentare. Creste nivelul de grelina care favorizeaza pofta de mancare si scade nivelul de leptina, care diminueaza pofta de mancare.

Citeste si:  "Uleiul de masline este potrivit oricarui tip de ten, pentru curatare si hidratare"

Si acestea nu sunt singurele studii care au cercetat legatura dintre stres, somn si greutate. Au mai fost si altele, si toate au demonstrat ca cei care sunt stresati si nu dorm suficient sunt predispusi obezitatii. In caz de stres prelungit, somnul si greutatea sunt dovezile cel mai usor de observat ale dezechilibrului. Deci, ca sa slabim suficient, e cazul sa invatam cum sa dormim bine.

Se stie deja ca ceea ce mancam la cina poate sa influenteze calitatea somnului. Dar cate dintre noi tin cont de asta? Cel mai bine este sa mancam ceva usor, altfel nu numai ca energia in exces va fi stocata sub forma de grasime, dar digestia dificila ar putea sa-ti strice somnul.

Dar sa nu cadem nici in extrema cealalta. Adesea, se spune ca nu e bine sa mananci dupa o anumita ora. Nici asa nu e bine pentru ca risti sa te trezesti in timpul noptii din cauza hipoglicemiei. Ca sa nu se intample asa ceva, ai nevoie la masa de seara de glucide, dar unele cu eliberare lenta, care sa dea energie corpului tau pana dimineata, astfel favorizand eliberarea de serotonina, cu proprietati sedative. Ce este bine sa mananci? Cereale integrale, paste din faina integrala, orez brun, fructe.

Citeste si:  Campanie dedicata pacientilor cu BPOC, programata pentru 2011

La cina nu sunt prea indicate proteinele (carnea), pentru ca ele favorizeaza productia de dopamina, un neurotransmitator asociat cu hiperactivitatea.

Evident ca trebuie sa-ti iei la revedere de la ceai, cafea si alti excitanti. Alcoolul pare sa aiba proprietati somnifere, insa de fapt iti da un somn agitat, plin de cosmaruri si cu treziri dese.

Revenind la cafea, nu ajunge sa renunti la ea doar dupa ora 17:00. Daca ai insomnii, cel mai bine e sa te limitezi la cescuta de dimineata, caci cofeina ramane in sange mult timp dupa ce ai consumat-o. Ca sa continuam lista excitantilor, nici tutunul nu e tocmai indicat seara, pentru ca iti da o stare de agitatie.
Chiar si dupa masa usoara si evitand excitantii, unele persoane tot nu reusesc sa adoarma. Daca este si cazul tau, trebuie sa-ti pui cateva intrebari. In primul rand, te asezi in pat la momentul potrivit sau nu? Altfel spus, astepti pana cand ti se inchid ochii si nu te mai opresti din cascat ?

In al doilea rand, esti indeajuns de relaxata cand te asezi in pat ? Daca raspunsul este Nu la ambele intrebari, inseamna ca te asteapta multe nopti lungi si albe si multe oite de numarat. Sau poti incepe sa iei masuri. N-ai sanse sa adormi daca, odata asezata in pat, incepi sa revezi situatiile grele prin care ai trecut in ziua respectiva sau iti faci griji pentru cea de maine. Mai bine gandeste-te la ceva relaxant, relaxeaza-ti muschii si respira adanc de cateva ori. Iti poate fi de ajutor muzica relaxanta. Daca nici asa nu ai succes, nu sta in pat plangand dupa Mos Ene. Ridica-te si gaseste-ti o activitate placuta pana cand te ia somnul cu adevarat. Exact ce spuneam mai sus : in pat nu te asezi decat cand esti sigura ca o sa adormi. Timpul petrecut in pat trebuie sa coincida pe cat posibil cu timpul petrecut dormind pentru a preveni insomniile.

Citeste si:  A doua luna de sarcina

Pentru a adormi mai repede, seara, activitatea trebuie incetata treptat. Nu te arunci in pat imediat ce ai venit de la sala pentru ca sigur nu vei putea dormi. Dupa ce ti-ai intrerupt activitatile normale, treci la ceva calm, care iti solicita corpul cat mai putin: lectura, integrame, sudoku, televizor. Poti sa incerci orice, atata timp cat nu iti iei in pat raportul ce trebuie predat maine.
Stresul ingrasa si o buna modalitate de a lupta cu stresul este somnul, dieta cea mai eficienta si mai usor de tinut.


2 Comentarii
  1. Cunosc multe persoane care din cauza stresului si a insomniilor au slabit atat de mult incat sunt de nerecunoscut pe strada …. nu zic ca nu e adevarata teoria, doar ca pe mine nu ma convinge…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.