Efectele negative ale respiratiei incorecte si cum invatam sa respiram corect

Poate pare ceva hilar sa „invatam sa respiram”, multi putand argumenta ca respiratia nu se invata, ci este o functie cu care ne nastem. Intr-adevar! Copiii stiu instinctiv sa respire profund, din diafragma – altfel spus, corect. Cu cat inaintam in varsta insa, respiratia noastra devine superficiala si mai rapida si astfel intregul organism, dar si starea noastra de spirit, au de suferit. Trebuie sa ne re-educam sa respiram.

Respiratia, procesul de a inspira si a expira aerul, este unul inconstient – daca nu ar fi astfel, ar trebui sa ne amintim sa respiram de 17.000 de ori pe zi. Din acest motiv, deprinderea unei respiratii corecte necesita exercitiu si o concentrare a atentiei pe respiratie. Iata cateva recomandari la indemana:

Respiratia superficiala face ca echilibrul dintre nivelul de oxigen si cel de dioxid de carbon sa se deterioreze, ceea ce duce la o slaba oxigenare a creierului, inimii si a organismului in general. Dioxidul de carbon (CO2) este un gaz vital produs de sursa de energie a organismului. Rolul sau este de a regla pH-ul (raportul dintre substantele acide si cele alcaline care regleaza reactiile chimice ale corpului).

Deseori, o cantitate prea mare de oxigen si o cantitate insuficienta de dioxid de carbon in organism pot rezulta intr-o stare de agitatie. Astfel, invatand sa expiram lent, conservam dioxidul de carbon necesar si reechilibram acest sistem. In cazurile extreme, o expirare incorecta a aerului poate duce la acumularea de toxine in organism.

Citeste si:  Beneficiile pantofilor cu toc

La polul opus, o cantitate prea mare de dioxid de carbon si o cantitate insuficienta de oxigen, creeaza o stare de oboseala si depresie. Astfel, invatand sa inspiram lent reechilibram sistemul, aducandu-i aportul optim de oxigen. In cazurile severe, respiratia necorespunzatoare poate duce la anxietate, atacuri de panica.

Obisnuiti-va sa respirati pe nas, nu pe gura – cu precadere atunci cand depuneti efort fizic sau va aflati intr-o situatie stresanta. Respirand pe gura permiteti inspirarea si expirarea rapida a unui volum foarte mare de aer, ceea ce poate duce la hiperventilare, scaderea nivelului de energie si chiar slabirea organismului pe termen lung.

Scopul exercitiilor de respiratie este acela de a reduce numarul de respiratii de la numarul standard, de 12 respiratii pe minut, la numai 4 respiratii pe minut. Este posibil ca, la inceput, acest obiectiv sa vi se para imposibil de atins, dat fiind ca ani la randul organismul a fost obisnuit sa respire superficial, din piept, si nu profund, din diafragma.

O tehnica de exersare a respiratiei corecte este „Respiratia 4-7-8”. Aceasta presupune sa inspirati numarand pana la 4 (pasul 1), sa mentineti aerul in plamani, numarand pana la 7 (pasul 2), apoi sa expirati lent cand ajungeti cu numaratoarea la 8 (pasul 3).

Un alt exercitiu il puteti efectua stand in picioare, in pozitie dreapta, sau culcat, intins/a pe un pat moale (pasul 1). Asigurati-va ca va simtiti confortabil si ca ati eliminat eventualele distrageri din jurul dumneavoastra (televizor, telefon etc.). Plasati palma deschisa pe abdomen si respirati cum faceti de obicei (pasul 2), urmarind daca pieptul sau abdomenul este cel care se ridica si coboara atunci cand respirati. Urmariti apoi daca abdomenul se ridica si coboara, iar pieptul ramane nemiscat cand respirati, ori invers (pasul 3). In mod ideal si corect, abdomenul trebuie sa fie cel care se ridica si coboara. Continuati sa tineti palma pe abdomen, in timp ce inspirati numarand pana la 5, apoi eliberati aerul (pasul 4), incercand sa va mentineti pieptul nemiscat. Continuati sa efectuati exercitiul pana cand reusiti sa va mentineti pieptul nemiscat si sa respirati doar prin diafragma.

Citeste si:  Marea Britanie se mandreste cu primii bebelusi fara boli genetice

Atunci cand alergam, ne putem simti deseori epuizati chiar daca distanta parcursa nu este atat de lunga cum ne-am fi inchipuit. Acest lucru se intampla din cauza unei respiratii necorespunzatoare. Si atunci cand alergam, trebuie sa fim constienti de felul in care respiram si sa incercam sa-l educam astfel incat sa ne optimizam rezistenta si nivelul de energie.

Un exercitiu pentru o respiratie corecta atunci cand alergam este urmatorul: incepeti sa alergati intr-un ritm moderat (pasul 1). Atunci cand alergati, concentrati-va pe pasii pe care ii efectuati (pasul 2), incercand sa inspirati pe durata a doi pasi realizati, si sa expirati cat timp efectuati un singur pas; de preferat, respirati pe nas, nu pe gura, pentru a nu va extenua. Incercati sa deprindeti aceasta succesiune de respiratii inainte de a va continua alergarea (pasul 3). Odata ce ati reusit sa va corelati respiratia cu miscarea picioarelor, integrati si bratele: atunci cand alergam, acestea ar trebui sa stea pe langa corp, relaxate, usor flexate din cot – astfel, vom consuma mai putina energie (pasul 4). Atunci cand mana stanga se misca inainte, veti atinge solul cu piciorul drept, si invers, urmand aceeasi succesiune de respiratie: inspir-inspir / expir / inspir-inspir / expir s.a.m.d. (pasul 5).

Citeste si:  Metode moderne de epilare definitiva

„Trage puternic aer in piept” este un sfat pe care il dam deseori cuiva care se simte anxios sau agitat. Din pacate, este gresit! Daca persoana aflata intr-o stare de anxietate, trage puternic aer in piept, este foarte probabil ca starea sa i se agraveze. Dimpotriva, o persoana predispusa atacurilor de panica trebuie sa-si tempereze ritmul respiratiei, pentru a evita hiperventilarea.

O alta problema cu respiratia corecta este aceea ca uneori… uitam complet de ea! Chiar daca stim cum trebuie sa respiram corespunzator, atunci cand suntem concentrati pe o anumita sarcina sau captivati de un film ori de o carte, spre exemplu, tendinta este sa adoptam respiratia superficiala. De aceea, se recomanda ca pana sa deprindeti complet respiratia corecta, sa va setati o alarma (telefon, ceas de mana, ceas de bucatarie etc.) la intervale regulate, care sa va aminteasca sa exersati tehnicile de mai sus.


Un comentariu
  1. Foarte intresant/captivant si la fel de important articolul! Intradevar, in ziua de astazi se pune mult mai mult accentul pe ceea ce consumi, pe ceea ce bei, pe ceea ce mananci, insa respiratia si alimentarea cu oxigen este ciiar mai impoqtanta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.