Expunerea la lumina artificiala scade calitatea somnului si creste riscul de boli

Potrivit unui studiu recent, expunerea la lumina artificiala in intervalul dintre amurg si momentul cand mergem la culcare, suprima in mod semnificativ productia de melatonina si influenteaza negativ procesele fiziologice asociate acesteia, cum ar fi somnul, reglarea temperaturii corpului, tensiunea arteriala si homeostaza glucozei.

Melatonina este un hormon produs in timpul noptii de catre glanda pineala din creier. Pe langa rolul sau in reglarea ciclului somn-veghe, melatonina este asociata cu scaderea tensiunii arteriale si temperaturii corpului, fiind luata in calcul ca optiune terapeutica pentru insomnie, hipertensiune si cancer.

Citeste si:  Exercitii de slabit: Sari coarda!

In societatea moderna, omul este expus in mod obisnuit luminii artificiale pe durata serii, cand desfasoara activitati lucrative, reacreationale sau sociale. „Zilnic, milioane de oameni aleg sa tina luminile aprinse inainte de a merge la culcare sau chiar in orele alocate somnului”, a declarat dr. Joshua Gooley, coordonatorul studiului. „Studiul nostru arata ca expunerea la lumina artificiala are un efect puternic supresiv asupra productiei de melatonina. La randul sau, scaderea productiei de melatonina duce la diminuarea calitatii somnului si a abilitatii corpului de a-si regla temperatura, tensiunea arteriala si nivelul de glucoza”, a explicat acesta.

Citeste si:  Gripa - o problema de sanatate publica

Pentru a ajunge la aceste concluzii, cercetatorii au evaluat 116 voluntari, sanatosi clinic si avand varsta cuprinsa 18 si 30 de ani, pe care i-au expus timp de cinci zile, cate opt ore pe zi inaintea somnului, la lumina artificiala de intensitate obisnuita, respectiv de intensitate foarte scazuta. Nivelul de melatonina a fost masurat, la fiecare 30 de minute, cu ajutorul unui cateter intravenos. Rezultatele au arata ca expunerea la lumina artificiala de intensitate obisnuita scadea durata productiei de melatonina cu aproximativ 90 de minute, comparativ cu expunerea la o lumina de intensitate scazuta. Mai mult decat atat, expunerea la lumina artificiala in timpul orelor alocate de obicei somnului, reducea nivelul de melatonina cu peste 50%.

Citeste si:  Ceaiul verde reduce riscul de infectare cu virusul HIV

Sursa: Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM)


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.