Fierul, factorul declansant al anemiei

Please select a featured image for your post

Fierul este un element esential prezent in intregul organism, materia prima pentru producerea hemoglobinei. Carenta de fier din organism poate duce la o serie de afectiuni, printre care cea mai cunoscuta este anemia. Cu ajutorul unei diete sanatoase si echilibrate, incluzand alimente bogate in fier, anemia poate fi prevenita. Cum se produce fierul in organism? Fierul reprezinta un microelement care face parte din compozitia hemoglobinei. Ea este cea care este responsabila cu transportul oxigenului in organism si de aceea este un factor decisiv in oxigenarea tesuturilor, a creierului si a sistemului nervos central. Fierul este un element deosebit de important pentru organism fiind prezent in intregul organism dar mai ales in sange. Fierul este prezent la nivelul oaselor, pielii, nervilor, ficatului, splinei, tesutului conjuctiv si sangelui. In organism se gasesc in jur de 3,5 gr de fier, dintre care se aproximeaza ca 2,5 gr se afla in hemoglobina.
Fierul este materia prima pe care organismul o foloseste pentru a produce hemoglobina din sange. Folosindu-se de globulele rosii (hematii) ea capteaza si transporta oxigenul in organism. Hematiile sunt produse in maduva osoasa, in corpul vertebral si in osul iliac. Durata de viata a hematiilor este in jur de 120 de zile, iar splina este locul unde acestea vor fi distruse. In urma unui astfel de proces rezulta fier si hemoglobina, ce vor fi utilizate de organism pentru crearea unor alte hematii tinere. Acest ciclu care se repeta impiedica aparitia anemiei.
Citeste si:  Intrebuintarile curentului galvanic (continuu) in fizioterapie
Organismul are si un stoc de fier existent in serul din sange sub forma de ioni, din care isi poate sintetiza hemoglobina. Acest fier, denumit fier seric este expulzat din organism prin intermediul urinei si va fi refacut cu ajutorul unei alimentatii corespunzatoare. Daca intestinele nu functioneaza corespunzator si nu reusesc sa descompuna substantele organice care contin fier, cantitatea de fier seric va scadea mai mult decat trebuie. Maduva osoasa va fi incapabila sa sintetizeze suficienta hemoglobina datorita lipsei de fier seric.
Citeste si:  Ateroscleroza provoaca un deces la aproximativ 10 minute: cum contribuie tratamentul cu statine la reducerea riscurilor?
Care este doza zilnica de fier recomandata?
Copii intre 1-6 ani – 6-7 Mg pe zi
Copii intre 6-10 ani – 8-9 Mg pe zi
Copii intre 10-13 ani – 10-12 Mg pe zi
Adolescenti ( 13-18 ani) – 13- 16 Mg pe zi
Femei – 15 – 16 Mg pe zi
Barbati – 9-10 Mg pe zi
Femei insarcinate – 20 Mg pe zi, iar in ultimul trimestru de sarcina 25 – 30 Mg pe zi In cazul bebelusilor, specialistii sunt de parere ca fierulpoate fi administrat incepand cu varsta de 6 luni, in scop profilactic pentru a preveni anemia. Acest lucru mai are si beneficiul de a reduce riscul de aparitie a afectiunilor la nivelul cailor respiratorii precum si a infectiilor la nivel intestinal.
Citeste si:  "Sa protejam impreuna copilaria", o campanie a Societatii Romane de Pediatrie pentru parinti mai informati si copii mai sanatosi
Asigurarea fierului din alimentatie.
Putem sa asiguram organismului o cantitate suficienta de fier prin intermediul unei alimentatii echilibrate, consumand alimente bogate in acid folic, vitamina C, vitamina B12. Carnea rosie (vita, porc), organe (ficat, rinichi), peste, leguminoase (mazare, linte, soia), cereale, paine integrala sunt surse esentiale de fier pentru organism. Specialistii afirma ca fierul provenit din carne este asimilat mult maiusor decat cel provenit din legume. Pentru o buna absorbtie a fierului de catre organism, se asociaza aceste alimente cu altele ce contin vitamina C: broccoli, kiwi, macese, citrice, etc. Exista si alimente care impiedica absorbtia fierului si acestea trebuie evitate pe cat posibil: acidul tanic prezent in ceaiul negru si medicamente pe baza de tetraciclina. Vitamina B12 se gaseste in laptele de vaca si derivatii acestuia precum si in carne. Alimente bogate in acid folic sunt: spanacul, broccoli, patrunjel, salata verde, varza, banane, paine integrala, etc.


Un comentariu
  1. eu am anemie dar la mine este ceva mai rau deoarece ma trezesc noaptea fara aier sint si alergica la praf si polen dar va spun drept dr numi mai dau de capat imi dau tablete pentru stres sigur va spun nu mai inteleg nimic ,De aceia va rog daca cineva ma poate ajuta sau sami recomande un dr bun va rog sami lasati mesaj pe acest sait pt Rodica va multumesc mult

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.