Filmul ca instrument de terapie

In aceasta saptamana debuteaza un grup aparte – cel de analiza de film. Este un grup care pune in relatie filmul cu grupul urmarind o evolutie similara. Acest proiect este deschis persoanelor care sunt interesate de film si de psihic, de relatia dintre ele. Acest subiect este dat de faptul de a trai deseori in grupuri. Cand sunt in grupuri intre oameni se creeaza relatii si reactii complexe in mare parte inconstiente, in parte cunoscute. Dar pentru a se putea construi un grup este necesara o sarcina, un motiv. Acest motiv generic il putem denumi instrument de mediere.

Prin instrument de mediere aducem intre diferite inconstiente o baza comuna – cea a obiectului de mediere. Adica fiecare persoana are ca punct de referinta o experienta comuna cu a celuilalt. Astfel lucrurile se complica si se simplifica in acelasi timp. Fiind impreuna in aceiasi experienta cei implicati pot sa comunice la toate nivelurile intre ei. Aceasta permite si o intalnire a fantasmelor lor.

Daca o experienta de film este traita de cineva impreuna cu altcineva ei au resimtit ca o anumita zona a lor a fost activata. Acest lucru le permite sa stabileasca o legatura. Legatura lor o numim legatura de grup. Daca ar fi una de cuplu am vorbi de o legatura de cuplu. Daca ar fi una de familie atunci de una de familie. Implicit, ei se intorc asupra filmului si ii dau sens. Este motivul pentru care cinematograful exista si pentru ca permite trairea impreuna a filmului ca mediere a legaturii intre oameni.

Citeste si:  Nou procedeu pentru depistarea anomaliilor fatului inca din faza celulara

Functia proiectului nu este cea de a vedea filmul ci de a intelege cum functioneaza pentru fiecare in parte filmul si imaginea sa. Iar acesta ramane un obiect de intalnire. Cred ca filmul are un impact superior altor experiente de mediere. Poate nu atat ca si teatrul dar oricum in aproprierea lui. Ceea ce faca sa existe o anumita superioritate a teatrului este prezenta reala a unui alt grup decat cea de spectatori – trupa (grupul) de artisti care interpreteaza pe loc o „poveste”. Filmul este si el rezultatul unui grup complex, poate mai complex decat cel al teatrului – regizori, decoruri, efecte speciale, etc. toate sunt produsul grupului de realizatori. Cu alte cuvinte, proiectul este rezultatul intalnirii dintre un grup de realizatori si un grup de spectatori.

Citeste si:  Nou tratament pentru cancerul de piele

Grupul va cauta cu uneltele specifice psihologiei de grup, a psihanalizei de grup sa inteleaga ceea ce se intampla in film, in grup, cu legaturile si cum are loc impactul. Acesta este rolul psihanalizei – de a cunoaste ceea ce se petrece. Cred ca pentru orice spectator si mai ales si pentru cineva implicat in realizarea de filme acest lucru este util pentru ca permite o cunoastere superioara a ceea ce se intampla. Cred ca pentru participanti a merge la un film va avea un alt sens dupa experienta de grup despre care va vorbesc acum.

Pentru cei interesati va pot spune ca va puteti inscrie la adresa de mail – sever.sava@gmail.com, iar costul participarii este de 30 lei. Aici puteti solicita mai multe informatii. Eu am simtit mai curand nevoia sa va povestesc despre o experienta inedita si cu beneficii intr-o zona a psihanalizei aplicate mai putin promovata care nu urmareste o stare de mai bine sau de vindecare ci de cunoastere in sensul de „ceea ce se intampla cu adevarat” dincolo (sau poate dincoace) de constructia estetica, sociala, economica pe care o realizare umana il poate cuprinde.

Citeste si:  Alimentatia si bolile metabolice: notiuni-cheie si metode de preventie

In concluzie cred ca fantasmarea fiecaruia este accentuata si de film si de grup. Cred ca transmiterea fantasmatica de la o persoana la alta persoana poate sa fie si cunoscuta in parte, niciodata integral iar acesta ramane o modalitate de cunoastere a propriei persoane. Fantasma apare atunci cand vorbim despre o individualitate, cand modalitatile de satisfacere pot sa fie si fantasmatice, nu numai directe. Cred de asemenea ca aceasta constructie a unui aparat psihic grupal este accentuata cand campul de expresie ramane o fantasma a unui scenarist pusa in imagine de un regizor.

Articol realizat de: psiholog-psihoterapeut Claudiu Ganciu.

Adresati autorului comentariile dumneavoastra, dand click aici.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.