Foamea, apetitul si poftele

Foamea este unul dintre instinctele cele mai puternice ale omului. Manati de foamea extrema, am putea manca aproape orice. Dar astazi, cand nu mai trebuie sa ne luptam pentru macare, cei mai multi dintre noi nu simt niciodata foamea adevarata. Drept urmare, se da peste cap mecanismul natural de reglare a foamei, poftei de mancare si satietatii.

Inainte de toate, trebuie sa facem diferenta intre foame si pofta de mancare. Este vorba de doua lucruri diferite. Pofta de mancare (sau apetitul) nu este totuna cu foamea, este mai degraba un fel de apreciere, un interes vis-a-vis de mancare. Inrudite cu apetitul sunt poftele, dorinte puternice de a manca un anumit aliment. Daca apetitul si poftele se formeaza la nivel psihic, foamea propriu-zisa este o senzatie fizica, suma a anumitor simptome : senzatie de stomac gol, borborigme (ghiortait), durere de cap, tremuraturi ale mainilor, lipsa de concentrare. Din contra, satietatea este senzatia de stomac plin si dorinta de a inceta mancatul.

Foamea, satietatea si pofta de mancare sunt controlate de catre sistemul digestiv (stomac plin sau gol), dar si de hormoni, precum insulina sau leptina. Printr-un mecanism complex, intregul organism stie daca stomacul este plin sau gol, daca intestinele proceseaza ceva sau nu. Atunci cand unul dintre hormonii mentionati creste ca nivel, un altul scade, iar un al treilea poate sa raspunda primelor doua, anuntand intregul organism ca a venit ora mesei sau, din contra, ca trebuie sa ne oprim din mancat.

Citeste si:  Copiii care iau suplimente cu ulei de peste sunt mai inteligenti

Acest sistem hormonal este afectat nu numai de simptomele fizice ale foamei, ci si de gandurile sau comportamentul nostru. Asa se face ca ne este foame dupa ce n-am mancat o zi intreaga, dar, la fel de bine, avem chef de un desert, chiar daca am mancat deja indeajuns incat sa satisfacem nevoile organismului. Foamea si pofta de mancare ne sunt afectate in egala masura de obiceiurile pe care le-am deprins singuri sau care ni s-au transmis in societate. Daca la noi, vedem adesea persoane care infuleca pe strada, in alte culturi, un asemenea gest ar fi considerat nepoliticos. La fel, in unele tari este nepoliticos sa mananci pana la refuz, pe cand in altele gazda se simte jignita daca nu ai terminat portia uriasa din farfurie.

Adesea, persoanele supraponderale sau obeze nu-si pot controla foamea, pofta de mancare si nu raspund la semnalele care anunta satietatea. Sunt mai receptive la semnalele foamei si ale apetitului, fiind si usor influentate de factorii externi (o prajitura aratoasa, asezata pe masa).
Pentru a rezista poftelor si apetitulu,i trebuie sa stim ce anume sporeste senzatia de foame si ce o reduce.

Citeste si:  Supraponderalitate la copii

Asadar, foame este sporita de:

&nbsp&nbsp&nbsp• programul neregulat al meselor, pentru ca, nestiind cand va primi urmatoarea masa, organismul isi face provizii, cerand tot mai multa mancare.
&nbsp&nbsp&nbsp• Dieta bogata in zahar si amidon, pentru ca incurajeaza fluctuatiile glicemiei, ceea ce provoaca pofte si un apetit necontrolat.
&nbsp&nbsp&nbsp• Dieta saraca in fibre.
&nbsp&nbsp&nbsp• Dieta saraca in grasimi si proteine.
&nbsp&nbsp&nbsp• Stresul, pentru ca tindem sa ne rasplatim, dupa o zi grea, cu dulciuri.
&nbsp&nbsp&nbsp• Cofeina: o cafea iti ia foamea pe moment, dar dupa ce trece efectul ei, nu te mai poti abtine de la mancare.
&nbsp&nbsp&nbsp• Stimulii externi, adica dulciurile lasate la vedere sau stocul de prajituri din frigider.

Pornind de la aceasta lista cu „asa nu”, putem crea, foarte usor, una cu „asa da”, adica una cu lucruri de facut pentru a diminua senzatia de foame. Asadar, senzatia de satietate este sporita de:

&nbsp&nbsp&nbsp• Programul regulat al meselor. Ideal este sa mananci putin si des, de preferat din trei in trei ore. Astfel, ai cinci mese pe zi: mic dejun, gustare de dimineata, pranz, gustare de dupa-amiaza, cina.
&nbsp&nbsp&nbsp• O alimentatie care contine destule proteine, grasimi si fibre, cu alte cuvinte o alimentatie sanatoasa, completa, care nu exclude nicio categorie de alimente.
&nbsp&nbsp&nbsp• O dieta bogata in alimente cu volum mare si continut caloric scazut. Este vorba de acele alimente bogate in apa si in fibre, in principal legume si fructe. Mancand, la fiecare masa cate o salata mare, ai satisfactia faptului ca ai mancat pe saturate, dar consumul de calorii ramane scazut.
&nbsp&nbsp&nbsp• Consumul mare de apa umple stomacul si atenueaza senzatia de foame. Acelasi efect il are un bol mare de supa de legume, servit inainte de masa.
&nbsp&nbsp&nbsp• Mancatul incet. Chiar daca stomacul se umple cu fiecare inghititura de mancare, procesarea informatiilor in organism dureaza cam 20-30 de minute. Asa ca abia dupa aceasta perioada te vei simti cu adevarat satula.
&nbsp&nbsp&nbsp• Controlul portiilor, pentru ca adesea mancam tot ce avem in farfurie, chiar daca ne-am satura cu jumatate din acea cantitate. Foloseste farfurii mai mici, pune-ti portii mai mici si vei manca mai putin.

Citeste si:  Campania 5 portii de legume, fructe sau suc de fructe”

Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.