Institutii angajate in campania „5 portii de legume, fructe sau suc de fructe

Proiectul „5 portii de legume, fructe sau suc de fructe” este implementat simultan in Polonia si in Romania. Aceasta campanie este finantata din bugetul Uniunii Europene si a Republicii Polone precum si din bugetul Fondului de Promovare a Fructelor si Legumelor, administrat de catre Agentia Pietei Agricole. Organizatorul ei este Uniunea Nationala a Producatorilor de Sucuri.

Uniunea Nationala a Producatorilor de Sucuri (KUPS).
Uniunea Nationala a Producatorilor de Sucuri (KUPS) este o organizatie industriala a producatorilor de sucuri, nectar si bauturi din fructe si legume. Scopul Asociatiei este integrarea si reprezentarea mediului de producatori de sucuri, precum si punerea in aplicare si promovarea de initiative si activitati favorabile pentru dezvoltarea industriei de fructe in Polonia si pentru imbunatatirea continua a calitatii si cresterii consumului de sucuri.

Uniunea Nationala a Producatorilor de Sucuri a fost infiintata in anul 1993. In prezent, numara 40 de membri care furnizeaza pe piata poloneza peste 80% din sucuri, nectaruri si bauturi din fructe si legume. Asociatia KUPS este o organizatie non-profit, finantata din contributiile membrilor sai precum si din proiectele organizate in cadrul activitatilor statutare.

Activitati ale Uniunii Nationale a Producatorilor de Sucuri

Activitati in favoarea consumatorului
Scopul principal al Asociatiei KUPS este imbunatatirea calitatii sucurilor, nectarurilor precum si a bauturilor din fructe si legume. Acest scop ii serveste in crearea si perfectionarea Sistemului Voluntar de Control al sucurilor si nectarului (SVC) pentru a asigura autenticitatea lor si siguranta pentru consumator. De asemenea, pentru a imbunatati calitatea produselor, Uniunea Nationala a Producatorilor de Sucuri a participat intre anii 2002 – 2006 la proiectul international QUISEE (Imbunatatirea Calitatii Sucurilor in Europa de Sud si Est) si colaboreaza cu institutiile europene care se ocupa de calitatea sucurilor.

In prezent, Asociatia avand ca scop protectia intereselor consumatorului, colaboreaza cu Inspectoratul General al Calitatii Comerciale a Articolelor Agro-alimentare, Inspectia Comerciala, Autoritatea Nationala a Consumatorilor si Consiliul Concurentei, Federatia Consumatorului.

KUPS efectueaza, de asemenea, activitati de promovare si informare indreptate catre consumator, pentru a-i aduce la cunostinta acestuia importanta proprietatilor nutritionale si de sanatate ale produselor de tip suc. In acest scop, KUPS colaboreaza continuu cu presa, oferind acesteia informatii relevante despre definitia si proprietatile sucurilor, ale nectarului si ale bauturilor.

Citeste si:  Cand cel mic face in pat

In cadrul activitatii sale, Asociatia KUPS efectueaza multe programe educationale avand in vedere imbunatatirea obiceiurilor de alimentatie in randul consumatorilor. Unul dintre cele mai importante proiecte de promovare si informare ale KUPS a fost proiectul „Morcovul”, realizat in Romania si Bulgaria. Un alt proiect, lansat in prezent de KUPS si aflat la a doua editie, se numeste „5 portii de legume, fructe sau suc de fructe” si se va desfasura intre ani 2011 – 2014 atȃt pe piata polona cȃt si pe cea din Romȃnia. ÈŠn anul 2010, KUPS a dezvoltat proiectul educational sub aceeasi denumire, indreptat spre cei mai tineri elevi din scoala primara din Polonia. Proiectele sunt finantate in conformitate cu unul dintre mecanismele Politicii Agricole Comune UE, cunoscut sub denumirea „Sprijin pentru activitatile de promovare si informare pe pietele de produse agricole selectate” precum si in conformitate cu principiile Fondului de Promovare a Fructelor si Legumelor.

Activitati in favoarea bransei
Asociatia KUPS colaboreaza cu institutiile guvernamentale, mai ales cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerului Economiei, cu agentiile guvernamentale cu privire la initiativele si intocmirea actelor legislative. KUPS colaboreaza, de asemenea, cu multe organizatii nationale/sectoriale precum Consiliul de alimentare si cu cele internationale: AIJN – European Fruit Juice Association (Asociatia Europeana a Producatorilor de Sucuri de Fructe), SGF – International e.V. Sure – Globar – Fair (Asociatia pentru Autocontrol in Industria Sucurilor), EQCS – European Quality Control System for Juice and Nectars (Sistemul European de Control al Calitatii Sucurilor si Nectarurilor).

Ca parte a activitatilor legate de informare si de integrare a industriei, Asociatia organizeaza simpozioane internationale si scolarizari. O initiativa foarte importanta a membrilor KUPS in vederea bunului mers al afacerii este infiintarea Echipei de Monitorizare si Prognozare, cu scopul de a estima previziunile de recoltare si de a elabora rapoarte periodice, precum si de a urmari evolutia preturilor medii la nivelul de productie al preparatelor selectate, in principal, al sucurilor concentrate si de baut.

Citeste si:  Visul, un limbaj al subconstientului

Planul de actiune pentru mediu

Aderarea KUPS la „Intelegerea Voluntara pentru dezvoltarea sistemului de strangere si reciclare a deseurilor, ambalajelor din carton ale alimentelor sub forma fluida” are ca scop sustinerea dezvoltarii selective a strangerii si reciclarii deseurilor ambalajelor din carton ale alimentele sub forma fluida. Programul, cunoscut sub denumirea REKARTON, asigura fonduri suplimentare organizatiilor care iau parte la procesul de reciclare si educare a consumatorilor pe tema separarii ambalajelor din carton. Acest lucru inseamna pentru mediu reducerea cantitatii de deseuri in rampele de gunoi si, de asemenea, scaderea cererii de celuloza (prin urmare, reducerea taierii padurilor), inlocuind-o cu cantitatea care urmeaza sa fie recuperata.

Mai multe informatii despre Uniunea Nationala a Producatorilor de Sucuri le puteti gasi pe pagina web a Asociatiei www.kups.org.pl.

Agentia Pietei Agricole

Agentia Pietei Agricole a fost infiintata in iunie 1990 in scopul asigurarii unui echilibru intre cererea si oferta de produse din agricultura poloneza si participarea la procesul de creare a sigurantei alimentare a tarii si de ridicare a nivelului de trai din zonele rurale ale Poloniei. Aceasta misiune a Agentiei a ramas neschimbata si dupa aderarea Poloniei la structurile Uniunii Europene.

In anul 2001, APA a fost desemnata sa indeplineasca functia de agentie de plati, dupa aderarea Poloniei la Uniunea Europeana. In aprilie 2004, Agentia Pietei Agricole a primit acreditarea neconditionata si statutul de agentie de plati a UE, functie pe care o indeplineste eficient pana in prezent. Datorita acreditarii, care confirma indeplinirea de catre APA a cerintelor Comisiei Europene in ceea ce priveste agentiile comunitare de plati, la data de 1 mai 2004, data intrarii Poloniei in cadrul Uniunii Europene, Agentia a putut sa porneasca procesul de plata a fondurilor- administrate de catre APA- pentru realizarea mecanismelor Politicii Agricole Comune.

Citeste si:  Fumatul pasiv: Evita pericolele din aerul pe care il respiri

In prezent, APA administreaza mijloacele financiare provenite din fondurile UE, de la bugetul statului si din fondurile pentru promovarea produselor agro-alimentare. Activitatea sa in domeniul sprijinirii pietei produselor agro-alimentare vizeaza un numar de peste 20 de grupe de produse, administrand instrumentele si mecanismele de sustinere. De asemenea, in cadrul atributiilor legale, APA deruleaza activitati legate de promovare si informare privind produsele agro-alimentare, deruleaza analize de piata cu spectru larg si sprijina antreprenorii polonezi in ceea ce priveste comercializarea produselor proprii pe pietele din tarile terte.

Agentia Pietei Agricole se angajeaza, de asemenea, in programe educationale care promoveaza buna nutritie. Institutia s-a alaturat, printre altele, proiectului „Consumul fructelor la scoala”, care a fost lansat de catre Uniunea Europeana in anul scolar 2009/2010 in cadrul Politicii Agricole Comune. Acest proiect se adreseaza copiilor din clasele I – III din scolile primare iar principalul scop este de a promova un stil de viata sanatos in randul copiilor si cresterea gradului de constientizare a faptului ca elementul cel mai important al unei diete corespunzatoare este consumul de fructe si legume. In cadrul acestui program, elevii din scolile care s-au alaturat proiectului primesc fructe, legume si sucuri proaspete, APA administrȃnd, de asemenea, Fondul de Promovare a Fructelor si Legumelor. Acesta apartine unui grup format din 9 fonduri de promovare, a carui activitate este reglementata de Legea din 22 mai 2009 care se refera la fondurile de promovare a produselor agro-alimentare. Fondul de Promovare a Fructelor si Legumelor sprijina activitatile extinse, legate de fructe, legume si preparatele lor, mai ales activitati care informeaza asupra calitatii consumului de fructe si legume si promoveaza acest consum. Totodata, mijloacele financiare aleacestui Fond sunt destinate, printre altele, organizarii de targuril si expozitii, analizei pietiei si studiilor de cercetare, scolarizarilor pentru producatori si prelucratori, precum si activitatilor organizatiilor profesionale.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.