Michel Montignac – povestea unui nutritionist de geniu si a dietei sale

Pe 22 august 2010 s-a stins din viata, la Paris, Michel Montignac, primul nutritionist care si-a facut o faima de vedeta internationala. Intr-adevar, pentru multi dintre cei implicati din lumea modei, numele Montignac este la fel de important precum Chanel sau Versace, pentru ca este asociat unei revolutii. Numai ca, in cazul sau, revolutia n-a vizat croiala hainelor pentru femeile frumoase, ci felul in care acestea ar trebui sa-si controleze regimul alimentar pentru a se tine in forma. Si, oricat de ciudat ar parea, sunt inca multe staruri care vorbesc despre cartea lui Montignac „Mananc, deci slabesc” ca despre o Biblie a dietelor.

Montignac s-a nascut in 1944 si, ca si tatal lui, care era obez, a avut probleme de obezitate in copilarie. Dupa ce a studiat Stiintele Politice, Montignac s-a reprofilat si a ales sa lucreze in industria farmaceutica, devenind Cadru Superior – functie echivalenta cu cea de director. Astfel, Montignac s-a confruntat cu doua probleme: propria tendinta spre obezitate si faptul ca viata ocupata de om de afaceri nu-i permitea sa lupte cu kilogramele in plus prin metodele clasice: multa miscare si sport, regimuri alimentare stricte etc. Practic, el a inceput cercetarile in nutritie pentru a-si rezolva propriile probleme si asa a ajuns sa revolutioneze acest domeniu.

Citeste si:  Alocatia pentru copii

Principalul element de noutate adus de Montignac a fost „indicele glicemic”. Pentru prima data cineva a sustinut ca nu totalul de calorii pe care il ingeram zilnic este sursa cresterii in greutate, ci felul alimentelor si al nutrientilor. Mai precis, Montignac a spus ca motivul kilogramelor in plus este glucoza din alimente, cel mai ades intalnita sub forma zaharului, si a catalogat alimentele in functie de indicele glicemic, adica de proportia in care acestea contin zaharuri. Mai importanta a fost insa concluzia sa: poti slabi fara sa rabzi si fara sa-ti fie foame, cata vreme stii sa combini alimentele de asa maniera incat corpul sa aiba mereu capacitatea de a arde zaharurile inainte ca acestea sa se depuna.

Primul care a testat „metoda Montignac” a fost Michel Montignac insusi. In cateva luni de zile, el a slabit 15 kilograme. Apoi s-a hotarat sa impartaseasca si celorlalti secretul sau, publicand in 1986 cartea „Cum sa slabesti in timpul meselor de afaceri”. Cartea era in principal adresata oamenilor asemenea lui, prea ocupati ca sa aiba timp de diete, si explica felul in care sa-ti alegi mancarurile la restaurant pentru a slabi fara foame. Devenita best-seller, cartea a fost urmata imediat de de-acum celebra „Mananc, deci slabesc”, care a fost tradusa in peste 25 de limbi, publicata in peste 40 de tari si vanduta in peste 16 milioane de exemplare.

Citeste si:  Valsul lent dezvolta echilibrul si ajuta la coordonarea miscarilor

In „Mananc, deci slabesc”, Montignac detaliaza felul in care oamenii ar trebui sa combine alimentele pentru a reusi doua lucruri simultan: sa nu ajunga sa le fie foame si, totodata, sa piarda in greutate sau sa se mentina la greutatea optima. El a explicat ca dietele bazate pe infometare nu pot da rezultate decat pe terment scurt, corpul fiind tentat sa recupereze imediat kilogramele pierdute. Asa incat singura metoda corecta de a tine greutatea sub control este un regim alimentar permanent, bazat pe alegerea inteleapta a alimentelor.

De altfel, dieta Montignac are doua etape: doar prima etapa este cu adevarat o dieta mai aspra, care urmareste scaderea numarului de kilograme. Cea de-a doua etapa este mai mult un „lifestyle”, presupunand o atentie permanenta asupra regimului alimentar, insa fara infometare si fara a renunta la micile placeri ale papilelor gustative, oricare ar fi acelea.

Citeste si:  Depresia poate provoca slabirea sistemului imunitar

Principiile lui Montignac sunt, in esenta, urmatoarele: Trebuie sa mancati 3 mese/zi si sa nu consumati la aceeasi masa glucide si lipide (painea si carnea, de exemplu). Un regim alimentar bun presupune zilnic un gram de proteine pentru fiecare kilogram de greutate corporala, iar proteinele pot fi luate atat din carne, oua sau lapte cat si din legume si cereale. Fructele nu trebuie combinat nici cu glucidele, nici cu lipidele, ci trebuie consumate singure. Painea ar trebui sa fie numai neagra sau integrala, consumul de cartofi trebuie redus, zaharul si zaharina trebuie eliminate. In acelasi timp, fibrele alimentare (legume crude, fructe) sunt recomandate si nu trebuie consumate lichide in timpul mesei.

Desigur, mai multe detalii ale dietei Montignac, in functie de nevoile fiecaruia, se afla in cele peste 20 de carti sale. Trebuie sa stiti insa ca multe vedete au preluat ideile lui Montignac si au scris carti despre diete bazandu-se pe principiile sale nutritioniste, combinate cu propria lor experienta. Si sa mai spunem, inainte de a incheia, ca anul trecut Michel Montignac a vizitat si Bucurestiul, unde a tinut o conferinta despre principiile dietei disociate.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.