Paracetamolul poate creste riscul de astm, la adolescenti

Un nou studiu sugereaza ca folosirea substantei acetaminofen (substanta activa din paracetamol), chiar si doar o data pe luna, poate duce la dublarea riscului de astm la adolescenti, comparativ cu cei carora nu li se administreaza deloc aceasta substanta. Acetaminofenul sau Paracetamolul este un medicament care poate fi eliberat fara prescriptie medicala, fiind folosit gratie efectelor analgezice (de calmare a durerii) si antipiretice (de reducere a febrei).

„In cadrul studiului am identificat o legatura intre utilizarea acetaminofenului de catre adolescentii cu varsta de 13-14 ani si o crestere a riscului de aparitie a simptomelor astmatice”, a explicat coordonatorul studiului prof. dr. Richard Beasley, de la Institutul de Cercetare Medicala din Noua Zeelanda. Studiul a fost realizat in cadrul programului International Study of Asthma and Allergies in Childhood (ISAAC).

Citeste si:  Alimente bogate in magneziu

Ca parte a programului, doua chestionare scrise si un chestionar video au fost aplicate unui numar de 300.000 de adolescenti cu varsta de 13 si 14 ani, din 113 centre aflate in 50 de tari. Rolul chestionarelor a fost acela de a cuantifica administrarea de acetaminofen („deloc”, „mediu” – cel putin o administrare in ultimul an, sau „frecvent” – cel putin o administrare in ultima luna) si de a identifica simptome asociate astmului, eczemei si alergiilor.

Citeste si:  Dureri de sani

Astfel a fost remarcata o legatura semnificativa intre folosirea de acetaminofen si riscul de aparitie a astmului si eczemelor. In cazul utilizatorilor „medii” riscul de a se imbolnavi de astm era cu 43% mai mare, comparativ cu adolescentii care nu foloseau substanta, in timp ce la persoanele care folosisera acetaminofen cel putin odata in ultima luna riscul de astm era de 2.5 ori mai mare, comparativ cu grupul de control.

Citeste si:  Capcanele pozitiei la calculator: care sunt cele mai frecvente posturi defectuoase?

In mod similar, riscul de rinoconjunctivita (congestie nazala de cauza alergica) era cu 38% mai mare pentru utilizatorii „medii” si de 2.4 ori mai mare la adolescentii care luau frecvent paracetamol. In ceea ce priveste riscul de aparitie a eczemelor, riscul relativ inregistrat era cu 31%, respectiv cu 99%, mai mare.

Rezultatele complete ale studiului vor fi publicate pe website-ul American Thoracic Society si in American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.