Pasi pentru prevenirea sindromului burn-out

Oricât ar costa prevenirea, tot e mai ieftină decât rezolvarea unei probleme care s-a dezvoltat deja. De aceea, e indicat să tratăm sindromul de suprasolicitare profesională de la cele mai timpurii simptome ale sale. Iată paşii esenţiali în prevenire şi/sau tratament:

Recunoaşte simptomele de burn-out! Pentru aceasta ascultă-ţi corpul: durerile de cap, de spate, de mijloc, încordarea musculară, tensiunea globilor oculari, dureri de stomac, greaţa – pot fi semnale prin care corpul îţi transmite că e ceva prea mult – sau prea puţin – în munca sau în viaţa ta. Ai nevoie de echilibru în toate domeniile vieţii. Identifică-ţi factorii predispozanţi din lista de mai sus şi corectează-i (sau cel puţin atenuează-i) urmând recomandările noastre.

Stabileşte-ţi priorităţile: decide ce domeniu din viaţă e mai important pentru tine în acest moment al vieţii. Unde simţi că îţi lipseşte ceva: acasă, cu familia, în domeniul recreativ, în cel relaţional, în cel al perfecţionării profesionale sau în domeniul spiritual? Poate ai nevoie să faci ceva mai mult exerciţiu fizic? Poate pur şi simplu ai nevoie de mai multă odihnă! Nu mai amâna: a pretinde că nu ai timp să te odihneşti e ca şi cum ai spune că nu ai vreme să opreşti să pui benzină în maşină pentru că eşti prea ocupat cu condusul!

Citeste si:  Antioxidantii ar putea combate subfertilitatea masculina

Propune-ţi scopuri realiste: întoarce-te în timp la momentul când ţi-ai stabilit obiectivele pe care le urmezi acum. Poate erai prea tânăr, poate îţi lipseau anumite informaţii, poate aveai ceva prejudecăţi. Poate ai tras de tine prea mult şi efectele încep să se vadă în cearcănele de sub ochii tăi. Reconsideră-ţi scopurile în viaţă, adaptează-le realităţii. Aceasta nu înseamnă să cobori standardele, ci să devii rezonabil în ceea ce ceri de la tine.

Mai redu din orele de muncă: nu, nu te invităm la lene sau chiul, ci îţi recomandăm să-ţi prioritizezi sarcinile şi să le rezolvi pe rând. Aceasta îţi va conferi pe de o parte un sentiment de control asupra lor, iar pe de altă parte, îţi va scădea nivelul de stres. Acordă-ţi puţin timp pentru a realiza care este intervalul de timp dintr-o zi în care eşti cel mai eficient. Programează în această perioadă sarcinile cele mai dificile sau consumptive. Aminteşte-ţi să alternezi munca intensă cu pauze.

Citeste si:  Ia-ti tensiunea arteriala cu precizia unui medic! Acasa la tine.

Trimite-te la plimbare! Activitatea sportivă non-competitivă este o distracÅ£ie sănătoasă pentru o persoană suprasolicitată. Ea reduce efectele stresului în general ÅŸi nu trebuie să fie însoÅ£ită de efort. Un bun exemplu sunt plimbările. Sportul competitiv, ca tenisul sau fotbalul sunt indicate doar dacă ai o activitate rutinieră ÅŸi plictisitoare ÅŸi ai nevoie de ceva „antren”.

Acordă-ţi câteva clipe de răsfăţ: fă o listă cu câteva lucruri pe care le-ai putea face ca să te simţi răsfăţat şi aplică-le pe rând. Când ai făcut asta ultima dată? Demult? Atunci e cazul să recuperezi emoţiile pozitive pe care le-ai ratat astfel.

Deprinde relaxarea: relaxarea conferă o bunăstarea atât fizică, cât şi psihică. Aşează-te într-un fotoliu confortabil sau pe pat şi începe să relaxezi fiecare grupă musculară. Ai grijă să nu te strângă nici o curea şi nici un elastic şi descalţă-te. Inspiră profund, expiră lent. Poţi folosi şi tiparele respiratorii ale seninătăţii pe care le găseşti în articolul cu acelaşi nume din acest număr. Relaxarea îţi împrospătează energiile: 20 de minute de relaxare pot ţine locul unui somn profund de 2-3 ore.

TrezeÅŸte- te de dimineaţă: ÅŸi ca să ajungi departe, conform proverbului, dar ÅŸi pentru a-Å£i lăsa timp să-Å£i planifici ziua: nu doar activităţile, dar ÅŸi pentru a-Å£i „programa” o stare psihică stenică. Acordă-Å£i cinci minute pentru a vedea cu ochii minÅ£ii filmul zilei care urmează ÅŸi observă-te trăind ziua într-o stare de echilibru interior ÅŸi de bine. Adaugă un mic dejun sănătos pentru a preveni scăderea glicemiei. Acum, că ai avut grijă de tine, eÅŸti gata să ieÅŸi în lume.

Citeste si:  Obiceiul de a fuma in masina, periculos pentru copii

Ca să închei cu o glumă, reţine că slujba nu e cârciumă ca să stai până noaptea târziu şi nici biserică să mergi şi duminica. Cu alte cuvinte, planul profesional nu trebuie să ducă la uitare de sine şi nici la boală, din motive evidente. Nici tu, nici şeful tău nu vă doriţi ca tu să te îmbolnăveşti, aşa că e bine ca toate domeniile vieţii tale să fie în echilibru.

Vino 18-20 aprilie 2008, la Sala Palatului, pentru a participa la BODY MIND & SPIRIT FESTIVAL – cea mai completă manifestare dedicată unui stil de viaţă în care calitatea vieÅ£ii se celebrează pe toate planurile: trup, minte si suflet! Pentru detalii intră pe www.bodymindspiritfestival.ro


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.