Piramida alimentelor – echilibrul perfect

Daca vrei sa slabesti sau pur si simplu sa te mentii in forma fara nici un fel de regim propriu-zis, tine cont de piramida alimentara. Aceasta a fost creata de nutritionisti si reprezinta simbolul alimentatiei sanatoase si echilibrate.

Stim ca pe lumea aceasta exista o sumedenie de diete, unele dintre ele fiind printre cele mai traznite: dieta disociata, dieta pe baza de apa, dieta cu lamai, dieta cu pepene rosu, dieta cu ciorba de varza, dieta cu inghetata. Si lista ar putea continua. Insa cati dintre noi au fost capabili sa tina un asemenea regim destul de drastic? Indiferent ce cura de slabire ai adopta, te asigur ca aceasta nu poate fi tinuta la nesfarsit, iar atunci cand o vei termina, daca nu vrei sa te procopsesti cu efectul yo-yo, trebuie sa adopti un regim de viata echilibrat.

Tocmai la acest lucru serveste renumita piramida alimentara. Pentru a ne invata ce alimente pot fi consumate in cantitati mai mari si care trebuie consumate in cantitati mai mici. Cele ce stau la baza piramidei pot fi consumate mai des, iar cele din varf ocazional sau limitat. Balivernele cum ca anumite alimente ar trebui excluse sunt pure aberatii! Si asta pentru ca organismul uman are nevoie de toate substantele, iar unele dintre ele nu se gasesc decat in anumite alimente. Tocmai de aceea este bine sa le reduci consumul, insa nu trebuie sa renunti definitiv la ele.

Citeste si:  Venectaziile

O controversa o reprezinta insusi cazul vegetarienilor. Acestia nu consuma carne, insa sustin ca se hranesc cu anumite alimente care se apropie suficient de mult de compusii carnii. Aceste lucruri nu sunt adevarate! Carnea contine anumite proteine care nu se mai regasesc in nici un alt aliment! Iar corpul are nevoie de aceste proteine pentru a putea functiona corespunzator. Indiferent ce vor incerca ei sa demonstreze, stau drept marturie descoperirile medicale! Nu inseamna ca daca esti vegetarian vei trai mai putin. Insa, contrar scopului de a avea o viata sanatoasa, vor exista cu siguranta probleme de sanatate din cauza lipsei unor substante.

In piramida alimentara, exista sase grupe de alimente, iar fiecare aliment ar trebui sa fie prezent in dieta noastra direct proportional cu marimea sectiunii din care face parte.

Prima grupa

Aceasta pleaca din varful piramidei. Aici se regasesc grasimile, dulciurile si uleiurile. Sunt plasate aici tocmai pentru ca nu trebuie consumate foarte des. Insa, in nici un caz, nu trebuie excluse. Alaturi de unt si zahar, mai sunt incluse si biscuitii, prajiturile si bauturile dulci. Acestea ajuta la reglarea glicemiei, iar uleiurile sunt necesare pentru fixarea calciului in oase, au efecte antioxidante si previn bolile cardiovasculare.

A doua grupa

Este grupa carnurilor. Include atat carnea rosie, cea de pui, peste, cat si produsele din soia. Se regasesc insa si nucile, alunele si semintele. Aceste alimente au un continut crescut de fibre, proteine, calciu, fier si zinc. Ai voie sa consumi elemente din aceasta categorie de doua-trei ori pe zi. Carnea de peste contine, spre exemplu, acidul gras Omega 3. Acesta are propietati de neinlocuit. Este benefic in ceea ce priveste afectiunile inflamatorii intestinale, inflamatii ale pielii, ajuta vederea, ajuta sistemul nervos, cat si refacerea acestuia in urma unor traume. Previne boala Alzhaimer, insuficienta renala, ciroza hepatica si afectiunile respiratorii.

Citeste si:  Pentru a se infrana de la dulciuri, Alicia Silverstone apeleaza la ajutorul unui antrenor…canin!

A treia grupa

Aici sunt prezente produsele lactate.A cestea contin o cantitate mare de calciu, iar cele mai sanatoase sunt cele degresate pentru ca au mai putine grasimi saturate si pot fi consumate chiar si de patru ori pe zi. Ouale, spre exemplu, sunt si ele o sursa de Omega 3. Contin calciu care ajuta la formarea si intarirea oaselor si a dintilor. La fel si laptele.

A patra grupa

Este grupa fructelor. Indiferent ca vorbim de cele proapete sau conservate. Cele conservate au insa un continut mai mare de zahar, deci implicit si mai multe calorii. Fructele proaspete contin o cantitate mai mare de vitamina A si C si sunt mai sarace in grasimi si calorii. Tocmai din acest motiv, nutritionistii recomanda a fi consumate de cel putin patru ori pe zi.Sunt surse inepuizabile de vitamine, iar unele dintre ele au efecte diuretice, de detoxifiere, altele stabilizeaza glicemia si stimuleaza pancreasul. Exista fructe cu actiuni benefice asupra reumatismului si gutei.

Citeste si:  Persoanele varstnice care sforaie se imbolnavesc mai rar de inima

A cincea grupa

O reprezinta legumele care sunt foarte sarace in grasimi si in plus contin o cantitate mare de vitamine si fibre. Nutritionistii ne recomanda sa le consumam crude, pentru ca o mare parte a vitaminelor este distrusa prin fierbere. Trebuie sa mananci legume de trei pana la cinci ori pe zi. Au beneficii extraodinare datorita faptului ca sunt bogate in antioxidanti, care distrug radicalii liberi din organism.

A sasea grupa

Este baza piramidei si este grupa alimenelor care au un continut de amidon crescut. Aici gasim urmatoarele alimente: paine, cereale, orez, paste, cartofi. Din acest grup, trebuie consumate alimente cat mai des fata de orice grup al piramidei. Aproximativ o treime din dieta zilnica trebuie sa contina alimentele acestea. Contin carbohidrati si sunt importante pentru ca asigura energia organismului. De asemenea, contin minerale, vitamina B si fibre. Insa este bine de stiut ca anumiti carbohidrati, cum ar fi painea alba, nu sunt foarte sanatosi pentru ca trec printr-o drastica metoda de procesare.

Daca te-ai decis sa tii cont de aceasta dieta piramidala, ai grija sa nu depasesti pe parcursul unei zile numarul de portii recomandat fiecarei grupe.


5 Comentarii
  1. S-a schimbat piramida. Si-au pus americanii mintea la contributie su au reinventat-o.
    Cand s-a facut prima piramida s-au impartit papicile in 6 categorii, dar au uitat oamenii de atunci ca si in cadrul unei singure categorii sunt diferente. De exemplu, carbohidratii pe care i-au pus ei la baza nu sunt toti egali. Exista paine alba si paine de secara. Si painea de secara este la baza grupei de carbo, pe cand aia alba e in varful grupei de carbo.
    S-au mai complicat putin lucrurile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.