Prevenirea bolilor de inima: un obiectiv si acasa si la serviciu

Petrecem mare parte a timpului nostru la serviciu, indeplinand sarcinile si respectand termenele-limita, insa de putine ori ne gasim timp pentru a ne gandi la forta motoare care pune in miscare intregul sistem al corpului nostru – inima. Aceasta este premisa de la care a plecat editia de anul acesta a Zilei Mondiale a Inimii (26 septembrie), aducand in prim plan principalele strategii pentru promovarea sanatatii inimii, acasa si la serviciu.

Editia de anul acesta a Zilei Internationale a Inimii, desfasurata sub titlul de „Sanatate la locul de munca: Asuma-ti responsabilitatea pentru inima ta”, a facut apel la organizatii pentru a le reaminti de rolul pe care il pot juca in promovarea unor comportamente sanatoase in randul angajatilor, in vederea prevenirii bolilor de inima – cauza a 17.1 milioane de decese anual. Federatia Mondiala a Inimii (WHF) a cerut organizatiilor sa promoveze o cultura a sanatatii inimii, prin incurajarea dietelor sanatoasa, activitatii fizice si renuntarii la fumat.

Citeste si:  Farmaciile HelpNet: puncte de prim ajutor pentru persoanele afectate de temperaturile ridicate

Principalele strategii pe care le putem lua pentru a garanta sanatatea inimii sunt:

O dieta pentru inima, alcatuita din alimente sarace in grasimi trans, grasimi saturate, sare si zaharuri rafinate, dar bogata in fructe, legume, cereale integrale si nuci.
Miscarea – persoanele care duc o viata sedentara prezinta un risc crescut de boli cardiace, comparativ cu cele care au o activitate fizica moderata. Este important sa face exercitii cardio (mers vioi, inot, mers pe bicicleta, alergat) timp de cel putin 30 de minute pe zi.
Controlul hipertensiunii, element esential al riscului de a dezvolta boli cardiace. Cele mai eficiente metode de a tine sub control tensiunea arteriala sunt alimentatia, exercitiul fizic, controlul greutatii si urmarea tratamentului medicamentos recomandat de specialist.
Renuntarea la fumat. Fumatorii prezinta un risc de doua ori mai mare de a suferi un infarct miocardic, comparativ cu nefumatorii. Riscul este mai mare si in cazul fumatorilor pasivi (nefumatori expusi in diferite situatii fumului de tigara).
Controlul colesterolului. Riscul de a suferi de o boala cardio-vasculara creste direct proportional cu nivelul colestrolului total. Valorile recomandate sunt, pentru un adult sanatos, de 200 mg/dl – colesterol total, si mai mici de 130 mg/dl – colesterol LDL sau „rau”. Valorile colesterolului HDL sau „bun” sunt de peste 40 mg/dl (barbati) – 50 mg/dl (femei).
Controlul diabetului. Nediagnosticat sau netratat corespunzator, diabetul poate provoca leziuni cardiace ireversibile.
Pastrarea unei greutati normale. Supraponderalitatea si obezitate pun un stres suplimentar asupra inimii.
Gestionarea corecta a stresului. Stresul si accesele de furie cresc riscul de infarct miocardic si atac vascular cerebral, de aceea tehnicile de relaxare si de control al stresului reduc semnificativ riscul de boli cardiovasculare.

Citeste si:  Valsul lent dezvolta echilibrul si ajuta la coordonarea miscarilor

Acestor tehnci aflate la indemana fiecaruia dintre noi li se adauga programele de sanatate derulate de companii, pentru promovarea sanatatii inimii la locul de munca. Beneficiile companiilor se vor face vazute prin reducerea absenteismului si cresterea productivitatii in conditii de sanatate fizica si psihica a angajatilor. Principalele componente ale acestor programe sunt, in opinia specialistilor:

Citeste si:  Cresterea sanatoasa a copilului

Imbunatatirea starii de spirit a colectivului
Sublinierea importantei activitatii fizice zilnice si oferirea de programe de fitness
Programe pentru renuntarea la fumat
Cursuri de management al stresului si controlul furiei
Programe de gestionare a greutatii corporale
Ajustarea programului de lucru pentru a permite un echilibru intre viata profesionala si cea personala


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.