fbpx

Proclamatia durerii – pacientii din Romania isi cer drepturile

Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din Romania (C.O.P.A.C.) a prezentat „Proclamatia Durerii” – document elaborat in urma consultarii a 118 reprezentanti ai asociatiilor de pacienti, in numele a peste 4,5 milioane de pacienti, la incheierea lucrarilor Forumului National al Asociatiilor de Pacienti desfasurat intre 5-7 martie 2010 la Bucuresti. Acest document a fost facut public cu ocazia Zilei Europene a Pacientului, celebrata la data de 13 martie.

Prezenti pentru a sustine acest document elaborat in numele pacientilor din Romania au fost: prof. dr. Vlad Tica [in foto] – vicepresedinte Colegiul Medicilor din Romania, Dan Zaharescu – director executiv Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente, farm. Ioan Uivarosi – secretar Colegiul Farmacistilor din Romania, farm. Mihaela Pop – Patronatul Farmaceutic Brasov, Nicolae Vlad Popa – presedinte Asociatia Pacientilor cu Dizabilitati Musculo-Scheletice din Romania, Vasile Barbu – presedinte Asociatia Nationala pentru Protectia Pacientilor, farm. Ioana Cacoveanu – presedinte Patronatul Farmacistilor din Romania, Cristian Rosu – vicepresedinte COPAC si Cezar Irimia [in foto] – presedinte COPAC care a anuntat public Proclamatia Durerii.

Elaborata sub forma a 8 concluzii si 18 cerinte ale pacientilor, „Proclamatia durerii” trage un semnal de alarma pentru adoptarea in primul rand a unui sistem de sanatate centrat pe pacient, pe respectarea drepturilor pacientului, evitarea reexporturilor de medicamente, finantarea in interesul pacientului a sistemului de sanatate cu minim 6% din PIB si debirocratizarea sistemului de Sanatate, acestea fiind doar cateva din punctele Proclamatiei Durerii.

Citeste si:  Sanatatea unghiilor

In urma dezbaterilor care au avut loc in cele 3 zile ale Forumului National al Asociatiilor de Pacienti, reprezentantii celor 118 asociatii de pacienti participante au luat act de:

Criza grava cu care se confrunta sistemul de sanatate din Romania;
Bugetul insuficient alocat sanatatii;
Lipsa de transparenta a autoritatilor in ceea ce priveste constructia si alocarea bugetului sanatatii;
Excluderea participarii organizatiilor de pacienti in elaborarea unei strategii privind sistemul public de sanatate;
Lipsa de sustinere a autoritatilor decidente fata de pacientii care au nevoie de unele medicamente „salvatoare de vieti” intrate in protocoalele de tratament, dar care nu se gasesc in tara;
Nerespectarea in multe cazuri a Legii Legea privind Drepturile pacientului dar si faptul ca aceasta este depasita comparativ cu reglementarile de la nivel european;
Politizarea institutiilor de sanatate, factor care perturba activitatea in sistemul sanitar;
Disfunctionalitatile existente in derularea tuturor programelor de sanatate care pun in pericol viata pacientilor.

Citeste si:  Copiii agresivi si lipsa emotiilor

Ca urmare reprezentantii asociatiilor de pacienti au formulat 18 cerinte, menite sa inlesneasca accesul pacientilor cronice la medicamente, precum si sa garanteze respectarea drepturilor acestora:

Sistem de sanatate centrat pe pacient cu:

– participarea cu drepturi depline a organizatiilor reprezentative ale pacientilor in luarea deciziilor care ii privesc pe acestia atat la nivel central cat si local;

– prezenta obligatorie a reprezentantilor asociatiilor de pacienti in toate comisiile de sanatate, atat la nivelul MS cit si la nivelul CNAS, pozitia acestora fiind una de care sa se tina cont.

Respectarea drepturilor pacientului:

– ratificarea Cartei europene a drepturilor pacientului si a Cartei drepturilor copiilor in spital;

– actualizarea Legii drepturilor pacientului conform Cartei europene a drepturilor pacientului si includerea in aceasta a unor sanctiuni pentru nerespectarea prevederilor ei.

Finantarea in interesul pacientului a sistemului de sanatate cu minim 6% din PIB, conform directivelor europene.
Contract individual de asigurari de sanatate si garantarea ca sumele colectate ajung integral la CNAS.
La conceperea Contractului Cadru sa se tina cont de punctul de vedere al reprezentantilor organizatiilor de pacienti.
Managementul in sistemul sanitar sa fie asigurat numai in baza unor criterii de competenta si performanta.
Elaborarea unei strategii coerente si consecvente a sistemului public de sanatate, cu participarea directa a reprezentantilor asociatiilor de pacienti.
Afisarea pe site-ul CNAS trimestrial a situatiei financiare si consultarea cu asociatiile in ceea ce priveste realocarea acestor fonduri.
Consultarea cu asociatiile de pacienti in ceea ce priveste introducerea medicamentelor pe programele de sanatate si oferirea de justificari pentru fiecare medicament introdus sau scos de pe un program.
Evitarea reexporturilor de medicamente in situatia in care necesarul Romaniei nu este acoperit.
Recunoasterea utilitatii publice a asociatiilor de pacienti si sprijinirea financiara a activitatii acestora de catre autoritati.
Debirocratizarea sistemului prin desfiintarea comisiilor de aprobare a tratamentelor de la nivelul CNAS si MSP si eliminarea listelor de asteptare.
Infiintarea de programe nationale pe patologiile cronice care nu beneficiaza de acestea.
Adoptarea ghidurilor de diagnostic si tratament pentru toate patologiile.
Neaplicarea coplatii in cazul pacientilor cu afectiuni cronice.
Infiintarea unor centre noi de transplant si dezvoltarea celor existente.
Initierea Registrelor de pacienti, pentru patologiile cronice care nu au dezvoltate aceste sisteme de raportare.
Infiintarea Consiliului pentru Protectia Drepturilor Pacientului.

Citeste si:  Iaurturile neindulcite artificial sunt mai bune
Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.