Renunta la fumat!

Cat de mult rau iti fac tigarile si cat de mari sunt beneficiile renuntarii la fumat, nu mai are rost sa explicam. Ajunge sa spunem ca decizia de a renunta la fumat este una dintre cele mai bune pe care ai putea sa le iei. Problema e ca de la a lua o decizie pana la a o respecta, e cale lunga si anevoioasa, mai ales cand ti-ai pus in gand sa renunti la un obicei si la o substanta ce creeaza dependenta.
Daca nu te poti hotari care metoda este mai eficienta pentru tine, gandeste-te la urmatoarele strategii. Chiar daca n-o gasesti din prima pe cea potrivita, nu e nicio problema, Poti sa incerci din nou pana cand reusesti.

Fa o lista

Gandeste-te care sunt motivele pentru care vrei sa te lasi de fumat. Vrei sa scapi de mirosul de tutun? Vrei sa-ti reduci riscul de face un infarct sau boli pulmonare? Vrei sa ai mai multa energie? Vrei sa dai un exemplu bun copiilor tai? Te-ai saturat sa cheltui bani pe tigari? Oricare ar fi motivele tale, ia o foaie de hartie si scrie-le pe toate. Pune aceasta lista intr-un loc vizibil si oricand simti nevoia sa-ti aprinzi o tigara, uita-te la lista pentru a-ti aminti de ce ai luat hotararea.

Cere ajutorul

Spune tuturor ca vrei sa te lasi de fumat si convinge-i pe fumatorii din casa sa incerce odata cu tine. Iti va fi mult mai usor sa renunti daca nu fumeaza nimeni in jurul tau si, in plus, este si in avantajul lor. Un grup de sprijin ti-ar fi de ajutor, insa, din pacate, la noi in tara, este greu, daca nu imposibil, sa gasesti asa ceva. Poti sa iti gasesti parteneri online, pe forum-uri, sau – de ce nu ? – poti sa „infiintezi” propriul grup de suport format din colegii sau prietenii care trec prin aceeasi incercare. Specialistii in dependenta de tutun sunt si ei rari in Romania. Un centru de consiliere pentru renuntarea la fumat functioneaza pe langa Institutul de Pneumologie Marius Nasta (Tel verde : 0800878673, disponibil numai pentru retelele te telefonie fixa). Specialistii institutului te pot ajuta sa gasesti motivele pentru care trebuie sa te lasi, iti pot sugera mici trucuri prin care sa pacalesti nevoia de a fuma, iti pot prescrie medicamente pentru tratamentul sindromului de sevraj. Insa nimeni nu poate sa ia o decizie in locul tau. Trebuie sa vrei tu insati sa renunti la tigari.

Citeste si:  Stresul favorizeaza aparitia cancerului

Ia-o incet

Desi se poate renunta la fumat dintr-o data, este mai greu, iar sansele de reusita sunt mai mici. Vorba aceea, „incet dar sigur”, este valabila si daca vrei sa te lasi de tigari. Amana putin momentul in care fumezi prima tigara a zilei, tine-ti pachetul de tigari intr-un loc greu accesibil, fumeaza numai jumatate din tigara in loc sa o fumezi pe toata, inlocuieste o tigara din doua cu un fruct sau o bomboana sau inlocuieste pauza de tigara cu o plimbare usoara. Cand ai reusit sa reduci drastic numarul tigarilor, atunci poti sa-ti alegi o data la care sa te lasi de tot. Va fi mult mai usor.

Evita situatiile in care fumezi

Gandeste-te care sunt situatiile in care fumezi mai mult: la un suc cu prietenii, in vizita, cand esti stresata, cand te plictisesti, etc, apoi evita aceste situatii. In loc sa mergi la o cafea cu prietenele, invita-le la un muzeu, la teatru sau in alte locuri unde fumatul este interzis. Acasa, gaseste-ti mereu o ocupatie ca sa nu mai ai timp sa te plictisesti, iar daca mergi in vizita la cineva, ia cu tine niste fructe cu care sa iti tii mainile si gura ocupate.

Citeste si:  S-a deschis Centrul Regional Bucuresti-Ilfov pentru persoane diagnosticate cu cancer

Poate fi de ajutor sa inlocuiesti vechile obiceiuri cu altele noi, care nu vor mai fi asociate cu fumatul. Cand termini de mancat, ridica-te imediat de la masa. Cand esti in masina, mesteca o guma. Bea apa sau suc in loc de cafea. Cand vorbesti la telefon, fa cativa pasi in loc sa te asezi in fotoliu. Si exemplele pot continua.

Incearca un medicament

Pe langa obisnuinta de a avea o tigara in mana, un impediment pentru tine poate fi si dependenta de nicotina care va da sindromul de sevraj. In acest caz, te pot ajuta produsele cu nicotina: plasturi, guma de mestecat, pastile, spray-uri nazale. Nu trebuie insa sa te bazezi foarte mult pe aceste produse. Ele pot lupta cu dependenta de nicotina, dar nu iti pot modifica obiceiurile. Parerile sunt impartite in legatura cu plasturii si guma cu nicotina, cele mai folosite dintre aceste produse. Chiar daca la nivel chimic ele nu au niciun efect, poate sa te ajute simplul gand ca le folosesti.

Nu ceda ispitei

Nevoia de nicotina ar trebui sa dispara in cateva minute daca nu o bagi in seama. Important e sa rezisti pana dispare. Intre timp, poti sa iti gasesti de lucru. Mesteca o guma, o bomboana, mananca un fruct, tine in gura o scobitoare, fa o plimbare, suna un prieten. Orice metoda de a-ti distrage atentia este buna. Nu incerca sa trisezi spunandu-ti ca o singura tigara nu-i mare lucru. Chiar si o singura tigara poate sa te aduca inapoi de unde ai plecat.

Relaxeaza-te

Probabil ai observat deja ca stresul iti mareste dorinta de a fuma. Asa cum am spus, stresul este unul dintre acei factori pe care trebuie sa-i elimini. In primul rand, nu incerca sa te lasi cand stii ca urmeaza o perioada mai dificila, pentru ca sansele sunt minime. In al doilea rand, incearca sa te relaxezi in fiecare zi. Nu lasa prea multe sarcini sa se adune, ia o pauza cand simti nevoia, chiar daca nu fumezi in acest timp, asculta putina muzica, fa cativa pasi, fa o baie calda, orice care te relaxeaza.

Citeste si:  Pancreate - primul tratament in medicina regenerativa pentru diabet

Ofera-ti o recompensa

Cu banii pe care i-ai fi cheltuit pe tigari, ofera-ti o mica recompensa. Dimineata, in drum spre birou, in loc sa-ti iei un pachet de tigari ia-ti o pereche de cercei, un lac de unghii, un gloss, o revista, orice iti place. Asa vei vedea din prima rezultatele renuntarii la fumat: mai multi bani pentru lucruri care iti plac. Stabileste o perioada de timp dupa care primesti un cadou mai consistent : dupa o saptamana, mergi la coafor, dupa o luna, iti iei o pereche de pantofi, dupa trei luni, mergi in vacanta, etc.

Invata din greseli

Foarte putine persoane reusesc sa se lasa din prima. Fie ca fumezi o singura tigara sau te intorci complet la vechile obiceiuri, nu te da batuta. Gandeste-te ce a mers rau si trage invatamintele potrivite. Daca te-ai lasat brusc, e clar ca data viitoare trebuie sa incerci treptat, daca ai stat in preajma fumatorilor, e clar ca de acum va trebui sa-i eviti. Daca ai stabilit unde a fost greseala, asteapta cateva zile, apoi incearca din nou, facand schimbarile necesare.
Nimeni nu a zis ca e usor sa te lasi de fumat. Din contra, fii sigura ca e foarte greu. Aminteste-ti toate micile amanunte, inarmeaza-te cu rabdare, vointa si perseverenta si pana la urma vei reusi. Trebuie doar sa vrei cu adevarat.


11 Comentarii
  1. Fumez de 10 ani, adica fumam..m-am lasat de fumat de o luna si doua saptamani…sarbatoresc fiecare miercuri pentru ca a mai trecut o saptamana. Pana acum m-am mai lasat de cateva ori, dar recordul fusese de 3 saptamani..SE POATE!! e greu..imi doresc sa fumez in fiecare zi..si imi spun prieteni care s-au lasat de 5 ani ca pofta si dorinta nu va disparea niciodata. Am doua ponturi …la mine chiar au tinut..cand vrei sa fumezi(simti in piept durerea aia) :
    1. trage tare aer in piept si tine-l cat poti de mult, dorinta trece
    2. bea ceva lichid..dar nu o gurita, bea mut lichid..dorinta trece

    Cel mai greu este cand iesi la o bere, doua cu prietenii… in primele 2 saptamani cand ieseam la bere..ei beau doua, eu beam 4…in acelasi timp.. la n moment dat am crezut ca voi deveni alcoolica doar ca sa ma las de fumat..ca doar toti stim de suma viciilor care e tot timpul aceeasi :). dar trece dupa primele 3 saptamani si e ok

    p.s. nu simt ca mi s-a ameliorat sanatatea, nu simt ca am mai multa energie si nici conditia fizica nu cred ca s-a ameliorat….dar simt ca nu mai miros urat(si e adevarat ..mi se pare acum ca fumatorii au un miros groaznic..pe care daca l-ar simti s-ar simti dezgustati) si ca respir putin mai bine

    Bafta mare!

  2. Si eu am 16 ani si fumez, si daca as vrea sa ma las as putea dar nu vreau. Chestia e ca foarte foarte multi tineri fumeaza in ziua de azi, cel putin la mine in clasa fumeaza mai multi de jumatate. Si cum se zice…daca nu fumezi nu esti la moda. Deci ca sa fii in pas cu ceilalti sa nu fii exclus din gasca trebuie sa fumezi chiar daca nu e sanatos.

  3. Da… sunt un om foarte stresat si de aceea fumez ingrozitor de mult. Problema e ca in ultimul timp am inceput sa am palpitatii, inima se lupta sa pompeze sange si cum nu primeste suficient oxigen… simt ca incepe sa se autodistruga incet dar sigur. Am 21 de ani si cred ca, daca o sa continui in acest ritm, pe la 30 deja ma voi confrunta cu probleme grave de sanatate. In plus, cu cei aproape 200 lei pe care ii arunc lunar pe tigari as putea sa-mi platesc o rata la banca pentru motocicleta. Sa nu uitam ca eficienta profesionala, rezistenta la stres si multe altele se leaga strans de sanatatea noastra; ca sa avem bani pentru noi si pentru micile capricii care ne coloreaza viata, trebuie sa fim eficienti la locul de munca, sa devenim indispensabili, sa ajungem intr-un post cat mai inalt si cat mai bine platit. Nu trebiue sa abandonam aceasta lupta pentru ca brusc, cand ne e lumea mai draga, ne lasa mecanismele interne datorita unei intretineri dezastruase. Sunt un milion de motive pentru care ar trebui sa ne lasam de fumat, sper sa ma alatur cat de curand nefumatorilor si sa beneficiez din plin de aerul curat. Sanatate multa!

  4. am 19 ani si fumez de la 14 d fapt fumam ajunsesem la 2 pachete pe zi iar cand mergeam in disco sau la vreo bauta cu prietenii fumam tigara de la tigara ajungand chiar la 3 pachete pe zi.evident am incercat sa ma las pentru ca ma simteam rau am incercat metoda vointei un esec total normal pt ca metoda vointei te face sa ai sentimentul ca renunti la ceva ca te sacrifici dar nu renunti la nimic nu sacrifici nimic pur si simplu te lasi de fumat cat fumezi sacrifici ceva iti sacrifici sanatatea banii.am incercat plasturi nicorette, guma cu nicotina nici astea nu au mers pt ca ii dadeam organismului nicotina pe cand eu trebuia sa incetez sa-l mai intoxic.nicotina iese imediat din organism de unde si dorinta de a fuma o tigara la doar cateva minute dupa ce ai stins alta.atata timp cat ii dai organismului nicotina el o sa-ti ceara in continuare.anyway am 4 zile de cand nu mai fumez da stiu e putin dar ideea e ca nu numai k nu am tras nici un fum ci ca din a 3-a zi nici macar nu am mai simtit dorinta sa fumez.nu mai simt acel gol in stomac ma mai gandesc la tigara dar nu-mi doresc sa fumez una.cum am facut-o?! o carte da stiu la fel am reactionat si eu cum sa t faca o carte sa nu mai fumezi?! dar am citit-o si chiar am reusit . cartea se cheama \”in sfarsit nefumator\” si e scrisa de allen sau alan (nu mai stiu exact) carr eu am citit-o online apare pe oo groaza de site-uri iar de cumparat nu stiu daca mai este dar daca este costa super putin.sper sa va ajute good luck 😀

  5. Am incercat de mai multe ori …..Acum o luna chiar am reusit o zi intreaga fara…….Astazi iar am reusit, si fara macar sa ma tenteze…..m-am inbolnavit si poate de asta
    Ar fi tare bun un forum care sa aibe un grup de sustinere! Nu stiti exista asa ceva?

  6. Allen Carr – In sfarsit nefumator. Cautati-o si cititi-o. E mult mai simplu dupa aceea, fara liste de motive, fara grup de sprijin, fara bombonele, fara nevoia de recompense si mai ales fara sevraj.

  7. Brusc ! daca incerci sa te lasi incet dar sigur , nu te vei lasa niciodata , apoi vei simti si chinul abstinentei , cu cat se pierde nicotina din corp cu atat cresc sansele de a te lasa de fumat ! , Te lasi cu fiecare tigara care o stingi ! Va recomand cu caldura o carte scrisa de Allen Carr \’in sfarsit nefumator ; ) succes !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.