Sa intelegem autismul: de la primele semne la terapie

Tulburarile de Spectru Autist (TSA) au devenit in ultimii 10 ani un subiect de larg interes, atat pentru clinicienii si cercetatorii in domeniu, cat si pentru publicul larg din cauza cresterii prevalentei si incidentei. In prezent exista peste 30.000 de persoane cu autism in Romania si aproximativ 3.900 de copii cu autism sunt inregistrati oficial in Romania. Ultimele progrese in domeniul autismului au fost dezbatute de specialisti si parinti in cadrul Conferintei Nationale „Terapii si interventii in autism” – organizate la inceputul lunii aprilie 2011, la Bucuresti.

Conform experientei medicilor, tulburarile de spectru autist devin evidente dupa varsta 12 luni, dar parintii incep sa le observe la varsta de aproximativ 1,6 ani si ajung la specialist abia cand copilul are peste 2 ani. Parintii trebuie sa fie foarte atenti la semnele precoce si sa apeleze la specialisti cat pe repede pentru diagnostic.

Primele semne ale autismului sunt legate de: semnalizarea anormala a senzatiei de foame (nu ii e foame sau nu are pofta, refuza alimentele noi, selecteaza mancarea excesiv dupa textura si tip), somnul modificat (somn agitat, treziri nocturne, somn „in reprize”), jocul „cucu bau” (absent sau foarte greu de obtinut la copilul cu TSA, lipsa acestui joc este cel mai precoce semn pentru TSA, dar in general jocul este stereotip si sarac), curiozitatea scazuta (nu au dorinta de a explora fata mamei in perioada 3-6 luni), seriozitatea excesiva (nu participa la jocurile cu parintii, nu zambesc persoanelor cunoscute), netransmiterea nonverbala a dorintei de a fi luat in brate, reactia inexistenta cand sunt strigati pe nume, nerealizarea contactui vizual, intarzierea/deficitul in dezvoltarea limbajului.

Citeste si:  De ce romanii nu cer ajutor de la psiholog?

Conditiile in care se ajunge la stabilirea diagnosticului de autism sunt foarte diferite, in functie de forma clinica si de modul in care ea debuteaza. Prezenta comorbiditatilor ingreuneaza diagnosticul si tratamentul. Manifestarile din spectrul autism sunt deseori insotite de ADHD (la 50-80% din cazuri), epilepsie (la 6,5-10-15% din cazuri), iar cand este vorba de un autism asociat altor manifestari, acestea vor fi in general recunoscute primele. Studiile arata ca prin diagnosticul precoce si interventia precoce (complementara, farmacologica si compotamentala) cresc sansele copilului de a avea o evolutie favorabila.

Dupa aflarea diagnosticului, parintii trebuie sa se informeze despre fiecare forma de terapie, luand in considerare mai multe aspecte: resursele financiare de care dispun, timpul pe care il pot aloca terapiei, nevoile copilului, obiectivele pe care le doresc atinse prin terapie, centrele care exista; lucrul cu o echipa interdisciplinara, calitatea interactiunii dintre copil-parinte-terapeut. Atunci cand terapia nu poate fi realizata de catre specialisti, responsabilitatea terapiei si educatiei copilului ramane in familie. Chiar si in situatia cand copilul este dus la terapie, familia completeaza numarul de ore, respectand principiile terapeutice si incearcand sa mentina abilitatile dobandite prin terapie.

Modalitati de interventie la persoanele cu autism

In cadrul Conferintei Nationale „Terapii si interventii in autism” au fost prezentate 3 modalitati de interventie la persoanele cu autism folosite si in Romania: ABA (Applied Behavioral Analysis), TEACCH (Treatment and Education of Autistic and other Communication-Handicapped Children), PECS (Picture Exchange Communication Systems).

Citeste si:  Ingrijire copil

Detalii despre Programul TEACCH au fost prezentate specialistilor si parintilor prezenti de catre psihologul Iulia Pantazi, in cadrul aceleiasi manifestari. Astazi aceasta metoda este folosita in multe scoli publice din SUA si reprezinta curricula nationala in scolile speciale. Obiectivele acestui program: integrarea copiilor intr-un grup omogen (aceasi varsta si aceleasi abilitati), constientizarea prezentei in colectivitatea clasei si prezenta in timp (numele sau, al colegilor si al profesorilor, anotimpul/luna/ziua/data si cum este vremea afara), invatarea conceptului de „GATA”, „regulile clasei” si joaca sociala.

Analiza comportamentala aplicata (ABA) este o stiinta a comportamentului uman, o tehnica prin care se evalueaza mediul in care traieste o persoana, apoi se fac anumite schimbari cu scopul de a produce imbunatatiri semnificative in comportamentul uman, in sensul adaptarii acestuia la cerintele mediului social. Un program eficient de terapie ABA, cu rezultate bune trebuie sa cuprinda un numar de minim 20 pana la 40 de ore de terapie pe saptamana.

O alta metoda prezentata la Conferinta a fost PECS – un sistem de comunicare bazat pe imagini, special pentru copiii care nu au dobandit sistemul verbal de comunicare. Copiii care ating varsta de 4-5 ani si nu pot sa vorbeasca au nevoie sa fie ajutati sa comunice, iar prin acest sistem se pun la dispozitia copilului imagini care contin lucrurile de care copilul ar putea avea nevoie: apa, mancare, dulciuri, jucarii, toaleta, „vreau pauza”, „mi-e somn”, „vreau la plimbare”, „ma doare ceva”. Copilul este invatat ce inseamna fiecare imagine si cum o poate folosi pentru a primi ceea ce doreste.

Citeste si:  Protejeaza-ti ochii de efectele nocive ale calculatorului

Potrivit psih. Anca Dumitrescu, singurul psiholog din Romania acreditat BCBA, succesul in terapia persoanelor cu autism depinde de 4 factori majori: varsta la intrarea in program; potentialul (nivelul cognitiv, stabilitatea atentiei, capacitatea de intelegere), gradul de implicare al familiei; profesionalismul si experienta echipei de terapeuti, la care se mai adauga respectarea unui program constant si selectarea metodelor de terapie sau imbinarea acestora. Este important ca terapia sa nu se desfasoare in reprize, specialistii sfatuiesc parintii sa nu ia pauze in primul an de terapie, sa continue stimularea si interventia pe comportamentele neadecvate si in afara programului de terapie si in weekend! Nu exista o terapie predefinita pentru toti copiii cu autism. Terapia se aplica individual pentru fiecare copil in parte, in functie de stimulii la care raspunde.

Sursa: Conferinta Nationala „Terapii si interventii in autism”, organizata cu prilejul Zilei Internationale de Constientizare a Autismului, de catre Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism impreuna cu Asociatia Nationala pentru Copii si Adulti cu Autism din Romania si compania Houston NPA, in perioada 1-2 aprilie, la Bucuresti


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.