Sarea, la fel de periculoasa ca tutunul

Vechea zicala cu sarea in bucate este, astazi, mai valabila ca oricand. Fara sare, orice mancare este fada. Sarea da gust alimentelor pe care le consumam si, in plus, este esentiala pentru functionarea corpului uman. Pe de alta parte, nici consumul excesiv nu face deloc bine, desi este la ordinea zilei.

Organizatiile modiale axate pe sanatate si medicina au anuntat ca, in toate tarile dezvoltate, se consuma sare in exces, un obicei care este la fel de periculos ca fumatul, alcoolismul, sedentarismul sau obezitatea.

Sarea este un mineral des intalnit, cunoscuta si sub numele stiintific, clorura de sodiu. Din sare, sodiul este cel care ne intereseaza, caci corpul uman are nevoie de el pentru a functiona. Sodiul ajuta la mentinerea unei concentratii corecte a fluidelor corporale, joaca un rol important in transmiterea impulsurilor electrice catre terminatiile nervoase si contribuie la absorbtia nutrientilor in celule.

Asadar, este o substanta necesara organismului nostru. Vestea proasta este ca nici excesele nu ne fac bine. La adulti, excesul de sodiu face ca organismul sa retina prea multa apa, asa incat creste volumul fluidelor corporale. Multi specialisti (dar nu toti) considera ca acest proces duce la hipertensiune arteriala, care, la randul ei, duce la boli coronariene si accidente vasculare cerebrale. Acestea se explica prin faptul ca inima, respectiv creierul trebuie sa suporte o cantitate mai mare de lichide.

Citeste si:  Ce mancam si in ce cantitate (partea I)

Pe de alta parte, hipertensiunea, bolile de inima si accidentele vasculare pot avea mai multe cauze si unii specialisti nu considera ca sarea ar fi in vreun fel vinovata.

In mod normal, un adult poate sa elimine excesul de sodiu din sange, prin urina. Dar, pentru asta, are nevoie de rinichi sanatosi. Exact asta le lipseste sugarilor. Corpul lor nu poate sa proceseze o cantitate prea mare de sodiu, pentru ca rinichii nu sunt complet dezvoltati. Tocmai de aceea, bebelusii pana in patru luni nu trebuie sa primeasca mancare pentru adulti, bogata in sare, altfel excesul de sodiu se acumuleaza si duce la insuficienta renala, hepatica si probleme cerebrale. Mancarea pentru sugari trebuie sa contina cantitati foarte mici de sare, iar daca primesc mancare pentru adulti, ea trebuie sa fie proaspata, facuta in casa.

Citeste si:  Aer sanatos pentru copilul tau

Specialistii recomanda sa nu consumam mai mult de 6 grame sare pe zi, adica putin mai mult de o lingurita). Totusi, media, in tarile dezvoltate, este de 9-10 grame pe zi. Daca am reusi sa ne limitam la cele 6 grame recomandate, am putea preveni cateva sute de mii de infarcturi si accidente cerebrale pe an. Din pacate, nu e chiar atat de usor pe cat am crede.

Se estimeaza ca 80% din sarea pe care o consumam vine din alimentele procesate (mezeluri, conserve, paine, etc.). Totusi, studiile au aratat ca oamenii nu pot face diferenta intre un produs din carne bogat in sare si unul mai sarac. Sarea este adaugata in alimentele procesate si pentru gust, dar si pentru a ajuta la conservare. Sodiul este prezent si in aditivi alimentari, precum bicarbonatul de sodiu sau monosodiu glutamat (E 621).
In mod natural, sodiul se gaseste in foarte putine alimente, de exemplu, in oua si peste.

Sarea pe care o adaugam in mancare, fie la gatit, fie in farfurie, nu depaseste 10-15% din consumul zilnic. Asadar, problema nu este aici, in cele 2-3 grame de sare pe care le adaugam noi in mancare, ci cantitatile mari de sare care fac parte din compozitia alimentelor procesate.

Citeste si:  Bebelusii pot face diferenta intre prieteni si dusmani inca de la sase luni

Ce avem de facut pentru a ne pastra sanatatea? In primul rand, sa limitam, pe cat posibil consumul de sare de masa, adica sa nu adaugam sare in mancarea deja gatita. Insa asta nu e de ajuns, pentru ca asa cum am vazut, nu aici este problema.

Singura solutie cu adevarat eficienta este sa citim cu atentie etichetele mezelurilor, conservelor si ale altor alimente procesate. Citirea etichetelor poate sa fie greoaie daca nu ai cunostinte de biochimie. Ele dau, de obicei, continutul in sodiu al produsului, si nu pe cel de sare. Pentru a calcula cantitatea de sare, trebuie inmultit continutul de sodiu cu 2,5.

Evident, ideal ar fi sa renuntam complet la orice tip de aliment procesat, in favoarea celor proaspete sau pregatite in casa. In special, legumele si fructele proaspete pot fi utile pentru ca ele contin potasiu, substanta care echilibreaza efectul sodiului in corp.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.