Sase mituri despre somn

Ca un somn este absolut necesar pentru sanatate, o stim cu totii. Problema este ce inseamna un somn bun. Cate ore pe noapte trebuie sa dormim? Ce se intampla daca dormim mai putin? Putem sa recuperam somnul pierdut? Vom raspunde la aceste intrebari analizand cele mai frecvente mituri despre somn.

Toata lumea trebuie sa doarma opt ore pe noapte.

Nu e musai sa dormi opt ore sau noua ore sau zece ore. Fiecare persoana are nevoile sale si vei sti ca ai dormit suficient atunci cand nu ti se inchid ochii spre dupa-amiza, la birou. Urmareste cum te simti dupa un anumit numar de ore dormite si vei putea sa-ti dai seama care e intervalul perfect pentru tine.

Cu cat dormi mai mult, cu atat esti mai sanatos.

Gresit! Studiile au aratat ca cei care dorm mai mult au o speranta de viata mai redusa. Nu se stie daca somnul prea mult este responsabil pentru sanatatea subreda sau este doar o consecinta a acesteia. Cel mai probabil, a doua varianta. Persoanele care sufera de apnee in somn, de depresie sau diabet dorm mai mult. Daca te confrunti cu o stare permanenta de somnolenta, consulta medicul.

Citeste si:  Parazitozele digestive

Unii oamenii pot sa doarma numai patru ore pe noapte.

Margaret Thatcher si Madonna sunt doua dintre persoanele faimoase care dorm putin. Dar probabil ca acest lucru nu le face atat de bine pe cat s-ar crede. Unii pur si simplu nu-si dau seama cat le e de somn caci consuma cafea, cola sau energizante. In lipsa lor, si-ar da seama ca sunt epuizati. Somnul insuficient dauneaza sanatatii, dar si imaginii: creierul numai poate functiona la capacitate maxima, deci nu mai dai randament la locul de munca, sistemul imunitar slabeste si te imbolnavesti mai usor, iar kilogramele se aduna mai repede ca niciodata. Femeile care nu dorm bine au mai multe sanse sa acumuleze kilograme, chiar daca nu-si schimba alimentatia. Ca sa nu mai spunem cat de periculoasa este lipsa somnului pentru soferi…

Citeste si:  Astenia de primavara - remedii

Daca te trezesti noaptea inseamna ca vei fi obosit toata ziua.

Nu neaparat. Ar putea fi vorba de ciclul natural al oeganismului. Sunt multe animale care dorm asa si chiar se pare ca stramosii nostri se trezeau noaptea adeseori. Bineinteles, depinde de ce te trezesti noaptea. Daca de vina sunt zgomotele din jur, nu mai poate fi vorba de ciclul natural al corpului.

Daca suferi de insomnie, ai nevoie de somnifere.

Aceste medicamente sunt facute pentru a trata insomnia pe termen scurt. Daca problema ta are o cauza cunoscuta, care se va rezolva in curand (de exemplu o problema care te stereseaza pe moment), probabil ca medicul iti va da somnifere. Daca nu ai niciun motiv de stres, medicamentele nu te ajuta pentru ca insomnia nu este o boala in sine, ci un simptom. De cele mai multe ori, sunt de vina obiceiurile gresite (bei cafea seara, stai la calculator inainte sa te culci, etc.), dar si unele boli, de exemplu depresia sau anxietatea. Terapia cognitiv-comportamentala poate da rezultate bune in cazurile de insomnie.

Citeste si:  Soia, alimentul minune

Poti sa recuperezi somnul pierdut.

Daca nu dormi in timpul saptamanii, apoi stai in pat tot week-end-ul, e ca si cum ai fi bulimica. Organismul are nevoie de somn in mod constant, asa cum are nevoie si de mancare. Acest comportament strica ritmul cicadian si te impiedica sa te odihnesti cum trebuie, chiar daca dormi mult. Intr-o sambata in care te trezesti la ora 13 :00, nu vei reusi sa adormi seara inainte de ora 1 :00, iar tiparul se va repeta duminica. Asa ca, in loc sa recuperezi somnul pierdut in timpul saptamanii, nu faci decat sa-ti strici somnul din saptamana ce urmeaza.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.