Soarele nu este un dusman

Auzim atatea lucruri despre soare si cancerul de piele si razele UV incat am ajuns sa fugim de soare de parca ar fi cel mai mare dusman. Cazurile de cancer de piele s-au inmultit in ultimii ani si apar tot mai multe campanii si articole care ne sfatuiesc sa limitam timpul petrecut in bataia soarelui si sa nu iesim afara fara crema cu factor de protectie sau fara camasa cu maneci lungi.

Totusi, multi oameni considera ca nimic nu te poate apara suficient impotriva razelor UV. Cel putin asa a aratat un sondaj realizat in SUA de Societatea Nationala pentru Osteoporoza. Din cei 2600 de respondenti, majoritatea au spus ca orice crema ar folosi si oricat de imbracati ar fi nu se simt suficient de protejati impotriva razelor solare si intotdeauna iau masuri suplimentare de protectie.

Campanile „impotriva soarelui”, cred americanii de la Societatea Nationala pentru Osteoporoza, au reusit sa sperie oamenii mai mult decat era necesar. Ei spun ca lumina solara si razele UV au rolul lor in buna functionare a organismului si pielea noastra ar trebui expusa razelor solare macar 15-20 de minute pe zi.

Citeste si:  Cercetatorii elvetieni avertizeaza: Fumatul creste riscul de aparitie a diabetului!

Lumina soarelui ajuta la sintetizarea vitaminei D, foarte importanta pentru oasele noastre. Vitamina D contribuie la absorbtia si fixarea calciului si fosforului, ajuta la crestera si modelarea osoasa, este un modulator al functiei imunitare si neuromusculare. Daca ai o lipsa de vitamina D, degeaba iei suplimente cu calciu sau mananci multe lactate, caci acel calciu pe care il consumi nu poate fi folosit.
Un nivel scazut al acestei vitamine mareste mult riscul de osteoporoza, boala care afecteaza jumatate din femei si o cincime din barbati, dupa varsta de 50 de ani. De asemenea, aceasta deficienta la copii duce la rahitism si la deformarea oaselor.

Citeste si:  Mituri privind curele de slabire (partea I)

Vitamina D poate fi extrasa si din ceea ce mancam, dar ea apare in foarte putine alimente: carnea si uleiul de peste, ficat, branza, galbenus de ou. De aceea, nu trebuie sa ne bazam pe alimentatie, pentru ca prin ea, nu castigam decat o cantitate foarte mica de vitamina. Expunerea la soare este, pentru cei mai multi dintre noi, principala sursa de vitamina D.

Majoritatea vitaminelor sunt hidrosolubile, adica se dizolva in apa, si corpul uman nu le poate stoca, excesul fiind eliminat in fiecare zi prin urina. In schimb, vitamina D este liposolubila, adica se dizolva in grasime si ficatul nostru poate stoca o cantitate considerabila, suficienta pentru mai multe luni.

Dar cateva zile sau o saptamana de plaja nu-i sunt de ajuns organismului ca sa produca vitamina D pentru tot restul anului. De aceea, trebuie sa iesim la soare cate putin in fiecare zi, chiar daca cerul este innorat. Numai asa vom avea suficiente rezerve de vitamina care sa ne ajunga pe toata perioada iernii.

Citeste si:  Invata sa previi cancerul de san, dusmanul nr.1 al femeii

Specialistii de la SNO sunt de acord cu restul medicilor care spun ca expunerea indelungata la soare provoaca imbatranirea prematura a pielii si cancer de piele. Tocmai de accea, nu ne incurajeaza sa petrecem perioade indelungate in bataia soarelui, mai ales ca expunerea excesiva face ca organismul sa elimine vitamina D la scurt timp dupa producerea ei. O cantitate suficienta de vitamina se produce cu mult inainte ca pielea sa se arda.

SNO vorbeste despre osteoporoza pentru ca acesta este obiectul sau de studiu, dar sa nu uitam ca la copii lipsa vitaminei D provoaca rahitismul.

Da, soarele poate fi periculos daca abuzam de el, dar in timp ce ne ungem cu crema SPF, sa nu uitam ca toti avem nevoie de putina lumina in viata noastra.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.