Stiai ca exista si grasimi bune?

Grasimile sunt primele pe care trebuie sa le excluzi din alimentatia ta atunci cand te decizi sa tii dieta. Trebuie sa stii ca un gram de grasime are de doua ori mai multe calorii decat un gram de proteine sau carbohidrati.

Cu toate astea, organismul uman are nevoie si de grasimi pentru a functiona corect, deci nu le exclude complet. Insa trebuie sa fii foarte atenta, la ceea ce „arunci” si la ceea ce „pastrezi”.

Grasimile sunt de doua feluri: grasimi rele ( cele care cresc colesterolul) si grasimi bune (care ajuta la echilibrarea colesterolului). Grasimile rele sunt grasimile saturate pe care le gasesti in mod special in produsele lactate cu un continut mare de grasime (cascaval, telemea, smantana, carne rosie gen porc, vita). Pentru un regim de viata sanatos, grasimile nu ar trebui sa depaseasca 10% din totalul caloriilor pe care le consumi zilnic. Astfel colesterolul se va mentine in parametri normali.

Citeste si:  Stem SURE va fi prima companie din Romania care va oferi multiplicarea celulelor stem recoltate la nastere

Grasimile bune sunt grasimile mononesaturate si polinesaturate pe care le gasesti in mod deosebit in peste (somon, hering, macrou), ulei de masline, nuci, alune, avocado, masline. Acest tip de grasimi raman lichide la temperatura camerei, dar se ingroasa daca sunt congelate (acesta este motivul pentru care uleiul de masline nu trebuie pastrat la frigider).

Grasimile mononesaturate sunt recomandate atat in dieta zilnica, dar si daca vrei sa tii un regim de slabire.

Grasimile polinesaturate provin mai ales din plante si raman lichide indiferent de temperatura la care sunt pastrate. Iti poti lua cantitatea necesara de grasimi polinesaturate din alimente precum porumbul, semintele de floarea-soarelui, soia, peste, anumite soiuri de nuci si seminte.

Grasimile nesaturate sunt considerate un alt tip de grasimi bune, deoarece organismul nostru are nevoie de ele. Din pacate, acesta nu si le poate produce singur. Tocmai de aceea, avem nevoie de o dieta echilibrata, pentru ca aceste grasimi scad nivelul colesterolului din sange si, in acest fel, scad riscul aparitiei bolilor cardiace.

Citeste si:  Medicii de familie pot contribui la scaderea ratei de suicid

In vorbirea practica, impartim grasimie bune in grasimi vegetale, iar pe cele rele in grasimi animale. Dar cum bine stim, nu exista reguli fara exceptii si astfel ai sa afli ca exista si alimente vegetale ce contin grasimi rele, asa cum sunt o sumedenie de alimente de origine animala care contin grasimi bune.

Grasimile hidrogenate sunt create din grasimi vegetale nesaturate carora li se adauga hidrogen. Prin acest proces, grasimile hidrogenate rezista mai mult timp la temperatura camerei. Acest gen de grasimi pot fi gasite in margarina, biscuiti, produse de patiserie, produse de fast-food, chipsuri. Trebuie sa fim foarte atenti cu acestea, deoarece ele cresc nivelul colesterolului din sange. Cum le recunoastem pe acestea? Ei bine, sunt acele produse pe care le uiti in frigider si totusi rezista zile sau saptamani in sir. Practic, acesta este si motivul pentru care restaurantele de fast-food le folosesc.

Citeste si:  Articulatiile

Alimentatia dezechilibrata a eschimosilor a reprezentat de-a lungul timpului o curiozitate pentru cercetatori. In ciuda conditiilor vitrege de la Polul Nord, acestia au constat ca eschimosii au un sistem circulator foarte sanatos si capabil de efoturi chiar si la o varsta destul de inaintata. Cu toate ca ei au o alimentatie destul de saracacioasa, felul principal de mancare al acestora il constituie pestii de apa rece, foarte bogati in acizii grasi Omega 3 si Omega 6. Aceasta este, de fapt, explicatia data de medicii specialisti care au studiat fenomenul.

Acesti acizi nu pot fi produsi de catre organism, prin urmare ei trebuie asimilati din alimente (somon, hering, macrou, surse foarte bogate). Acizii Omega 3 si Omega 6 sunt extrem de importanti pentru buna functionare a creierului, a sistemului nervos, dar si a retinei oculare.


Un comentariu
  1. seminte de in pentru Acizii Omega 3 – consumati zilnic cate o lingurita de seminte de in (n iaurt, salate sau pur si simplu inghitite cu apa) acestea au tot atatia acizi grasi omega cat contin un peste gras de genul sardinei sau somonului!

    semintele3 de in contin acid linolenic, asemanator lui omega 3 din pestii oceanici. Semintele de in sunt mult mai bogate in acizi grasi omega 3 decat pestele!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.