Suplimentele alimentare – moda sau nevoie reala?

Putini dintre noi traiesc sanatos. Media si medicii ne tot atrag atentia cu privire la pericolele reprezentate de sedentarism, consum de fast food, fumat, stres, program haotic. Paralel cu aceste tendinte nocive, prind insa aripi alte „mode”. Timid, produsele bio isi fac locul in rafturile hipermarketurilor noastre. Educatia insa ne lipseste in acest sens si, de multe ori, alegem sa consumam un produs in necunostinta de cauza. Paralel cu valul eco, a crescut si consumul de „suplimente alimentare”, acestea fiind cosumate nu numai la sfatul medicului, ci, in cazul unora, facand parte din meniul zilnic.

In 2006, Uniunea Europeana a definit cat se poate de clar ceea ce intra in categoria suplimentelor alimentare. Conform acestei definitii, sunt suplimente alimentare acele produse care:
– provin dintr-un aliment clasic: un extract de fructe, de exemplu.
– au valori nutritionale: vitaminele, mineralele sau calciul.
– servesc unui scop nutritional: proteine, acizi grasi, anti-oxidanti, oligo-elemente.

Citeste si:  Diete de slabit – reteta lui Dr Mike

In toate aceste situatii, suplimentele alimentare servesc pentru a rezolva anumite carente, fara sa aiba insa rol terapeutic. Daca exista o afectiune, o boala, ea nu se trateaza cu suplimente alimentare. In jurul meu, vad multi oameni care iau suplimente alimentare „dupa ureche”. Nu stiu daca exista vreo carenta, le iau insa ghidandu-se dupa principiul „nu are cum sa-mi strice. Sunt doar vitamine!”.

Sigur ca, daca nu mancam suficiente legume, este posibil sa nu avem suficient fier. In acest caz, da, un supliment alimentar pe baza de fier este benefic. La fel, daca frunzele va fac sa strambati din nas, atunci niste pilule pe baza de fibre, indispensabile digestiei si unui tranzit intestinal sanatos, ar fi indicate. Totusi, carentele alimentare, cu exceptia cazului unei diete restrictive dictate de o anumita afectiune, sunt rare. Daca includeti in alimentatie toate grupele de alimente, atunci n-ar trebui sa aveti nevoie de suplimente alimentare. Iar supradozajul este nociv, fie ca e vorba de vitamine sau de fier.

Citeste si:  Exercitiile aerobice, cele mai eficiente pentru a elimina grasimea abdominala

Sigur, in general, noi, femeile, avem mai multa nevoie de fier decat barbatii, de exemplu, din cauza ca pierdem o anumita cantitate in timpul menstruatiei sau atunci cand dam nastere. Calciul este si el important, dupa o anumita varsta, pentru a ne mentine oasele sanatoase si pentru a lupta impotriva osteoporozei. Trebuie insa, inainte de a deschide tubul cu suplimente, sa ne asiguram ca avem o carenta reala.

Probabil excesele sunt tot o urmare a fricii noastre de boala. Si rezultatul unui marketing eficient. Caci, sa nu uitam, cineva le produce si cineva castiga bani serios de pe urma „setei” noastre de sanatate. In farfuria noastra, se afla cele mai bune „suplimente”. Abia atunci cand ne-am asigurat ca avem un deficit, fugim la farmacie. Singura exceptie ar fi cazul vitaminei D si atunci cu mentiunea ca ne referim la persoanele care nu se expun absolut deloc la soare. Deja insa, in aceste situatii, nu mai avem nevoie de suplimente, ci de un tratament in toata regula.

Citeste si:  Kate Moss adopta o dieta pentru imbunatatirea fertilitatii

Reclamele spun, de exemplu, ca anumite suplimente lupta in prevenirea cancerului. Organizatiile care cerceteaza insa aceasta boala nu au recomandat niciodata consumul in acest scop. Cercetarile independente nu au relevat nici efecte benefice, nici nocive.

Daca te simti obosita si stresata, somnul, un regim alimentar si un program sanatos sunt variantele cele mai bune. Nu suplimentele si antioxidantii de pe rafturi. Daca vrei sa slabesti, stii prea bine ce ai de facut: sport si o dieta corespunzatoare. Efectele minune ale pilulelor de slabit nu au fost niciodata solid demonstrate si mai au si o multime de efecte adverse. Daca vrei sa iti pastrezi bronzul, stii ca morcovii si rosiile au caroten din belsug. Atentie insa: un exces de caroten e periculos, mai ales in cazul fumatorilor.


3 Comentarii
  1. foarte bun articolul! si foarte util! felicitari! totul este intocmai cum ai spus. hai sa mai bagam niste medicamente tip vitamine, ca n-au cum sa strice! cum sa nu aiba???

  2. Intr-adevar, nu trebuie abuzat de suplimente. Dar eu cred ca majoritatea oamenilor au nevoie de ele. Nu cred ca sunt rare carentele alimentare. Ba din contra! Sa ne gandim cati dintre noi mananca asa cum trebuie, ca la carte. 10% poate? Daca micul dejun e o cafea si o tigara, pranzul un Mc… ceva, iar masa de seara e o friptura cu paine cat iti asiguri din necearul de vitamine si minerale? Mai nimic. Si oricum, chiar presupunand ca cineva mananca cinci portii de legume si fructe cum este recomandat… oare mai sunt legumele de azi atat de bogate in vitamine? Cand creste rosia in doua saptamani plina de hormoni si naiba mai stie ce… cate vitamine mai poate sa aiba? Macar vitamine si minerale, antioxidanti si ulei de peste eu cred ca sunt necesare oricui.

  3. Foarte bun articolul si foarte adevarat. Pe de alta parte nu putem sa negam ca ne putem imbunatati calitatea vietii su suplimente alimentare din plante de exemplu, care pot sa previna sau sa fie un adjuvant de nadejde in tratarea unor afectiuni. Si aici intervin suplimentele alimentare \”adevarate\”, frecomandate de medic.
    Eu folosesc Femicur pentru ssintrom premenstrual si Esberitox in cura de imunizare inainte de sezonul gripei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.