Terapiile antiaging – cum putem preveni imbatranirea

In ultimii ani se discuta frecvent despre terapia antiaging. Mai intai ce inseamna „aging” sau mai simplu „imbatranirea”? In nici un caz nu faceti greseala de a o considera o boala. Stiinta denumita gerontologie studiaza aspectele normale, fiziologice ale imbatranirii si o defineste ca un proces continuu, mutifactorial (influentat genetic, de factori de mediu sau interni) caracterizat prin modificari biologice – moleculare, celulare si sistemice, psihologice si sociale.

Declinul functional generat de aceste schimbari duce la scaderea adaptarii organismului, dar nu limiteaza desfasurarea activitatilor zilnice sau in diverse domenii, chiar si la varste inaintate.

Organizatia Mondiala a Sanatatii a ales limita de 65 de ani – momentul pensionarii – cand se considera un varstnic, insa in realitate procesele de imbatranire pot incepe mai devreme sau mai tarziu.

Citeste si:  Un test efectuat la nastere prezice nivelul de inteligenta al copilului

S-au formulat peste 300 de teorii care au la baza concepte genetice sau stresul oxidativ celular. Procesele de oxidare isi au rolul lor in organism si mentin sistemele antioxidante, dar in exces determina leziuni ale componentelor celulare, tisulare si sistemice, care raspund de aparitia imbatranirii, a carcinogenezei sau a afectiunilor degenerative cerebrale.

In prezent tratamentele antiaging incearca pastrarea echilibrului intre radicalii liberi, specii reactive de oxigen si mecanismele antioxidante proprii celulare (ascorbat, ubiquinona, glutation, glutation peroxidaza, superoxid dismutaza, catalaza). Conditiile care favorizeaza aparitia radicalilor liberi sunt chiar metabolismul aerob, mitocondriile prin respiratia celulara, inflamatia, expunerea la radiatii, fumatul, contaminarea cu metale grele, dieta bogata in alimente rafinate, acidifiante.

Putem preveni imbatranirea in primul rand prin stilul de viata. Dieta se transforma in medicament atunci cand furnizeaza organismului flavonoide, enzime sau oligoelemente antioxidante din cereale integrale, legume sau fructe. Departe de a fi doar o moda, alimentatia bogata in vegetale s-a dovedit a reduce riscul bolilor metabolice, tumorale si a creste longevitatea. Suplimentele fitoterapeutice, utilizate judicios cresc capacitatea de aparare fata de procesele oxidative. Extractele din fructe de padure, seminte de struguri, alge, rodie, ceai verde, soia, propolis, muguri de plop sunt doar cateva exemple de profilaxie geriatrica. O atentie deosebita o merita studiile realizate cu extract din radacina de Astragalus, care demonstreaza efecte antiaging prin cresterea expresiei telomerazei si mentinerea capacitatii de diviziune celulara.

Citeste si:  Cat de mult iti doresti iubirea ideala?

Imbatranirea include si aspecte psihologice si se poate afirma ca armonia psiho-mentala devine cel putin la fel de importanta ca alimentatia in ceea ce numim stil de viata sanatos. Din nou natura vine in sprijinul nostru, fiecare planta avand o actiune specifica la nivel psiho-emotional. In mod deosebit adaptogene precum Lemn dulce, Busuioc, Schisandra, Bupleurum, Rhodiola sau Ashwagandha ne sustin in activitatile zilnice, mai ales in ritmul obositor al marilor orase.

Citeste si:  Sonoelastografia: ce este si cand se recomanda?

Dar sa nu uitam ca fiecare varsta are frumusetea sa. Intelepciunea si experienta vin o data cu trecerea timpului si sunt cel mai pretios cadou. Daca reusim sa imbatranim frumos si
„sa dam viata anilor si ani vietii” asa cum spunea marea doamna a geriatriei, profesor Ana Aslan putem spune ca drumul pana acolo a meritat pe deplin toata straduinta.

Articol realizat de: Dr. Anca Lojnita, Medic Specialist Geriatrie-Gerontologie, Homeopatie, BBM Wellness Center.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.