Trucuri la indemana: ce si cum mancam pentru a fi sanatosi?

Ceea ce mancam are un impact deosebit asupra starii noastre generale de sanatate. Dar in egala masura, organismul nostru este influentat de felul in care mancam: la ce ora, cum pregatim mancarurile, care este ritualul nostru de „masa”, cum depozitam mancarea… Iata cateva indrumari practice care sa va ajute sa faceti cele mai bune alegeri atunci cand vine vorba despre alimentatia dumneavoastra si a familiei.

Pe cat posibil, consumati alimentele in starea lor naturala. Daca doriti sa le gatiti, limitati procesul termic de preparare a mancarurilor, pentru a pastra nutrientii din alimente.
Evitati preparatele procesate, cu termene de valabilitate foarte lungi, cum sunt conservele. Practic, cu cat alimentele sunt mai putin proceasate si au un termen de valabilitate mai redus, cu atat sunt mai naturale si mai sanatoase.
Programati-va gustari dese si portii mici. Se recomanda sa aveti sase astfel de gustari pe durata zilei, astfel incat sa va mentineti nivelul glicemiei stabil si sa aveti un tonus fizic si mental optim.
Tinerii cu precadere trebuie sa evite bauturile carbogazoase. Acestea „secatuisc” sistemul osos de calciu, afectand densitatea osoasa, pe termen lung. O alternativa la bauturile carbogazoase pot fi ceaiurile de plante servite cu gheata sau apa minerala cu suc de lamaie.
Sucul natural trebuie consumat intotdeauna proaspat. Atunci cand aveti chef de o portie de energie, luati cateva citrice si storceti-le. Continutul de vitamina C al citricelor se injumatateste dupa doar 4 zile de depozitare in frigider.

Usturoiul este unul dintre alimentele „minune”: are efect anticancerigen, reduce colesterolul si scade tensiunea arteriala. Specialistii recomanda sa se consume 2-3 catei de usturoi pe zi.
Semintele sunt o alta sursa de sanatate, ele avand un continut bogat de nutrienti. Macinati in rasnita de cafea un amestec de seminte de dovleac, de floarea-soarelui, de susan si de in, apoi folositi pulberea rezultata pentru a orna prajiturile de casa sau cerealele servite la micul-dejun.
Va este pofta de ceva dulce? Nu dati fuga la frigider pentru un baton de ciocolata, ci pentru un iaurt natural, in care amestecati ce seminte aveti la indemana si cateva bucati de banana si smochine (proaspete sau confiate).
Daca pe timpul zilei, simtiti ca nivelul de energie a scazut, amestecati cateva caise confiate, nuci pecan si seminte de susan, apoi serviti mixul ca atare. Va veti simti complet revigorat/a!
Verificati eticheta alimentelor chiar si atunci cand pe ambalaj scrie „continut redus de sodiu”. Daca in compozitia produsului se gasesc 0,5 gr sodiu/100 gr produs, atunci este indicat sa optati pentru un alt produs cu o valoare mai mica.
Atunci cand calatoriti, luati intotdeauna cu dumneavoastra apa si fructe proaspete. Astfel, veti rezista tentatiei de a va opri pe drum pentru a va aproviziona cu gustari nu tocmai sanatoase.
Nu doar ca dau o aroma speciala mancarurilor pe care le pregatiti, insa sunt o adevarata binefacere pentru sanatate: condimentele – precum ghimbirul, chimionul, chilli, coriandru, scortisoara – nu trebuie sa lipseasca din bucataria dumneavoastra.
Daca va simtiti permanent obosit/a, lipsit/a de vlaga, atunci iata un sfat pretios: reduceti cantitatea de dulciuri pe care o consumati. Zaharul scade capacitate celulelor albe de a distruge micro-organismele periculoase.
Nu consumati mai mult de o lingura de sare pe zi. Tot ceea ce depaseste aceasta cantitate, contribuie la cresterea tensiunii arteriale.
Organismul dumneavoastra are suficient zinc? Daca nu, atunci veti remarca pete albe pe unghii, libidou scazut si piele uscata. Suplimentati-va alimentatia cu nuci, ulei de peste, oua, cereale integrale si ciuperci.

Citeste si:  Fobiile

Nu trebuie sa fiti artist pentru a aprecia mixul excelent de culori dintr-o salata proaspata de legume. Ei bine, culorile sunt si un indicator al continutului bogat de nutrienti: cu cat legumele si fructele sunt mai colorate, cu atat sunt mai benefice pentru organism. Incercati sa nu excludeti nicio… culoare din alimentatie: galben, rosu, portocaliu, verde inchis si albastru/mov.
Optati pentru produse din cereale integrale, fie ca este vorba de paine, paste etc., si consumati cel putin o portie pe zi.
Pentru a incepe ziua in forma maxima, optati pentru o bautura delicioasa si sanatoasa: in blender, puneti o jumatate de banana, cateva capsuni si o bucatica de papaya; peste acestea turnati lapte rece.
Legumele verzi au un deosebit potential anti-cancerigen. Din alimentatie nu trebuie sa lipseasca varza, spanacul, broccoli, mazarea, fasolea.

Citeste si:  Vitaminele si antioxidantii nu reduc riscul aparitiei cancerului

Nu consumati legume si fructe, fara a le spala bine cu apa rece inainte. Acestea pot contine urme de pesticid, care in caz contrar pot fi ingerate.
Sistemul nostru digestiv functioneaza mai bine atunci cand alimentele sunt servite la temperatura camerei, asa ca este recomandat ca mancarea sa fie scoasa din frigider cu cateva zeci de minute inainte de a fi consumata.
Barbatii pot tine la distanta cancerul de prostata, consumand rosii (in stare naturala, coapte, suc de rosii). Se recomanda 10 portii pe saptamana.
Va este foame sau sunteti deshidratat/a? Lipsa apei din organism va poate da senzatia de foame, ceea ce pe termen lung duce la crestere in greutate. Asigurati-va ca beti doi litri de apa, repartizati in mod relativ egal pe durata unei zile. Astfel, organismul va functiona in parametrii optimi, iar senzatia falsa de foame nu va aparea.
Ajutati digestia si combateti flatulenta si aerofagia, consumand fructe proaspete mai degraba pe stomacul gol, decat ca desert.
Obisnuiti-va sa tineti sub control portiile de mancare. O portie sanatoasa de carne cantareste 75 gr sau trei felii a cate 0,5 cm (de dimensiunea si grosimea unei carti de joc).
Reduceti caloriile treptat si luand masuri sustinute: reduceti numarul de gustari, serviti portii mai mici, mestecati in tihna mancarea si opriti-va din mancat atunci cand v-ati saturat.

Citeste si:  Cum pretuiti voi sanatatea?

Sunteti mari amatori de cafea? Atunci cand comandati, luati aminte care este continutul de grasimi al diferitelor sortimente: cafea moca – 11 grame; capuccino – 6 grame, cafea obisnuita – 1 gram.
Faceti din fiecare masa sau gustare un ritual. Astfel, veti rezista tentatiei de a „rontai” cate ceva atunci cand sunteti prins/a cu alte activitati. Bucurati-va de aromele si textura alimentelor, concentrandu-va pe ceea ce mancati si pe cum mancati. Astfel senzatia de satietate va surveni in mod natural, eliminand riscul de a consuma mai mult decat organismul are nevoie.
Produsele alimentare organice pot fi scumpe, astfel incat axati-va pe alimentele de baza: fructe, legume, oua, carne de pui.
Faceti cumparaturi frecvent, incercand sa achizitionati produse pe care sa le consumati in urmatoarele doua zile. Nu faceti rezerve prea mari de alimente, pentru ca riscati sa nu le consumati proaspete si sa va dauneze sanatatii.

Folia transparenta contine compusi plastici care se pot dezintegra, patrunzand in alimente. Utilizati mai degraba folie de aluminiu sau recipiente reutilizabile cu inchidere etansa pentru depozitarea alimentelor, in special a acelora cu continut bogat de grasimi (precum branza).
Ori de cate ori aveti ocazia, faceti rost de o reteta „sanatoasa”: decupati-le din reviste, printati-le, notati-le pe bucatele de hartie – in scurt timp, veti avea propria carte de bucate cu mancaruri sanatoase, care va fac placere.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.