Vitaminele – esentiale pentru sanatatea ta

Corpul uman este o masinarie puternica si complicata, capabila sa faca multe lucruri de la sine. Doar cateva sunt lucrurile pe care organismul nostru nu le poate face singur, iar unul dintre ele este producerea vitaminelor. Aceste substante organice au un rol extrem de important in buna functionare a „masinariei” si a sistemelor care o compun, insa majoritatea nu pot fi produse de corpul nostru. Aici intra in scena alimentele, din care organismul extrage vitaminele atat de necesare. Ideea de baza este sa ai o dieta cat mai variata care sa nu excluda nicio grupa de alimente, altfel exista pericolul unei hipovitaminoze (o tulburare provocata de insuficienta uneia sau mai multor vitamine) cum sunt pelagra, scorbutul, keratomalacia sau rahitismul.

Organismul uman poate produce doar doua dintre vitaminele de care are nevoie: vitamina D (dar este nevoie de lumina solara) si niacina, din grupul B (dar in cantitati foarte mici). Pe toate celelalte trebuie sa le preia din alimente. Vitaminele au fost impartite in doua categorii: cele liposolubile si cele hidrosolubile.

Citeste si:  Siesta ajuta memoria si creste performantele la locul de munca

Vitaminele liposolubile (A, K, E, D) sunt stocate in tesutul gras si in ficat pentru o anumita perioada de timp. Cand are nevoie de ele, organismul apeleaza la rezerve. Cele hidrosolubile (C si complexul B), in schimb, nu pot fi stocate deloc in organism, iar surplusul este elimnat prin urina. Motiv pentru care trebuie consumate in fiecare zi.

Vitamina A

De ce este importanta: Protejeaza pielea, mucoasele, ochii, contribuie la dezvoltarea oaselor si a smaltului dentar. Ajuta la functionarea ficatului si a tiroidei, are un rol in metabolismul proteinelor, lipidelor si glucidelor.

Unde se gaseste: ficat, lactate, peste, galbenus de ou. Morcovul, faimos pentru continutul bogat de vitamina A, nu contine de fapt vitamina pura (retinolul), ci beta-caroten sau pro-vitamina A, care este transformat de organism in retinol. Acelasi lucru este valabil pentru multe alte fructe si legume: spanac, dovleac, rosii, cartofi dulci, mango, caise.

Citeste si:  Cum sa fii sanatoasa si iarna

Complexul B

De ce este important: Ajuta la metabolizarea nutrientilor, la formarea globulelor rosii, protejeaza sistemul nervos (in special vitamina B6), unghiile si parul, ajuta la dezvoltarea normala a embrionului (in special vitamina B9 sau acidul folic).

Unde se gaseste: Din complexul B fac parte multe vitamine: tiamina sau B1, riboflavina sau B2, niacina sau B3, acidul pantotenic sau B5, acidul folic sau B9. Majoritatea se gasesc in cereale integrale, ficat, nuci, oua, drojdie de bere, legume cu frunze verzi.

Vitamina C

De ce este importanta: intareste sistemul imunitar, oasele, gingiile si dintii, ajuta la producerea colagenului si la absorbtia fierului, protejeaza ochiii, este un puternic antioxidant.

Unde se gaseste: in citrice, legume cu frunze verzi (in special patrunjelul), varza, macese, broccoli, capsune, afine, cartofi. Continutul de vitamina C scade pe masura ce alimentul se invecheste, chiar daca nu ajunge sa se strice.

Vitamina D

De ce este importanta: ajuta la absorbtia si fixarea calciului si fosforului.

Unde se gaseste: oua, lapte, peste. Fiind o vitamina solubila in grasime, ficatul poate stoca o cantitate destul de mare, suficienta pentru mai multe luni.

Citeste si:  Christina Applegate a iesit victorioasa din lupta contra cancerului mamar

Vitamina E

De ce este importanta: este un puternic antioxidant, protejeaza pielea, ajuta in metabolismul grasimilor, limiteaza producerea colesterolului.

Unde se gaseste: peste, nuci, ulei vegetal, cereale integrale, oua, spanac.

Vitamina K

De ce este importanta: ajuta la producerea unor proteine, printre care si una ce ajuta la coagularea sangelui, poate opri hemoragiile.

Unde se gaseste: legume cu frunza verde inchis (broccoli, spanac), varza, soia, ficat.

Oricat de importante ar fi vitaminele pentru organismul tau, trebuie sa ai grija in permanenta sa nu cazi in extrema cealalta. Din pacate, li se intampla multor copii care iau suplimente cu vitamine, adesea fara sa fie nevoie. Hipervitaminozele sunt uneori la fel de periculoase ca si hipovitaminozele. De exemplu, excesul de vitamina D duce la calcifierea organelor, excesul de vitamina A la femeile gravide duce la malformatii fetale.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.